Mina fotons julkalender 2017
En somrig vinterbild 🙂
Ja lagom varmt när man färdades på Göta Kanal.
#3 Vackra djur. Det kommer mig att tänka på om den där rolig uppsatsen om en ko.
Man riktigt hör kossan råma 🙂
#4 Ja, det är fina djur. Korna på bilden är vänekor, en gammal svensk lantras.
Har inte läst någon rolig uppsats om en ko. Den får du berätta om. 🙂
#5 Tack. Det låter rätt högt när de sätter igång. De som inte är vana vid att höra kor råma nästan mitt inne i stan brukar bli lite förvånade. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Där jag brukar fota fiskgjuse, havsörn och falkar mm är det ju kohage runt den lilla sjön. Sen är det runt 50 kossor som går runt där och betar. Har man otur så kan man inte sitta i stolen och fota såvida man inte fotar rakt upp för ibland kan det vara massor med kossor där, och vissa verkar va rätt nyfikna av sig. De undrar väl om min kamera är god 😃
Tror de är rätt sällskapliga av sig. Du får testa att klia dem mellan hornen nästa gång. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
😊
Vackert. Vet du vilken fågel det är?
Svarthäger 😃
Gråhäger är det.
Är du säker på att det inte är en siluetthäger? 😉😃
😂👍
Den pippin gjorde en tidig kväll, lampan är släckt.
Eller så är det lampan som inte är tänd. Hur vet man skillnaden? 😃
Läcker bild, med fina färger. 👍
En vacker fågel, finns den även i Södertäljetrakten?
#18 Tack!
#19 Ja, den finns runt Södertälje, men oftast kommer de flygande i full fart och då är det inte så lätt att se detaljerna. Sedan finns ju den nära släktingen silvertärnan, som är ganska lik fisktärnan. Den har dock helröd näbb.
Stockholm är en vacker stad. Otroligt med så mycket vatten i en storstad.
Huset som ser ut som en syltburk ligger bra till 🙂
Ja Stockholm har sina pärlor.
Söta stickkontakter. 🙂
Stickkontakter ha ha 😃
Blivande julskinkor. 😉
(Nej, det tror jag faktiskt inte att de blev.)
😮
Ska faktiskt äta vildsvinsskinka i år så grisarna behöver inte frukta mig. 🐖 Om dom inte är ett vildsvin. 😃
#30 Nej, de är inte vildsvin, och de är inte kvar där jag fotade dem. Eftersom Linderödssvin "är med i Jordbruksverkets handlingsplan för hotade svenska husdjursraser med svenskt bevarandeansvar" så har förmodligen några av dem gått vidare till avel någonstans. 🙂
För de som saknar sommaren så är det en perfekt bild 👍
Tycker den blev vacker med vattendroppar på blommorna.
Det ser ut som om det är pärlkedjor i blomman. Väldigt vackert. 🙂
#33-#35 Tack! Ja, jag är väldigt nöjd med den! Det har sina fördelar att vara uppe i ottan när ljuset är vackert.
Du fick verkligen kämpa för att ta bilderna på ugglan VSK. många timmars väntan.
Uppskattar till runt 80 timmars väntan för de ca 200 bilder jag har sparat på ugglan. Gissar på 12-13 besök nåt sånt. Snart är det vår igen 🙂
Finns folk som åkt från utlandet och spenderat en helg på plats utan att få se ugglan, så man måste ha en del tur ibland.
#37 Mäktigt!
Tack 🙂
Vacker fågel. 👍
Magisk pippi 🙂
Lite smått kul med skylten i bakgrunden och sen när man ser vad gycklaren leker med för nåt (elden) 🙂
Håller med VSK. Perfekt bakgrund för en eldjonglör. 🙂
Han ser nästan ut som om han kommer direkt från Aladdins grotta.
Jonglören alltså - inte VSK.😉
😃
#32 Utan att se så mycket mer än blomman (ljuvlig bild, absolut); storlek och blad och stjälk och sånt…så var min första association Johannesört. Men jag är inte botaniker.
Övriga bilder är ljuvliga också; ser fram emot nästa lucka.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#45 #46 Tack, jag den festivalen kommer jag återvända till.
Söt havremoppe.
🙂
#51 Tack. Ja han var ett riktigt litet charmtroll. 🙂
En vacker kustfågel.
Riktigt tjusig fågel detta. Hoppas jag får se nån sån en dag. Har bara sett fisktärnan (heter den väl?) men man ser ju likheten dessa pippin emellan.
#56 Ja, den vanligt förekommande nära släktingen är fisktärnan.
Silvertärnan har för övrigt rekord bland fåglar i fråga om hur långt den flyttar vår och höst.
Fin bild på osten.
😃
Ost är ju gott 🙂
🙂
Väldigt vacker supermåne. Är det mögelost kanske? 😉
Tack. Tror det är utomjordisk ost isf 🙂
Jättefin bild. Det ser riktigt "gammaldags" ut med husen i bakgrunden och de mysiga bodarna på torget.
Tack tyvärr ingen snö det hade varit finare.
Ja, snö hade varit helt perfekt, men det ser juligt ut ändå.🙂
Är det speed dating. 😃
#68 Den andra anden ser lite "skum" ut. Anka, korsning eller partiellt albino?
#69 Ja, eller också försöker de bilda en skylt "Ankring förbjuden". Det ligger nämligen en damm någon meter framför dem. 😃
Verkar vara en anka, helt eller korsad, som anslutit sig till gänget. K0710 kanske kan reda ut det.
Jag skulle gissa på nån form av korsning men har inget förslag alls på med vad.
Jättetjusiga bilder.
#73 Ja, vi får hoppas på det. 🙂
Tack VSK.
#72/#73 Har tyvärr inte något bra svar. Du kanske ska höra med juorhavande biolog på Naturhistoriska riksmuséet?
#76 Kvack så mycket, men så engagerad är jag inte! Jag utnämner den härmed till anka (kanske med inslag av Blekingeanka?).
#78 Det är inte omöjligt att det kan vara inslag av Blekingeanka i anden, för det fanns en hel del sådana på gården när jag fotograferade den. Bilden är dock så pass gammal att det är högst osannolikt att anden fortfarande lever.
#79 Kanske lever den andligen kvar? 😇
😃
#80 😃
#77 Jättefin fågel. Är däremot mindre förtjust i "nystanet" den har i näbben. 😮Fast det verkar åtminstone som om den hittat rikligt med mat till ungarna (gissar jag). 👍
#83 Ja, det kommer nog att åka ner i några skrikande gap!
#85 Väldigt fin bild på rovfågeln.
Ormvråken med sin skarpa syn.
Vacker fågel.
Magisk den där ringmuren.
Ja verkligen.
Otroligt att den kunnat stå kvar så länge. Förr i tiden kunde de verkligen bygga hållbart. 😉
Fast det ar ju varit lite ras vid muren genom åren.
Jo, men den har ju stått några hundra år åtminstone. Vissa hus som byggdes för 10-20 år sedan är ju fallfärdiga redan.
Sant.
Söt familj.
Ja, det är något speciellt med linderödsgrisar. Särskilt när de är små. 🙂
Ståtlig näbb den har.
Väldigt tjusig fågel.
Piff eller Puff på bilden. 🙂
Piuff 🙂
Söt är den i alla fall, oavsett vad den heter. 🙂
🙂
Ptrrrrrrrrrr 🙂
Fina moppar. 🙂
Tack. Tror att de två första är nordsvensk brukshäst och de två bakersta är ardenner, men är inte helt säker.
#107 Vilken härlig bild 🙂
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
Tack perk. 🙂
Misstänker att de trodde att jag hade godis i fickorna eller något, så det var därför de gick emot mig allihop. 😃
#112 Eller så var det gobiten bakom kameran dom var ute efter. 🙂
#113 Så hungriga var de inte. De blir utfodrade i hagen de går i. 🙂
Vilken härlig fjällmiljö.
Riktigt tjusig vägghängare
Vacker bild. Trots att det är en sommarbild så är det ju snö med också. Perfekt! 🙂
#116-#118 Tack! Är själv också väldigt nöjd med den.
Den ser lite farlig ut den där bussen. Vågar man verkligen åka med den? 😉
Jag tror det är en snäll haj. 🙂
Tomtens nya släde 🙂
Ho Ho
God Jul på eder alla
God Jul till er alla från oss alla. 😉