Mina foton iFokus

Mina foton

Etiketter: fotontipsupphovsrätt
Läst 190 ggr
Carmarino
5

Kolla om någon stulit dina bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade det här i senaste numret av PC för Alla:

Är du nervös för att dina personliga bilder ska snurra runt på internet? Är du fotograf och vill se till att alla som använder dina foton verkligen betalar? Eller vill du bara ta reda på hur "uttjatad" en bildbanksbild är - innan du använder den på din sajt? Oavsett vilka skäl du har kan gratistjänsten Tineye vara dig behjälplig.

https://tineye.com/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

kamera0710
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här bilden har jag noterat att den florerat på många håll bland de som gillar Sven-Ingvars och även är med på porslinskoppar etc. Men jag har inte gjort så mycket.

Tog den på Gröna Lund i augusti 2016, drygt ett halvår senare somnade Sven-Erik Magnusson in för gott.

Draken
4

Vissa bilder lägger inte jag ut på internet eftersom jag vid ett par tillfällen har fått mina bilder stulna. Har vid ett av dessa tillfällen hittat min bild i en fototävling, där den hade kommit på 3'dje plats. Då blev jag lite grinig och sa till att bilden skulle diskvalifiseras eftersom det var min bild och jag hade inte deltagit i den tävlingen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sabah
0

Tanken har föresvävat mig, man har ju ingen aning om ens bilder används av andra, om man inte råkar snubbla över någon.

Är det någon som provat tjänsten som det tipsas om i #0?

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

Har inte själv testat tjänsten. Vet inte vilken av alla mina bilder jag skulle välja att kolla, och skulle jag välja alla hade jag fått hålla på i flera dagar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
1

#1: Kanonfin bild! 👍🏻🙂 Förstår att hans fans gillar bilden, men det ger dem ju inte rätt att stjäla andras bilder! 😒

#2 Snopet att hitta sin bild så där! Bra gjort att säga till! 👍🏻

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
0

#4: Det är väl det som är problemet, man lägger ut så vansinnigt mycket bilder så det är svårt att kolla!

Man borde egentligen märka bilderna, de borde bli mindre stöldbegärliga då.

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

#6: Ja, så är det. Vet att MyHeritage har delat ut mina släktfoto till alla som har mina personer i sitt släktträd, och såg igår att de även har spritt dem till Geni. Och ändå har jag tagit bort fotona från mitt konto.

Mailade dem och påpekade att det var mina bilder, när jag fick ett meddelande från dem att jag kunde lägga till en massa foton till mitt släktträd. De har ännu inte svarat, trots att det nog är minst ett år sedan. 🤬

Sabah
1

#7: Det var dåligt!! Man tycker att det skulle fungera bättre på sådana ställen!! 😒

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

#8: MyHeritage har väldigt dåligt rykte när det gäller möjligheten att få kontakt med dem. Har bara ett gratiskonto där, för jag vill inte sponsra dem med en krona ens. Samma med Geni, som de tydligen äger.

https://proveniens.ifokus.se/discussion/1472391/myheritage-lurar-sina-kunder!

Proveniens är en sajt om ursprung. Det kan vara ditt eget och kallas släktforskning. Det kan också handla om hembygdens historia, silverstämpelns tolkning eller allmogemöbelns datering. Här tolkar vi kyrkböckers handstil och lokaliserar platsen för gamla vykort - allt i en trevlig och hjälpsam anda.
  • Redigerat 2022-05-19 17:51 av Carmarino
Sabah
1

#9: Trist! 😕

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
1

#9: Verkar struligt!! 😕

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

#11: Ja, väldigt struligt. 🙁

Draken
1

#5: Jo jag blev lite snopen. Tror bilden blev diskad, men kommer inte ihåg riktigt, det var några år sedan.

Sedan den händelsen brukar jag copywrighta mina bilder. Det går iofs ganska enkelt att ta bort copywrighten, men folk kanske tänker sig om ett par gånger innan de stjäl bilden.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sabah
0

#13: Jo, vill man tillräckligt mycket så finns det inga hinder! Men det blir lite besvärligare och det avskräcker nog en del då det inte är bara att ladda ner och börja dela!

Har inte undersökt hur man gör för att märka bilderna, man kanske behöver något särskilt program för det?

💖🧡💛💚💙💜

Draken
1

#14: Jo det är lite så jag resonerar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis