Alla ni hobbyfotografer...
(Hoppas tråden är okej, sajten har ju annars bara trådar med bilder vad jag vet och inga "samtalstrådar".)
Jag har en liten fråga till alla här på mina foton. Vi har ju allt här från bilder med mobilkamera till bilder med kameror av olika slag. Bilder från solnedgångar till bilder på djur, städer och andra platser.
Vad är erat mål med fotograferingen? Är det att fånga magiska moment från vadragen? Går ni aktivt ut med syftet att fota och målet att förhopnningsvis få några bra bilder?
Planerar ni det hela eller är det ren tillfällighet?Har ni mål att öva eller lära er vissa saker för att få förändra eller förbättra era bilder?
Finns det motiv ni gillar?Vad tänker ni när ni fotar/vad är tankarna när ni försöker fånga en bild?
Är även för just ert fotograferings interesse kameran/kameror del av det hela?
Det varierar en del. Ibland fotograferar jag "magiska moment från vardagen", ibland går jag ut aktivt och fotograferar. Har gett upp att försöka förbättra mina bilder. De får bli som de blir. Efter otaliga försök har jag inte lyckats förstå mig på de manuella inställningarna, så jag använder Auto när jag fotograferar.
Motiven växlar. Det beror på vad jag ser som jag tycker är intressant. Tankarna när jag fotograferar är lite beroende på vad det är. Ofta ser jag något jag vill försöka fånga på bild, eftersom det är speciellt på något sätt, men sedan använder jag även kameran för att "kopiera" vissa dokument, när jag inte har tillgång till en scanner.
Tidigare var jag rätt intresserad av olika kameror, men sedan jag insåg att min senaste mobil tar bättre bilder än min kamera så blir det att jag använder den mest. Det enda kameran är bättre på är att fotografera månen. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag går sällan ut med planen att fota, fotar oftast på infall när tillfället dyker upp.
Vet inte om jag har något specifikt mål mer än att bli bättre i allmänhet, analyserar alltid mina bilder och funderar på vad som är bra och dåligt med dem. Mina favoritmotiv är sådant som andra kanske inte lägger märke till/som inte är uppenbart pleasing for the eye, och få det att se snyggt ut.
För mig är fotandet helt enkelt visuellt, jag ser något som är snyggt och vill fånga det och visa andra. Jag tror (till stor del baserat på feedback) att jag har förmågan att se mindre uppenbart snygga motiv som många missar.
Nej.
Sajtvärd på Skrivlust
Lite blandat. Jag bär ju inte med mig min kamera till jobbet eller när jag gör vardagliga sysslor så när jag råkar stöta på något vackert eller häftigt blir det mobilen. Men sedan har jag dagar jag aktivt väljer att ta med mig kameran och fota, kanske till och med anpassa vart jag beger mig utefter vad jag vill försöka fota.
Jag vill bli bättre. Lära mig ställa in kameran bättre för de bilder jag vill ta, lära mig ta lite olika typer av bilder och lära mig leka med element så som ljus och motivet. Ägnar mig som mest åt djur, städer/bebyggd miljö och lite natthimmel. Djur är absolut roligast.
För mig är det nog blandat. Oftast känner jag en glädje eller beundran (typ om det är en vacker solnedgång) och fascination. Sedan även tankar kring hur jag vill placera mig, delvis var jag vill lägga fokus och vad exakt jag vill fånga på bilden. Men framförallt med djur är det mest en enorm glädje. Jag kan vara i den mest obekväma och idiotiska position bara för att kunna iaktta och fota djuret. Men de är så vackra och intresanta.
Jag gillar teknik och förstå mig på teknik så för mig är kameror en del av intresset.
Jag vill ha magiska moment från vardagen, ser jag ett bra/snyggt motiv så fotar jag. Blir mycket på hundarna och på promenaderna runt ikring hemmet.
Ibland går jag ut just med tanke på att fotografera, och då är det oftast när vi tränar hundarna eller de busar.
Jag mixtrar med inställningarna på kameran hela tiden för att hitta rätt inställning och lära mig mer. Men när jag väl har hittat en bra inställning för dagen, då kör jag på den.
Jag fotar mestadels hundarna och naturen. Gillar blommor och naturvyer.
Jag tänker inte så mycket egentligen, mest att det där blir en bra bild, eller den måste jag fota o.l.
Egentligen inte, men jag vill ju ha en bra mobilkamera i varje fall eftersom jag oftast använder mobilen när jag fotar.
Har nog inget direkt mål med mitt fotograferande annat än att det är väldigt kul, och avslappnande att både fotografera och att redigera bilderna. När jag var yngre ville jag gärna jobba som fotograf, men nu har jag insett hur svårt det nog är, så tar bara bilder för nöjes skull nu mer. Jag går oftast ut med tanken att fotografera, och då har jag helst min systemkamera med mig… Spontana bilder blir det mest med mobilkameran då mobilen alltid är i fickan. Men skulle säga att mobilbilderna mest delas för att visa upp något, och inte så väldigt mycket för att göra ett bra foto. Lägger lite planering bakom fotandet, som var jag ska åka, och vilka slags bilder jag vill ha. Det måste man ju också med systemkamera så man vet vilka objektiv man ska ta med sig. Men jag planerar inget in i minsta detalj.
Visst vill man alltid utvecklas och bli bättre, men jag har fotat så länge nu att jag känner att jag nog nästan nåt min "gräns" på hur bra jag kan göra mina bilder. Jag kan ex min kamera utan och innan, och kan nästan ställa in den i sömnen. Men exempelvis när jag för några år sedan köpte ett makroobjektiv öppnades en helt ny värld av bilder och motiv att ta, så jag hoppas att en sådan ögonöppnare kommer igen för mig inom fotograferingen.😊
Det går mest per automatik nu när jag fotar (inte fotoläget auto dock😉 förutom på mobilen). Men det första är väl att se motivet man vill fota, sedan var man ska befinna sig för att få en bra vinkel, och efter det är det väl kompositionen av bilden, inställning av kameran, och trycka av. Men tänker gör jag nog inte så mycket mer när jag fotar, vill vara så närvarande som möjligt med motivet.
Till viss del. Någon uttryckte det bra en gång, att personen inte vill att tekniken ska vara i vägen för att få en bra bild. Så är det nog för mig också. Jag lär mig tekniken så pass mycket att den inte är i vägen för mig, och efter det är det själva bilden som gäller.
Det var intressant att reflektera lite över dina frågor, Undertaker.