Men guuu så tråkigt liv
Är du säker att det inte är Pomperipossa du har fotat!
Fina bilder. 👍
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Den har väl inte frusit fast?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det är inte en hägring då. 😃
Jo det kanske är Pomperipossa jag fotat 😎
Nej då ingen fara alls. Jag smög runt viken för att komma närmare och när jag väl gått bra länge och är på plats så flög den iväg 30-40 meter, så avståndet var typ samma som innan jag gick runt viken 😃
Japp det måste nog vara det tror jag 🙂
😃
Härliga bilder!
Vet inte om jag berättat att en häger på Skansenområdet blev utterföda framför mina ögon, när den försökte ta fisk från uttern!
Tack.
Jag har svagt minne av att du sagt det nån gång förut.
Ja visst. Detta så klart då jag gått runt viken och det tog mig rätt lång tid. Men du vet hur det är. Man kommer närmare, knäpper några bilder, vågar sig framåt lite, knäpper lite bilder, tar sig framåt ytterligare och nääääääääää 🙂
Jo dom är inte direkt för modellfoto. Man ser bara stjärtfjädrarna på dom när dom får syn på en.
Så det är imponerande bilder du fått i alla fall, här i skärgården är dom ytterst vaksamma o är man närmare än 200m så lyfter dom. 😢
Tack Taggeman.
Tranorna kanske ser mig som nån slags jordhög och det är därför jag kom hyfsat närma 😃
Taggeman, när du ska fota tranor så måste du ha på dig de grönvita tofflorna, annars funkar det inte 🙂
#16 Jo dom o osynlighets mantel skulle behövas. 🤦♂️
Det räcker med en sån där mössa man vrider ett halvt varv på så poff så är man osynlig 😃
#18 😃
När jag och Leffe var där och fotade så såg vi en häger sitta på nåt tak till liten byggnad. Då visste jag inte vilken fågel det var. Den var oxå ganska liten (som de jag fotade här). Det kanske är samma fågel som du fotat?
Tjusig pippi.
#23 Om du menar samma individ är det nog inte så troligt, det håller till flera hägrar på Skansenområdet. Vid Isbladskärret någon km bort häckar ett tjugotal par varje år.
Jo jag menade samma individ.
#22 VSK - ägretthäger har enligt artportalen setts de senaste dagarna vid Asköviken, så även idag. Dags för utryckning?
För att se de så måste man gå till fågeltornet och då jag knappt kunde gå dit utan kamera pga hälsoskäl, så tvivlar jag på att jag skulle komma halvvägs ens med kameran med. Tyvärr, för jag vill både se och fota denna fågel. Men erbjuder du dig att bära allt så varför inte. Hojta till 20 min innan du anländer så slår jag på en kanna kaffe 🙂
Har provat massor med ggr från fågelhuset samt pratat med massor där men ingen av de har sett fågeln från denna platsen.
Det är tråkigt när hälsan sätter stopp för något man vill göra.
Jo 😕
#27 Jag är inget spänstfenomen själv och dessutom 40 mil bort, så jag får nog tacka nej till förslaget. 🙂
Tror aldrig jag sett att du nämnt vilken utrustning du har utöver kamera. Har du tubkikare? De brukar kunna bespara en från en del tunga förflyttningar i terrängen…🥵
Flera av observationerna vid Asköviken har gjorts på flygande ägrett, och då kanske man kan se den medan den är i luften (med viss tur…)?
Man kan säga att det kulle göra väldigt ont att tappa kameran på tån. Nej äger ingen tubkikare alls.
Gällande flygande så vet jag inte. Beror vilket håll de kommer ifrån. Kommer de från Mälaren sett så ser man nog de inte pga all växtlighet som skymmer sikten från fågelhuset. Man får inte gå runt hur som helst på detta område utan det är specifika stråk man får röra sig på.
Visst finns det ställen söder om Asköviken man kan va på men då lär man nog få ett riskornsliknande prick på bilden.
Dessutom så är man i fågeltornet så har man motljus typ hela dagen, så skall man dit så måste man upp före tuppen Såvida det inte är molnigt så klart). Från fågelhuset (som jag vill kalla gömslet för) så har man solen bakom sig om man fotar mot Askövikens numer lilla pöl.
I förrgår observerades ägretthägern flygande vid "Lövstapumpen", och när jag studerar en karta (jag har aldrig varit där) så verkar det vara vid parkeringen. Men jag släpper det här, det var bara ett tips i all enkelhet.
Stämmer att pumpen är nära parkeringen. Men att stå och vänta på flygande fåglar där dag efter dag är inget jag kommer ägna mig åt. Lär nog växa fast 🤪
#33 Okej.
#33 Okej, jag har inte tänkt tvinga dig. 😃