Det är fantastiskt hur det kan bli vackra saker av en glasklump.
Fina bilder.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
En konstform jag hoppas förs vidare i generationer.
#0 Trodde de hade lagt ner glashyttan i Kosta, men det verkar ju inte så. Eller är det bara en "turisthytta" som är kvar?
Min brorson gick på glasblåsargymnasiet där för ca 10 år sedan, så jag har en hel del fina saker som han gjort. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
# 3 Nej då Kosta är kvar. De blåser glas varje dag 😃 Däremot så är Orrefors nedlagt.
Det är ett imponerande hantverk som kräver stor skicklighet. 🙂
Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell.
"Big Journeys Begin With Small Steps"
# 5 Ja det ska gudarna veta att det gör 😃
# 6 Nej Kosta har aldrig varit på tal om att läggas ned. Där finns numera Kosta-Boda Art hotel. Och så finns det en Outletanläggning modell större så man kan shoppa loss.
Men företaget heter Orrefors- Kosta -Boda. Men Boda är också nedlagt.
Ändå fint att de sparat namnen!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#8 Lite förvirrande namn, men det beror väl på att både Orrefors och Boda är så välkända varumärken, så de vill ha dem kvar ändå.
Minns inte om Outletanläggningen var klar när min brorson bodde där, eller om den var under planering. Var bara där en gång och hälsade på, på vägen hem från Kalmar, så jag hann inte kolla hyttan.
Hyttesill hade de däremot då, för den berättade min brorson att de var "tvångskommenderade" att hjälpa till med. 🙂Tror det var för att få ihop pengar till en klassresa till Italien som de skulle göra senare.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
# 10 Den första delen var klar 2005 vill ja minnas.
Han gick utbildningen 2004-2007, och jag var där och hälsade på vintern 2006, så då bör den ha varit klar.
# 12 Nej klart var det inte och är fortfarande inte!
# 13 Det var fina svampar 😃
#14 Den första delen menade jag.
Ja, han var duktig, men när jag nu kollar alla glassaker jag fått av honom, så är jag lite osäker på vilka han gjort själv, och vilka han bara övade etsning av glas på. 😃
Svamparna är jag dock helt säker på att han gjort själv, samt några tomtar till jul och ett påskägg till påsk, plus lite annat.
Och fläkten till vänster är avstängd. 🙂
# 17 Det var inte mer än 40 C inne hyttan den dagen 😃
😮
# 19 Bredvid ugnarna 😃
Minst 20 grader för mkt 🤦♂️
När det blir + 60 C bredvid ungnarna få de gå hem 😃
#21 Håller med dig. Skulle aldrig klara av att vara glasblåsare.
#22 Jag hade nog kroknat långt innan det nått upp till +60 - förmodligen redan vid "bara" +40.