Bildhörnet #32 (OT)
Nu börjar gamla tråden bli lång och segladdad, så jag gör en ny. Fortsätt babbla här istället 😁
Gamla tråden finns HÄR
#0: Så gott det ser ut. 😋
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#0: Vilken tjusig tårta!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: #2: Min ena svärdotter gjorde den åt mig när jag fyllde 50, så bilden är 2 år gammal, men tyckte den kunde passa bra här 😉
#3: Verkligen läcker och somrig - det snöar just nu!
- Redigerat 2024-04-18 06:53 av Pyttelite
Det snöar inte här, men det ligger snö på backen efter kraftigt snöfall igår.
- Redigerat 2024-04-18 07:10 av Draken
Ingen snö här, även om prognosen är snöblandat regn. Det verkar dock inte gälla just här för vi har solsken och 6-7 grader varmt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Idag är snön, tack och lov, borta igen.
#7: Det är fördelen med våren. Snön blir sällan liggande särskilt länge. 😊
#8: Precis. Fast här uppe i Norrland vet man aldrig vad kung Bore hittar på för sattyg 😉
Solen skiner och dedt är 3 plusgrader ute 😁
#9: Samma väder som här. 😁
#10: 1 grad och frostnupet men sol - prognosen är mulet resterna av dagen.
Solen skiner just nu, men det är -5 grader 🙈
#13: Fint balanserade bilder.
#15: Så fin han är. Hittade han några möss?
Nej det var musfritt den här gången.
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
#18: Att det ska vara så krångligt att få i sig lite nötter. 😊
#19 Ja det kan inte vara många nötsmulor som han får ut, men han håller på länge ibland kan han sitta närmare en timme.
#20: Stackarn. Kan han inte få några vid sidan av mataren? 😊
#21 Han hinner sällan med att ta några nötter på marken, kråkan och skatan hinner före. Det verkar som om jag har en kråka som sitter och spejar när jag lägger ut mat, för den kommer nästan direkt. Ekorrarna är lite skygga så det sticker iväg om de ser att man kommer.
Samma med de här molnen. De såg ut att "välla fram" över trädtopparna, men det syns inte så bra på bilden. Himlen var väldigt mörk, så jag trodde jag knappt skulle hinna in innan det började regna, men vad jag har märkt så har det inte kommit något regn än. I så fall bara lite duggregn. Det har dock mullrat lite på avstånd, så någonstans har det tydligen åskat, dock inte här.
Det öser just nu. Jag får mitt nya objektiv idag, tanken var att gå ut och testa det. I sig tål det regn, kameran med, men jag är inte säker på om regn är de väder jag ville testa objektivet i för första gången. Aja, vi får se.
#25: får man fråga vilket slags objektiv du köpt?🙂 Är bara nyfiken.
#26: Fujifilm Fujinon XF 150-600mm F5.6-8 R LM OIS WR.
Har testat på löv mest för att se vad för inställningar man behöver en dyster kväll som denna. Hoppas på lite ljus imorgon.
#27:
Ojdå, ett riktigt fint objektiv. Jag har själv ett Nikon 55-300 mm. Det duger för det mesta, men hade gärna haft lite ännu längre zoom. Speciellt om man ska fota djur som fåglar och så.
Kanske får man se några bilder du tagit sen då, här inne, med det objektivet.
#28: Har ett Minolta 75-300mm. Fast då ett gammalt med adapter och ingen respons gällande hur jag ställer in fokus manuellt (automatiskt finns inte ens naturligtvis). Och det är helt okej men nu när jag ändå ville ha ett ”riktigt” (så som ett modernt) så kände jag att jag tar ett som är med högsta zoom jag kan få.
Fujifilm har inte allt för många större objektiv än så att säga. Så utbudet var ändå inte så stort direkt men jag känner inte för att jaga ännu en adapter. Så nu blev det ett objektiv där jag även kan fota små fåglar och andra mindre djur på ett avstånd de lär känna sig väldigt trygga med.
Men vikten är ändå imponerande trots storleken. Och priset (fick dessutom 300 CHF billigare) är helt okej ändå… Sådana objektiv blir alltid dyra. 🥲
#29:
Ja, det var en ordentlig prislapp på ditt objektiv när jag sökte på CyberPhoto. Men har hört och märkt att priset på systemkameror har gått upp mycket på senaste, sen jag köpte mitt kamerahus (10 år sedan nu). Jag tror inte ens jag skulle ha råd med en ny systemkamera nu för tiden om den jag har nu går sönder. Så då får det nog bli en riktigt bra kompaktkamera med ordentlig zoom i stället, för mig. Men bra att du fick rabatt i alla fall🙂
Fördelen med mitt 55-300 mm för mig är ändå att tillsammans med mitt objektiv med "normalzoom" så täcker de två objektiven hela vägen från vidvinkel till 300 mm.
Har du också ett objektiv som täcker upp till 150 mm då, eller skippar du bara det lägre "zoomomfånget"?🤔 Fast du kanske kör med ditt Minolta då i och för sig…
#30: Jag har egentligen allt från 18mm. Två ärvda objektiv, Minolta, sedan då 18-55mm och nu 150-600mm. Minolta objektiven ligger däremellan. Men då jag mest gör ”streetphotography” eller djur så är just de jag har av Fujifilm främst det jag använder.
#31:
Förstår. Man behöver ju heller inte exakt alla brännvidder. Det beror ju på vad man fotar.
#33:
Det är nog bara att leka på😊 det är ju så man lär sig. Var du långt bort när du tog de fotona, tro?
#33: Det blev ju trots allt rätt bra - efter omständigheterna. 😊
Sädesärlan är en av de få fåglar jag lärt mig känna igen, och jag ser ju att det är en sådan på bild 1. 😁
#34: Jag var en bit bort samt genom fönster då jag inte ville ut i regnet.
#35: Precis. Snabba små rackare, inte första gången jag fotar en men detta exemplar ville vara överallt och ingenstans.
Det är verkligen ösregn idag (igen), vi har varnats för högvatten, att källare kan svämmas över och att vi ska hålla oss borta från bäckar/bergs bäckar. Ska fota Orient Expressen idag, i hopp om att vara en av de få som tänkt det. Blir nog inga prommenader för att fota fåglar dock då det verkligen är en del vatten både på marken och som falller…
Helgen ska inte få mycket uppehåll. Lite synd. Men då även mina motiv söker skydd så är det ändå svårare att stöta på fåglar. Såg ett gäng blöta storkar imorse, varav en sprang runt i en kohage. Ja… storken sprang, och det är absolut inget elegant. Men utöver blöta storkar och hägrar har jag inte sett fåglar denna morgon, i normala fall är det betydligt mer liv på min pendlingssträcka.
Vi har en bäver i trakten. Eller jag tror egentligen minst två. Har sätt en mindre för någon vecka sedan 06:30. En större såg jag 19:25 denna måndag. Vore kul att lyckas få en bäver eller två på bild.
#37:
Kul. Vi brukade se bävrar vid en å nära huset där jag växte upp. Tror jag lyckades få lite foton på en av dem, men tyvärr har jag inte kvar de gamla bilderna :/
#38: De är väldigt söta väsen. Hela deras beteende. Har iakttagit de jag sett på avstånd då.
#39:
Ja, visst är de!
Kanske får du något tillfälle med ditt nya zoomobjektiv att ta någon bild på dem🙂
#40: Vi får se, men råkar jag ha kameran i handen lär det bli ett par bilder.
#41:
Det tycker jag!
Det där med att bädda sängen är en historia för sig 😒
#43: Den är bäddad, ren definitionsfråga! ;)
Så stor han blivit.
#44: Jo han tyckte nog att det var färdigbäddat 😉
Ja han växer så det knakar. Han väger 14,3 kg nu.
#43: Har samma problem med min katt. Hon ska alltid bli nerbäddad i sängen när jag byter lakan. 😺
Sanna har lagt sig på en av sina favoritplatser - under mattes bakskåp, bakom kattburen. Där är hon bra skyddad mot alla faror som kan uppkomma i en lägenhet, har fin uppsikt och en mjuk matta att ligga på. 😁
#49: Ja, Sanna är också en skygg katt. Det är ytterst få personer hon vågar sig fram för att träffa. Hon är inte skygg för mig nu längre, men i början var hon. Har en kompis som kommer på besök rätt ofta, och honom har hon vant sig vid så hon är precis som vanligt när han är här. Kommer det däremot någon annan så gömmer hon sig oftast under täcket i sängen.
