Orsa Björnpark, 2016-06-26
Wow, vilka bilder.
Är parken stor. Är den handikappvänlig?
Persisk leopard! Intressant! Vilka bilder!
#2 Ytan är uppskattningsvis 10-15 hektar. (Skansen är 30 som jämförelse.)
Det är en del ganska branta backar, så den är delvis kanske inte så handikappvänlig.
Tack för svar.
#2 JärvZoo ska vara bra anpassat har jag hört. Inte varit där själv dock. http://www.jarvzoo.se/
Hittade detta på deras hemsida:
Bra att veta vid funktionshinder
- Du tar dig runt Järvzoo på en tre kilometer lång trappstegsfri trätrottoar.
- Då Järvzoo är uppbyggt i en dalgång med stora höjdskillnader går det mycket uppför och nedför på trätrottoaren, så är du rullstolsburen rekommenderar vi att du har en medhjälpare till hands.
- Ramp för rullstolar och barnvagnar finns vid entrén.
- Handikapptoalett finns i entrébyggnaden.
- Det finns ingen separat handikapparkering, men det går bra att köra fram fordonet till entrébron för att släppa av rörelsehindrade där, innan man ställer fordonet på parkeringen.
#7 Ja, där går en jämn trätrottoar genom hela parken.
Intressant med björnarna! Går vanlig brunbjörn med Grizzly och Kodiak?
#9 De har en Kodiakbjörn (kastrerad vad jag hört), så han har en skandinavisk björnhona som sällskap. Det var meningen att de skulle få ett syskonpar, men hans syster rymde och fick avlivas (innan de kom till Sverige).
Dessutom har de ett syskonpar av den mäktiga kamtjatkabjörnen.
Tack för tipset.
#13 Varsågod!
Känns lite "fel" att se dessa jättekissar i den svenska naturen! 😉
Måste ha varit en trevlig upplevelse på denna park.
😮
#19 Ja, det är en trevlig park, En nackdel är dock att man till stor del är hänvisad till att se djuren genom galler, jag föredrar fri sikt in till djuren.
Ja, galler förstör ju, speciellt fotograferandet.
#20 Den vill jag INTE möta i skogen helt ensam! 😟😮😈
Fina bilder, kul att få se isbjörn.
#25 Tack! Ja, i dagsläget är det bara Orsa som har isbjörnar i Sverige.
Vilket monster denna björn är.
#25 Du kanske vet att Kolmården höll isbjörnar fram till 2005, i anläggningen som nu hyser snöleopard. När anläggningen stod klar 1967 var den världens största, nu uppfyller den inte längre lagkraven för ett hålla isbjörn. Orsaken är att de ska ha en del mjukgjord mark som ger grävmöjligheter. (Ytan är tillräcklig.)
#29 ja, jag har bilder på dom i ett fotoalbum taget med analog kamera.
#29 och #30 Visste inte att isbjörnarna inte finns kvar på Kolmården längre, men jag har förstås inte varit där sedan september 2000. Här är en bild på de isbjörnar som fanns där då, tagen med analog kamera så bildkvaliteten är inte den bästa.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#31 Ja det var kring sommaren år 2000 jag var där med. 12 år senare gjorde jag ett besök igen och då var dom borta. Synd att Kolmården inte satsar på nya djurhägn.
#32 Ja, isbjörnsanläggningen borde ha gått att utöka med ett grönområde. Och nog hade jag hellre sett isbjörnar i Kolmården än i de sydeuropeiska parker där de bara har en bråkdel av det utrymme de hade i Kolmården.
Som jag nämnt tidigare kommer Orsas hona från en anläggning i Holland på 900 kvadratmeter, detta hade inte godkänts i Sverige.
Åt andra arter har ju dock vissa satsningar på utökade anläggningar gjorts. Gorillor och schimpanser har ju (äntligen) fått större utomhusutrymmen och tydligen ska de få större utrymmen också inomhus. Detta har jag länge tyckt är på tiden!
Fina bilder. Tänk att så gulliga djur kan vara så farliga.
Orsa björnpark är det samma som Orsa Grönklitt - är det inom samma område ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
#34 Ja, björnparken ligger i Grönklitt, cirka 15 km från själva Orsa.
#35 OK. Det verkar ju värt ett besök……………..om man har vägarna förbi 🙂
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Jag håller med beem. -har jag vägarna förbi så 🙂