I och kring Sundsvall
Sundsvall är en fin stad med mycket fina grönområden och annat sevärd runt ikring.
Stadskärnan är rätt unik, eftersom det förbjöds att bygga träkåkar efter stadsbranden 1888. Så hela stadskärnan är uppbyggd av palatsliknande stenbyggnader.
Sundsvall är belägen i mellersta Norrland, och vi har mycket av den Norrländska oländiga naturen, och endel "urskogar" runt omkring staden. Jag tänkte ni skulle få besöka Sundsvall med omnejd i denna tråden 🙂
Knäppte bilderna med solen rakt framför mig, för skojs skull 😉
Parkeringen med ena garagelängan hemma på gården.
- Redigerat 2024-05-02 08:09 av Draken
GA kyrkogård med gravkapellet
Farmor och farfar vilar också här.
Duvor på stallbacken
- Redigerat 2024-05-02 08:11 av Draken
Tack för turen. Har aldrig varit längre norrut än Sigtuna så det var trevligt att se Sundsvall. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#7: Du kommer nog få se mer av Sundsvall 😉 Traskar runt väldigt mycket i skog och mark, men även inne i stan och io Birsta 😁
Årets första padda på vandring till lekplatserna såg vi igår kväll när vi var ute med hundarna.
#8: Trevligt. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9: Sötnos. 😊
Vängåvan.
En park belägen mitt i stan.
Apoteket och endel av Gallerian.
Stadshuset med statyn av staden grundare, Gustav II Adolf.
Stora torget med NTI gymnasiet i bakgrunden
Polisen har (tyvärr tycker jag faktiskt) blivit en del av stadsbilden.
Visst känns det tryggt att de har koll, men jag tycker det är jättetråkigt att det har blivit en brinnande nödvändighet.
- Redigerat 2024-05-06 10:46 av Draken
Ågatan vid selångersån, med fisk och skaldjursrestaurang Ågläntan, Sunddvslls nyaste hotell Clarion och Idrottsparken i bakgrunden.
Nu är vi en bit utanför staden, vid Timrådeltat där vi hade dubbelutställning i helgen.
Nu är det ju tyvärr lite tråkigt väder och växtligheten har inte kommit igång ännu, men det är riktigt fint här på sommaren, även inne på Brukshundsklubbens område 😊
Nu åker vi tillbaka in till stan igen 😉
Trappan från Olof Palmes Torg ner till ån.
- Redigerat 2024-05-06 10:53 av Draken
Olof Palmes Torg.
Puben O'Learys på ena änden och Restaurang APA samt ett gym för enbart kvinnor, tror det heter Afrodite, i andra änden.
Blomlådorna med Penseer är utplacerade på Olof Palmes torg. Varje år när det är tillräckligt varmt i luften brukar man se blomlådorna, då vet man att våren är här 😉
#12: Fin utsikt. 😊
Skogen och ängen på baksidan husen där jag bor
Norra Bergets friluftsmuseum, med utsikt över stan
#28: Tjusiga vyer. 😊
#29: Ja det är rätt häftigt. :)
Var en sväng på Norra bergets friluftsmuseum här om dagen. Näst yngsta dottern jobbar där (sommarjobb för ungdomar) som värdinna.

Kapellet
Röklandsgården. Huset är hämtat från Alnön till museumet. Det är fullt funktionibelt och hyrs ibland ut till olika ändamål.
Målningen var inte klar när jag tog bilden
#35: Fin ändå. 👍
Selånger marknad är nu i helgen. Men det var riktigt dåligt iår tycker jag. Det var väldigt lite knallar och väldigt mycket samma saker i stånden. Jättetråkigt.
- Redigerat 2024-08-18 10:07 av Draken
Vi parkerade bilden en bra bit ifrån för att slippa trängseln vid marknadsplatsen. Så vi fick en skön promenad längs Selångersån 😉
Utsikt från Handelsbankens kontor, på sjätte våningen 😉
#37: Så trist när det blir så. Vi har samma problem här med den årliga vår- och höstmarknaden. Tidigare var det mycket mer variation, men nu är det samma saker som återkommer i flera av stånden. Höstmarknaden är något bättre, men den har blivit väldigt mycket sämre de senaste åren.
#40: Ja det är jättetråkigt.
Trevliga bilder. 🌞 Tråkigt med marknaden.
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#42: Jo det var jättetråkigt. Selånger marknad har varit väldigt stor, nu har det krympt till nästan ingenting.
Uppe på bergnabben bara en liten bit hemifrån.
Hundarna är självklart med på våra skogspromenader 😊
Sista september och vi har nu frost på natten 😭
Var på retromässa i Lördags, var tvungen att ta bild och visa ungdomarna 😁
Hoppas det var sista gången för i år jag hittade detta äckel på en av hundarna
Försökte ta bild på Kurre, men det gick inte så bra. Man kan skymta honom/henne där i grenarna om man anstränger blicken noga 😉
#48: Ja, dem minns man ju. 😁
#50: Visst ser man Kurre. 😊
Fullmånenatt med vy från mellangården där jag bor.
Solnedgång på kvällspromenaden
Gångvägen ner mot skogen från vår bakgård, i solnedgång
Vackert.
Men nu vart det helt fel, var in i min tråd, sen när jag ka ut bilderna märkte jag att det var här ursäkta mamma, har anmält alla inlägg, kunde inte ta bort dom själv xD
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#60: Har tagit bort bilderna 😉
Kvällshimmel över timmervägen och Huli
Kvällspromenad med hundarna
Kring 2 dm snö hittills, och mer skall det tydligen komma 😒
(Bilderna är tagna på kvällen utan blixt 😉)
- Redigerat 2025-01-08 11:24 av Draken
#67: Det ser nästan ut som om det brinner.
#68: Ja det var riktigt läckert 🙂 Och solen var jätteskarp.
Fina bilder! 🌞
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#70: Tack 😊
Lite mer bilder hemifrån. Har fått för mig att jag ska knäppa kort på himlen och träden just nu, jag är nog lite knasig 🙈🥴
Fint!
#75: Vackert.
#76: Tur jag inte har någon sådan kompis. Hade nog velat ta en eller två med mig hem. 😺
#80: Tog bort bilderna, de hamnade i fel tråd 😊🙈
Ovädersmoln över travbanan
Street Meet på ungdomsfältet, med Sundsvallsbron i bakgrunden
Promenadvägen ner från huset där vi bor.
Vet inte vad detta är för fågel.
Dessa finns det gott om nu när det har regnat sedan igår.