Kommun stoppar skolfotografering
Apropå den nya lagen.
"Sundsvalls kommun kommer till hösten inte längre att fotografera elever på skolor och förskolor. Skolfotograferingen stoppas bland annat på grund av den nya dataskyddsförordningen: GDPR".
https://www.kamerabild.se/nyheter/lag-upphovsratt/kommun-stoppar-skolfotografering-pa-grund-av-gdpr
Så var det med alla skolbilderna.
Ja det blir ett problem när ingen riktigt vet hur lagen ibörjan ska tolkas så ni som inte har anmält er för att ta del av hela sajten efter den 25 maj gör det på länken nedan.
Tycker jag är bra då det är en enorm utgift för många.
Nästan alla har mobiler med kamera idag och kort kan man ta ändå om alla elever ger sitt medgivande. Unga har ofta mobiler idag och tar kort av sina skolkompisar och med tex appen PIP så kan man göra riktigt snygga collage-bilder. Och om man vill kan man man sen själv skicka foto till firma som printar ut om man vill ha kort att hänga på väggen, om man inte har skrivare själv, till en liten kostnad.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Ja men då är det ju valfritt om man vill göra så. Vet att skolfoton är dyrt. Men för de som har möjligheten att få dessa minnen bevarade i en fin fotobok, så som det har sett ut sen Dackes tid, så är det bara beklagligt. Detta pga en konstig lag som ingen vet hur den funkar till 100%.
Tycker faktiskt också att det är bra, inte för kostnaden, utan för att just på vissa kommunala skolor (mina barns skola) har det blivit en hysteri detta med skolfoto.
Numera är det väl så att förutom det gemensamma fotot på hela klassen så ska varje elev fotograferas enskilt? Då förutsätts det också att elevens föräldrar ska köpa en massa olika storlekar av detta foto för att dela ut till släkt och vänner, vilket brukar kosta en väl tilltagen slant.
På stenåldern - när jag gick i skolan - togs ett kort på hela klassen. Sedan fick de som ville köpa det för en rätt rimlig peng vill jag minnas. Har alla mina skolkort kvar, och tycker det är roligt att titta på dem ibland.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Jo, det är en del av hysterin. Sen tilkommer det att de skall ha "snygga" kläder, och det blir ett jäkla liv om barnen har "fel" kläder på sig på skolfotot .-..Tjejerna skall ha klänning eller kjol, och killarna snygga byxor och gärna en skjorta.
Blir lite problem för mig det, när två av barnen (de har diagnoser) vägrar ta på sig de kläder som "är lämpliga" för skolfotot .
Sen är det ju det att man skall köpa alla bilder, annars så är man en dålig förälder jadajadajada……..
Men du….
Eftersom ekonomin blomstrar som aldrig förr (enligt regeringen). Tycker man då inte att det vore rätt att precis alla barn skulle få råd med att vara med på skolfotograferingen, då det är ett minne för livet. Vill man inte, jag då är det ju så, men alla borde få chansen tycker jag.
Jag vet att många fattiga föräldrar gråter sig till sömns pga väldigt knaper ekonomi, men jag kan lova dig att 99.99% av dessa föräldrar hade inte annat önskat än fina bilder på sina barn.
Nu handlar ju ts om en knepig onödig lag och inte ekonomi, även om ekonomi inte går att blunda för.
#7 Det kan jag verkligen hålla med dig om. Vi har ganska bra inkomster, så just den ekonomiska biten stör mig inte så mycket. Vi har även hjälpt en väninna till mig, ensamstående med barn och ingen inkomst alls nästan. Hon ville jättegärna ha skolfotona på sin yngsta dotter, så hon vände sig till mig i vild förtvivlan, så då hjälpte vi henne med den ekonomiska biten.
Men jag förstår att folk vill ha bilder på sina barn under uppväxten. Mina barn har inte varit med på skolfotona de senaste 6 åren, men då känner jag en fotograf, så han brukar ta bilder på barnen om det är något särskillt (skolavslutningar, baler, studenten etc) Visst,, det kostar det med. Men jag slipper bli idiotförklarad för att barnen inte har "rätt" kläder på sig på bilderna.
Jag skulle om jag kunde (men hur vette fasen) kunna fota och skriva ut bilder till självkostnadspriser till de föräldrar som inte har så musikalisk plånbok.
Självkostnadspris betyder de utgifter som det kostar mig, tex milersättning, bläck och fotopapper. Givetvis kan jag inte göra detta 24/7, men är det nån förälder som bor i krokarna som vill ha bilder på sina barn så ställer jag upp bara hälsa och tid kan.
Är ingen porträttfotograf precis, men en halvdan bild är ju bättre än ingen.