Mina foton iFokus

Mina foton

Etikettspindeldjur
Läst 57 ggr
Carmarino
5

Fick fint besök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här smög in genom balkongdörren redan igår, och försvann in bakom ett skåp. Idag såg jag den på tröskeln till toaletten, och även om jag inte har något emot spindlar så hjälpte jag den ut på balkongen igen. Får se om den återkommer nästa gång jag öppnar balkongdörren.

Vet inte vad det är för sort, men den är nog 1-2 cm lång och ganska kraftigt byggd.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
4

Någon sorts jaktspindel eller husspindel. De kommer in om hösten för att försvara våra hem mot inkräktare. Jag är så rädd om mina. Jag har alltid en som bor vid badkaret i tvättstugan. Jag får skopa upp den när jag skall använda det till tvätt.
Häromdagen la jag en tygbit i blöt med lite fläckborttagning, och sa noga åt spindeln att hålla sig uppe på kanten.
Men han hade såklart klättrat ner och drunknat, det var riktigt sorgligt. Redan idag har jag dock fått en ny väktare.

Bo§e
1

#0: Den var fin…:🙂

Vi har en (eller är det två?) liknande, som "bor här" och visar sig ibland. Om det för övrigt är tyst, hörs dess steg…
Vi motiverar dess/deras existens med att de - antagligen - håller rent från andra eventuella småkryp som vi gillar mindre…🙂
Vi ser dem som nyttodjur…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-09-19 20:03 av Bo§e
Magi-cat
1

Vad fin! 💝

Jag brukar också värna om spindlar. Och de flesta små och stora kryp …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vixxen
2

Kan det vara en musspindel?
Träffade på en sån i min kompis sommarstuga.

TccT
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra att erbjuda spindlar eller andra kryp lite vatten innan man släpper ut dom. Eller om dom får vara kvar inne. Brukar kunna ha lite vätskebrist.
T ex en topsburk är perfekt att fånga kryp i

• Redigerat 2026-09-19 21:04 av TccT
Carmarino
2

Har haft balkongdörren öppen rätt länge så den kanske har kommit tillbaka in. 😊

Ser dem också som nyttodjur, och brukar låta dem vara kvar, så jag vet egentligen inte varför jag släppte ut den. Tror det finns en del regnvatten på balkongen till den i alla fall.

Har visserligen inte sett fler just nu, men det brukar bo en del spindlar här för det mesta. De håller sig oftast undan, men ibland ser jag dem eller deras nät.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