Annons:
Etikettövrigt
Läst 437 ggr
Carmarino
9/14/19, 12:53 PM

Att hitta en skatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var min bror och jag på en riktig nostalgitripp. Vi fick möjlighet att besöka huset där vi växte upp, och då hade vi tillgång till alla prång och vrår i hela huset - och de är många.

Tyvärr har kommunen förstört hela interiören i vår gamla lägenheten under årens lopp. Grannlägenheten var någorlunda intakt däremot. Källaren och vinden var också delvis ändrade, men vi kände igen oss någorlunda i alla fall. Vi fotodokumenterade hela huset, men dessa foton är inte särskilt intressanta för någon annan än oss.

Det som jag blev allra gladast för var att vi hittade en "skatt". Efter alla år vi bodde där, kände vi förstås till alla gömslen i huset och min bror öppnade luckan till ett av dem. Där hittade vi "skatten", nämligen en hög med gamla böcker, dokument och foton som blivit kvar när vi flyttade. Jag visste inte ens om att de fanns där.

Allt var inte lika spännande, men jag hittade en liten anteckningsbok som min far hade skrivit i när han var barn, och även när han var äldre. Misstänker att han fick den i julklapp 1937. Han har nämligen under några år skrivit listor på vilka julklappar han fick och var de tillbringade julafton. Sist på listan 1937 står "1 st anteckningsbok".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/14/19, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nästa år, 1938, fick han bl.a. "1 st Filmapparat" och " 1 st Trumpet". Hade ingen aning om att han hade spelat trumpet, så jag misstänker att han inte var så flitig med spelandet. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/14/19, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Under några år skrev han också upp vilka filmer han sett, och på vilken biograf. Han var tydligen en flitig biobesökare. Här är de filmer han såg 1938.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/14/19, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Utanför huset finns en stor hasselbuske. Den har stått där så länge jag kan minnas, och när jag var barn klättrade vi upp i den och plockade nötterna. Igår så såg jag att det låg en hel del nötter på marken under busken, så jag tog med mig några hem. Så här såg de ut innan jag skalade dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/14/19, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

När jag hade skalat dem såg de ut så här. De är inte helt mogna än, och det är därför de är ljusare än de vi är vana att se i affärerna. Personligen tycker jag att hasselnötter är godast innan de blir bruna. De här är jättegoda, men godast är de när de är ljusgröna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/14/19, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Som jämförelse kan jag visa några hasselnötter som jag köpte på Fredriksdals Mikaeli Marknad för flera år sedan. De har blivit liggande utan att jag knäckt dem. När jag köpte dem så var de ungefär som de på bilden i #4, men med åren har de mognat och torkat. De smakar dock fortfarande som hasselnötter ska smaka, så det är inget fel på dem. Jag måste bara ta mig i kragen och börja knäcka dem också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
9/14/19, 1:10 PM
#6

Intressanta bilder och så roligt mycket var förr.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Jimmy.L]
9/14/19, 1:26 PM
#7

Vilka härliga fynd i ditt gamla barndomshem.

Carmarino
9/14/19, 3:35 PM
#8

Ja, det var så roligt att hitta dem efter så många år. Noterade bl.a. att min far hade tittat på filmen "Bombi Bitt och jag" redan 1938. Hade ingen aning om att den hade filmats så tidigt. Det är mycket man inte känner till om förr i tiden. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
9/14/19, 3:53 PM
#9

Fantastiskt att det fanns kvar! Var det ett så väl gömt ställe eller har ingen bott där efter er? Roligt att "få igen" de gamla bilderna och anteckningarna 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
9/14/19, 4:13 PM
#10

Ja, det var helt otroligt. Hade själv ingen aning om att sakerna ens fanns, och absolut inte att det låg något där de låg. När vi flyttade därifrån tror jag inte ens att vi tittade där, för det var så osannolikt att det skulle finnas något där.

Vi använde inte det utrymmet, så jag vet inte hur sakerna hade hamnat där. Det är nämligen ett litet, oisolerat utrymme mellan lägenheten och taket. Vilket gör det än mer otroligt att sakerna har överlevt under alla dessa år som de har legat där. Tydligen har det varit torrt åtminstone.

Det är dels ett väl gömt ställe och dels har ingen bott där efter oss. Det har däremot varit förskola där under många år. Eftersom de har varit inne i "skrubben" och målat på väggarna så har de förmodligen öppnat luckan i väggen och tittat också. Fast det såg väl mest ut som skräp för dem - och det var grymt dammigt och smutsigt där - så de har förmodligen bara låtit det ligga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skeppskatten Dina
9/14/19, 7:03 PM
#11

Helt otroligt att det fortfarande fanns kvar efter alla dessa år. Roligt för er! 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
9/15/19, 9:44 AM
#12

Ja, det var så oväntat, och därför extra roligt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
9/18/19, 11:45 AM
#13

Trevlig "upptäcksfärd"!

Annons:
Carmarino
9/18/19, 12:34 PM
#14

Det var det verkligen kamera0710.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: