Mina foton iFokus

Mina foton

Etikettdäggdjur
Läst 1772 ggr
kamera0710
8

Katter i Kolmården

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några av Kolmårdens stora katter.

Här lodjur.

kamera0710
7

Snöleopard

kamera0710
5

Tiger

kamera0710
6

.

kamera0710
6

.

kamera0710
6

.

kamera0710
5

Kvällsljus vid tigerhägnet

[EM L]
0

😍😍

Vackra bilder! Vad fotar du med?

kamera0710
0

#7 Tack!

Har en kompaktkamera som jag är väldigt nöjd med, se länken.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=pssx50

Sjuttan
1

Vackra katter, tänk att tigrar badar! Är det fler kattdjur som gör det? Knappast våra tamkatter i alla fall.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[Jimmy.L]
0

Läckra bilder.

#9 Fiskarkatten simmar vet jag.

kamera0710
0

#9 Lodjursungarna på Skansen har jag sett är i vattnet en hel del. Annars undviker väl de flesta kattdjur vatten, även om de kan simma.

#10 Tack!

Sjuttan
0

Jaså lokattungar badar? Har aldrig hört talas om Fiskarkatt, en ras? Vild el tam?

Oscar Wilde.

[Jimmy.L]
0

#12 Fiskarkatten är ett vilt djur.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fiskarkatt

Den finns att se i Parken Zoo i Eskilstuna.

Carmarino
1

Fantastiskt fina bilder. Det går inte att få för många bilder på kattdjur. Ju fler desto bättre. 🙂

#9 Tigrar är en av de få kattdjuren som älskar att bada. Deras tassar har simhud så att de blir som stora paddlar när tigrarna spärrar ut dem. Det lärde jag mig när jag tittade på ett program om tigrarna i Australia Zoo.

Härom dagen såg jag också ett engelskt program om katter, och där visade de en Turkisk Van som simmade hur bra som helst. Tydligen gillar inte alla att simma, men de flesta leker gärna med vatten. Kanske är det bara de som lever i Turkiet som tycker om att simma. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
0

#14 Tack!

Sjuttan
0

Tack för länken, jätteintressant. Mycket vacker. Såg för några år sedan på Nat Geo Wild, filmen 'De stora kattdjuren'. Mkt fin film om 37 olika arter. Minns tyvärr inte de mest ovanliga.

Oscar Wilde.

Sjuttan
0

Turkusk Van är åxå en ny bekantskap, jättefin! Tänk vad man får lära sig så här på en måndagsmorgon! Kul!

Oscar Wilde.

Carmarino
0

#16 Om du skyndar dig så kan du se det sista programmet i serien på SVT Play. Det finns kvar i ytterligare två dagar. Har för mig att man i programmet får se lite av tigrarna när de simmar. Hoppa till ungefär 31 minuter så handlar det om tigrarna igen. 🙂

https://www.svtplay.se/varldens-fakta-en-tiger-i-soffan

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
3

Om det inte kan bli för många kattbilder kan jag väl bjuda på några till från samma dag. Här snöleoparden igen. (Den har ett halsband som skymtas, det är väl ett test för att se hur det funkar gissar jag.)

kamera0710
3

.

Carmarino
0

Det är mäktiga djur, och ändå ser ungarna lika gosiga ut som vilka kattungar som helst, bara större. 🙂

När man ser Giles Clark (från Australia Zoo) leka med tigrarna där, så ser det så mysigt ut, men de har ju tränat dem från de var nästan nyfödda att umgås med människor. Skulle nog inte vilja möta en tiger som den i #20 ute i djungeln direkt. 🙂

[EM L]
0

Älskar bilderna!

kamera0710
0

#21 Med tigrar är det väl som med våra lodjur, de upptäcker oss och smyger undan utan att vi vet det. Och tur är ju det när det gäller tigern…

Har själv aldrig sett ett vilt lodjur, även om jag flera gånger såg spår när jag bodde i Jämtland.

Carmarino
0

#21 Ja, de tigrar som lever naturligt håller sig undan. I ett av programmen med Giles Clark (det kan ha varit det jag länkar till ovan) så sa han att du kan vara 10 meter ifrån en tiger i djungeln utan att du ser den.

Sjuttan
0

#18 Tack för tipset! Hsr en stressig vecka men ska försöka!

Oscar Wilde.

Carmarino
0

#25 Programmet är ca 50 minuter långt, men om du har ont om tid så kan du hoppa över från ca 2:00 till ca 31:00. Då blir det bara drygt 20 minuter att titta på. Resten av programmet handlar inte så mycket om tigrar nämligen.

Sjuttan
0

Ok. Problemet är väl att bryta av och ta itu med det. Stort tack ändå!

Oscar Wilde.

Vixxen
0

Fina kissar!

Sjuttan
0

På tal om badande tigrar, minns någon Jan Lndblad m sambo Pia Thörn och deras två tigrar? Det var första gången jag såg badande tigrar på deras bilder o filmer. Jan var ju naturfotograf och även visselartist. Han visslade något som hette Klosterträdgård. Spelades mycket på radion Tyvärr blev han inte så gammal, han hade svår diabetes.

Oscar Wilde.

Vixxen
0

#29 Ja, kommer ihåg Jan Lindblad! Lejonet Elsa var också fantastisk:  http://vildadjur.ifokus.se/discussions/55e3977ace12c421920017f9-fodd-fri-lejonet-elsa

kamera0710
0

#29 Jag har samtliga filmer i serien "Våra tigrar" på VHS. Ser om dem ibland.

JMW
0

#20 ❤️

Så vacker bild så man bara dööööör……

Carmarino
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#29P4 Plus spelar de rätt ofta "I en klosterträdgård" med Jan Lindblad.

Hittar inte den på Youtube, men Shenandoah är också bra. (Den spelas också på P4 Plus lite då och då.) Här får man också se lite bilder på tigrarna.

Carmarino
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är ett klipp från filmen, när Pia Thörn tar ett kvällsdopp med en av tigrarna.

Sjuttan
0

Tack   för många fler fina minnen som ni lockar fram!

Särskilt Elsa och Shenandoah!

Oscar Wilde.

Vixxen
0

#35 Sen finns ju historien om Christian the Lion:  https://www.youtube.com/watch?v=btuxO-C2IzE&list=RDaOLqVshIM4w&index=2