Norge i mitt hjärta
Jag är född i Trondheim, men uppvuxen i Bodö i Nord Norge. Tre av mina syskon, samt mina föräldrar bor fortfarande i Norge. Min storebror bor på Levanger och mina småsyskon samt föräldrar bor i Bodö, där jag också är uppvuxen.
Jag har bott i Sverige i 35 år, men Norge kommer alltid att finnas i mitt hjärta. Och jag åker hem så ofta jag kan.
Nu har jag inte varit till Norge på ett tag, men jag har plockat fram bilder från CD skivor och hårddiskar från tidigare resor, som jag också kommer posta i den här tråden.
Självklart kommer det också komma nya bilder 😊
- Redigerat 2023-08-07 08:01 av Draken
Hurtigruten lägger ut från kajen på Blixvär, min barndoms paradis där pappa växte upp 😊
Gården där pappa växte upp.
Blixvär. Mariakyrkan med gravkapellet
Härliga bilder. Förstår att du vill åka dit så ofta som möjligt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jo jag vill gärna åka hem och hälsa på, men jag har ingen längtan att flytta tillbaka.
Däremot så kommer vi "rymma" över gränsen om det blir outhärdligt i Sverige 😉
Härligt!
Trondheim är så fint!
Ja det är det, med Nidelven som går tvärs genom stan och Nidarosdomen 🥰
Var till Levanger 2018 och hälsade på min bror med familj. Barnen ick fiska i havet för första gången, och de tyckte det var jätteskoj 😊
Makrillen var på hugget 😉
Självklart var vi ju också nere vid havet när det var Ebb och letade krabbor och annat roligt i tången och under stenarna 😉
Junkerdalsura. 15 mil från min hemstad.
- Redigerat 2023-08-08 11:54 av Draken
Älven Breiva som går enda från Saltfjellet, 12 mil "hemifrån" till Tverrlandet som är 3 mil "hemifrån"
På Tverrlandet mynnar den ut i en sjö vid Heggmoen kraftstasjon
- Redigerat 2023-08-08 11:52 av Draken
Vid foten, söder om saltfjellet finns det några små stugor, tror inte det inns några fastboende här, ast det vet jag inte.
Härliga bilder! 🇳🇴
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Gränsstenen mot Norge från Graddis
En skylt man ser lite varstanns i Nord Norge 😉
Rastplats Rognan
- Redigerat 2023-09-20 10:44 av Draken
Rognanfjorden
- Redigerat 2023-09-20 10:44 av Draken
Panoramabild över rognanfjorden
Det är vackert i Norge.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Hamnen i Bodö ur flera olika vinklar.
#20: Ja det är det 🙂
Bodö ligger vid foten av Rönvikfjället. Självklart var vi upp dit också 😁
Panoramabild från Rönvikfjället
Saltstraumen, världens starkaste malström, ligger 2,5 mil från min hemstad.
När bilderna togs var strömmen på utgående och som absolut farligast
Det finns både hotell och stugor vid Saltstraumen, men skall man ha möjlighet att hyra där, så måste man vara ute i god tid, minst 3 månader i förväg.
Vi pratade med personalen där, och de kunde berätta att det är bokat både stugor och hotellrum redan nu inför nästa sommar.
Bostadsområde i Bodö. Det kallas Panoramacenter brl (Borettslag)
Saltfjellet med Polcirkeln och Polarcenter.
Här finns även minnesstenar resta och stenstoder upplagda till minne av de soldater som dog under vandringen över fjellet under andra världskriget.
nu åker vi rakt in i fället 😉
Vi rastade vid en fjällrygg.
Vid riksgränsen till Sverige
#26: Inte läge att ge sig ut på vattnet där med andra ord. 😱
Fina bilder. 👍
Hörde att vattnet kunde ha en hastighet på ca 40km/h.
Jag följer en norsk jente på Youtube, som kör motorcykel, och filmen jag såg på nu ikväll passerade hon över Saltstraumen. Vilken fantastisk natur det är.
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
#33: Nej, man vill inte ge sig ut där. ;)
#34: Det kan stämma. Vattnet uppnår en otrolig hastighet