#50: det låter ju ungefär som Sotiz var när jag hade honom.
Idag var jag på Mikaeli marknad. Vädret var lagom för ett marknadsbesök. Mina knän var dock inte helt med på noterna, så jag fick sitta ner och vila flera gånger under mitt entimmesbesök.
Hittade inte så mycket jag ville köpa, men dessa tre fick följa med hem. Har köpt flera av Höganäs choklads påsar med choklad tidigare, men aldrig testat deras chokladkakor. Så det ska bli spännande att smaka dessa. Fick en liten bit för provsmakning av översta, med himalayasalt, och den var god. Lång eftersmak, så jag kände den i säkert 20 minuter efteråt.
#53 & #54 Trevligt med djur på bete! 😊 Här är gräset också fortfarande grönt, men det är inte så ofta man ser djur på bete numer, när jag var barn var det kohagar överallt. Alla småbönder har avvecklat och kvar finns bara större bondgårdar men inte så gott om dem. 🐄
#55: Mmm 😋
💖🧡💛💚💙💜
Hittade hemligt meddelande i skogen …

#57: Undrar vad det kan betyda? Någon hemlig insektsklan..
💖🧡💛💚💙💜
#56: Det här är ju ett friluftsmuseum så de flesta djuren går ute under sommaren (de har många olika). Korna tas in under hösten men hästarna får vara ute året om. Fast de tas in på nätterna har jag för mig.
Även linderödssvinen får vara ute året om, och de tas inte in på nätterna. De har dock hus med ett tjockt lager halm att ligga på, plus att de får "vinterborst", så de fryser inte. Bilderna visar galten Bellman, dels i sommarpäls och dels i vinterpäls. (Det är gamla foton, så han lever inte längre, men de har andra linderödssvin nu.)
#60: Jag förstår, det verkar vara ett trevligt ställe! 😊
Grisar är jag inte så bekant med, det var roligt att få se, hur de har det med "beklädnaden" sommar respektive vinter! 😊🐷 Man tror inte de har så mycket borst men de har ju faktisk en del. 🙂 Förstår att det kan vara olika beroende på ras också. 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#61: Ja, det är ett väldigt trevligt ställe. Det finns lite av varje; både naturpartier, stadspartier och djurpartier. Så det är lite som att komma ut på landet, fast mitt i stan.
Vet inte hur det är med övriga grisar, men just linderödssvinen har en väldigt kraftig borst. Det var när jag kliade Bellman mellan öronen som jag förstod vad "grisborst" verkligen var. Han var väldigt glad för att bli kelad med, och under en period var jag där inne dagligen (bor i närheten) och då brukade jag alltid stanna en stund hos honom.
Så småningom lärde han sig känna igen mig, så när han såg mig komma satte han av i sporrsträck för att nå den del av hagen dit jag skulle komma. Sedan gjorde det väl lite till att jag ibland "råkade" sparka till något av äpplena som trillat ner på marken, så att de hamnade i hagen. 😁 (Grisarna brukade få frukt att äta, och jag gav dem inte mer än ett äpple, så det var inget som skadade dem.)
#62: Jo, jag minns att du visat mycket bilder därifrån, trevligt! 😊
Kul att vara kompis med en gris! 🐷😊
💖🧡💛💚💙💜
#63: Ja, här finns bilderna:
https://minafoton.ifokus.se/discussion/1463319/fredriksdal-museer-och-tradgardar
Blev inte så nära kompis med honom faktiskt, men han gillade att bli kliad mellan öronen. Annars är det säkrast att inte gå för nära. De är väldigt starka och käkarna är kraftiga. De kan lätt knäcka en arm eller ett ben om man kommer för nära.
#64: Lagom är alltid bäst! 🙂🐷
Får se mer av dina bilder senare, som sagt alltid trevligt! 😊 Nu ska jag vila en stund!
