En tur i Mölndal.
Fina bilder! Mycket vatten i forsen nu när snön snabbsmält i markerna…🌊
#6 Tack så mycket! Det skvätte verkligen om vattnet när det är sådana mängder.
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Jättetrevliga bilder du visar oss 👍
Har aldrig varit i Mölndal. Roligt att få se bilder därifrån.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
**_#9 Tack så mycket!
#10 Det finns mycket att se i vårat avlånga land. _**🙂
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Det ser vackert ut i Mölndal.
#12 Det är väldigt fint på sina ställen.
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#13 Stämmer nog, säger jag, som har miljöerna inom närhåll och faktiskt lagt ut en del bilder från staden bland annat under Göteborg med omnejd.
Stensjön, Gunnebo och Kvarnbyn har sin charm, medan centrum är "galleriserat" och ser ut som de flesta moderna stadskärnor.
#11 Ja, man behöver inte åka utomlands för att uppleva "exotiska" miljöer. Själv tycker jag inte om att resa, så det är roligt att få följa med er andra via era bilder.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#15 Håller verkligen med dig att det finns mycket som ligger närmare än vad man tror. Man skall ta tillvara allt vackert som finns.
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#16 Det man oftast glömmer är att turista i sin egen hemtrakt. För många år sedan hade jag besök från USA, och då följde jag med dem på lite guidade turistvisningar. Det var mycket där som man inte visste och inte hade sett, för det är lätt att bli hemmablind.
#17 Förstår vad du menar. Vi har också haft besök från USA i omgångar. Helt plötsligt så börjar man kolla vad det finns för sevärdheter i närheten. 🙂
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Kan rapportera att Kvarnbyfallet är rätt vildsint för tillfället efter allt regnande. Däremot finns det inga sångsvanar i Stensjön, och jag såg heller inga strömstarar längs Stålloppet. Antagligen har svanarna klarat vintern utan stödutfodring i år, och vattenståndet är nog lite för högt för strömstararna - deras favoritstenar att dyka från ligger under vatten.
Kanske något för högt vattentryck för strömstararna 😃
Härlig bild.
#19 Mäktig fors. Tänk och åka nerför den i båt. 😃
#19 Vilken häftig bild, värre än Venedig! Konstigt att husgrunderna står pall för det forsande vattnet.
#21 VSK har erbjudit sig att åka i badring nedför den.😃
#22 Ja, här har legat byggnader i flera hundra år. "Vid slutet av 1600-talet fanns det minst 35 anläggningar med mjölkvarnar, sågkvarnar, klädesstampar och pappersbruk. Senare under industrialismens expansion tillkom spinnerier, väverier, bresiljekvarnar, sockerbruk och oljekvarnar. Forsen var helt kantad av byggnader", läser jag i en broschyr(pdf) om Kvarnbyn.
😃
😂
Imponerande flöde 👍

.
#26 Ja, och vid det här laget är det nog ännu mer fart i forsarna med tanke på att det kommit ytterligare snö och regn.
Tyvärr är två av de bästa utsiktsplatserna avstängda på grund av dåligt underhåll. Synd att kommunen inte tar tillvara på den här sevärdheten bättre!
#27 Verkligen! Bäcken i "min" by hade ett rejält flöde igår, men på en mer blygsam nivå :)
Det är inga dåliga vattenmängder som forsar fram i Kvarnbyn. 🌊
🤗 Elisabeth och Amira 🐈