Gamla bilder på allt möjligt.
Jag har suttit i veckor och sorterat ut gamla bilder från hårddiskarna vi har liggande. Jag tänkte visa några utvalda här.
Förväxla inte denna tråd med MIN ANDRA tråd. Denna är endast gamla bilder den andra är dagens. 😊
Katten på bilden hette Frans-Josef. Han föddes 1981 och det var våran katt
Marsvinen som barnen hade när de var små.
Här är Cookie
Jag och min syster -början på 90 talet
Vilken superhärlig bild!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Maken och jag nygifta.
19 Juli 1992
Visst är det roligt att hitta gamla foton man inte sett på länge, och kanske inte ens minns man hade. 😁
Kul att få se dina.
Har själv noterat att jag har foton utspridda i olika mappar på datorn och jag ska försöka ta mig i kragen och sammanföra dem i en mapp. Det lär finnas en hel del dubbletter, tripletter och ännu mer. 😖😄
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4: Jag och min syster är väldigt tajta, även idag. Jag blev så glad när jag hittade bilden 😊
#6: Jotack, det känner jag igen 🙈 Jag har över 10 000 bilder på olika hårddiskar och olika mappar i gamla datorn. Det är både dubbletter, tripletter och ännu mer ändå. Har köpt ny dator, så jag tänkte passa på när allt är tomt 😉
Jag och min hund Chico. Chico föddes 1989.
Maken och jag med äldsta sonen.
Bilden är tagen hemma hos mina föräldrar, i huset där jag växte upp.
- Redigerat 2026-04-11 08:46 av Draken
Maken lär sönerna att skjuta pistol
- Redigerat 2026-04-11 08:47 av Draken
Minstingen på promenad med pappa 🥰
#7: Ja, det är nog ungefär samma för mig. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Man blir väldigt nostalgisk när man tittar på gamla foton.
Jag satte ganska nyligen in 36 filmer med pappersfoton som hade blivit liggandes i en låda. Korten var drygt 20 år gamla. Extra många minnen eftersom att min lillasyster dog för 16 månader sedan. 💖
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#0:
Kul med gamla foton.
Jag har också en del oordning på mina foton, på datorn osv. Men framför allt behöver jag en extern hårddisk eller så, så att jag kan ta backup på alla foton… Nåt annat känns ju ganska dumdristigt.😛
#14: Jag skall lägga alla kort på en extern hårddisk som kommer införskaffas endast i det syftet 😉
Jag rensar även upp i korten. Förut sparade jag mycket som jag inte ens skulle titta två gånger på idag. Väldigt många kort har åkt direkt ner i papperskorgen. Dock spar jag vissa kort med "dålig kvalitet" om det inte finns andra bilder på samma objekt. Som katten i TS, det är enda bilden jag har hittat på honom. Samma sak är det med vissa av våra bröllopskort.
#15:
Det låter klokt med backup.
Jag borde nog sortera lite bland mina också….🤔
I alla fall ska alla mina foton ha en backup på en "molntjänst". Men vet egentligen inte hur säkert det är att bara ha den backupen.
- Redigerat 2026-04-14 19:54 av snowy00
#16: Jag gillar inte riktigt att spara endast i molnet, jag vill ha korten säkert förvarade där jag vet var de hamnar. Har hört att molntjänsterna kan vara osäkra. Tror dessutom de vill ha betalt för vissa tjänster.
#17: Håller med. Har nästan inget sparat i molnet. Dock har jag en egen domän, så de allra viktigaste dokumenten lägger jag upp även där - och det är ju en form av "moln". Får dock inte plats med särskilt många foton där, så dem har jag på fyra olika hårddiskar, varav tre är externa. 😁
#17 + #18:
Det är nog så. Hade jag råd hade jag nog redan köpt en extern hårddisk… Nu har jag de viktigaste fotona på två olika interna hårddiskar, sen även på ett USB-minne (också osäkert), och i "molnet"☁️
Den molntjänst jag använder kostar 29 kr per månad för 200 GB.
#18: Alla viktiga dokument och papper har jag liggande på en egen extern hårddisk, och jag skall försöka spara ihop så jag kan köpa en till extern med mycket utrymme där jag kan lagra alla mina foton.
#19: 29 kr. i månaden för 200 GB kan man ju leva med 😉😊
#20:
Ja, det är en okej kostnad ändå. 😊
Näst yngsta dottern ritade dessa när hon var 11 år gammal.
Hennes "Flagg-period" Hon ritade alla möjliga flaggor en period.
Kommer inte ihåg vilken av döttrarna som gjorde dessa muffinsar
10 år sedan. Det kunde ha slutat riktigt illa
En fiskart som jag nog aldrig kommer ha igen 🫣
#22: Hon har talang. 👍😊
#23: De ser goda ut.
#25: Vilken art är det?
#26: Hon är otroligt duktig. Hon var med på konstrundan för ett par år sedan och fick såld några målningar också 🙂
#27: De var det 😁
#28: Det är "Red Belly Piranha". En av de mindre pirayarterna, men lika farlig iaf 😉
Drifting är något jag skulle vilja göra igen 😊
Älskade pappa som jag saknar honom ❤️
Min första Mobiltelefon. Någon som kommer ihåg dessa 😁
Maken fick av ena svärdottern när han fyllde 40. Han är Star Trek freak 😉
Denna fick jag av min kompis för många år sedan, Vi var ute och fotade amerikanska bilar till Street Rulers almanacka. Hon tyckte jag tog så bra bilder så hon ville visa sin uppskattning 🥰
#33: Kommer ihåg den, men hade ingen sådan själv. 😊
#33:
Den minns även jag….😁