💖🧡💛💚💙💜
#60:
Vilka söta grisar 🐷
#66: Är det lingon och blåbär?
#67: Det är samma gris. På bild 2 har han vinterpäls. 😊
Ja, han var en mycket charmig gris. Träffade honom nästan dagligen för ca 20 år sedan.
#68:
Japp, exakt. Vi var ute förra veckan och plockade. Tanken var att plocka lingon, men det fanns en hel del blåbär också, så jag blandade lite vid plocket. Bara gott med både och egentligen😊
#69:
Just ja, oj jag var lite snabb att läsa. Nu ser jag att du skrivit att det är en och samma gris. Men söt var han ju i vilket fall som sagt.😁
#70: Ja, det tyckte jag också. 😍
#72: Så fina. 🤶🏻
Jättefina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ville dela och tipsa om denna video med fotograf Morten Hilmer. Skön att kolla på, och inspirerande!
Här är oxå hans YouTube-kanal.
https://m.youtube.com/@MortenHilmer
"Årets roligaste djurbilder" är en populär återkommande tävling till förmån för någon naturvårdsorganisation. Och vi skrattar ju med bildobjekten, inte åt dem. Nåja, kanske lite åt dem också, det tål de nog…😉
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-10-23 16:01 av Fornöga
#76: 😄
#76:
😂
Den första bilden var ju klockren🤣🤣🤣
#76 ff Och vinnare blev…🏆
Skäl att hålla i hatten i morgon? 🙄
#80: Tror inte jag lär kunna se den. Dels för att jag inte har en tillräckligt bra kikare och dels för att det troligtvis är mulet imorgon.
#81 Det är lika illa här. Men media missar inte chansen att skapa skrämselrubriker- Star Wars på gång? 😏
#82: Tror inte utomjordingarna är särskilt intresserade av vår planet. De undviker den nog. Ja, jag har läst Möte med Rama. 😁
#84: Avundsjuk DeLux här då. Vi har fortfarande uppemot metern med snö, även fast den har börjat krympa.
#85: Det har varit minusgrader i natt och frost i gräset, men jag tror att det mesta av snön är borta. Kanske det finns några rester av snöhögarna som plogades upp kvar, men för övrigt är det barmark. Så håll ut, snart är det dags för våren att komma till er också. 😊
Snön här där jag bor är inte långt ifrån borta nu. Gator, och cykelbanor är snö- och isfria. Det går nu att sitta vid altanen och sola, i 8-10 plusgrader i luften.🌞 Man andas lättare, känns det som….😊
#86: Jo jag hopas på det, bara det inte kommer en ny köldknäpp och mera snö ….Nackdelen med att bo i Norrland 😒😝
Om någon är sugen på att tävla med månadsbilder även utanför Mina bilder finns chansen till fina priser här. Varje månadsvinnare får pris, bilden publicerad i en kalender 2027 och 10.000 kronor vid totalseger. (Vinnarna i januari, februari och mars är redan klara.)
- Redigerat 2026-03-08 18:57 av Fornöga
Min kära skrivare Epson ET-7750 kraschade ju förra året, så jag behövde köpa en ny. Redan då ville jag ha en ET-8850, men tyckte den var lite för dyr. Så det blev en Canon G650 istället. Den inköptes i augusti.
Trivdes dock inte riktigt med den. Det är en bra skrivare, men efter ET-7750 blir man bortskämd och får högre krav.
För två veckor sedan inträffade två saker som jag inte räknat med. Dels kraschade min kompis skrivare och dels fick jag mer tillbaka på skatten än jag räknade med.
Då bestämde jag mig för att köpa en ET-8550 och sälja min G650 till kompisen. Win-Win för oss båda; han får en bättre skrivare än den han hade och jag får skrivaren jag ville ha. 😊
#90: Det är bra planering. Grattis både till skatteåterbäringen och skrivaren 😁
#91: Tack. Är väldigt nöjd med den. Det är en riktig fotoskrivare, så utskrifterna på fotopapper blir lika bra som de man beställer. Även utskrifter på papper blir otroligt bra.
Grattis till en bra skrivare 🙂
#93: Tack. 😊
Lustigt nog så har jag en duglig, fungerande skrivare som samlar damm under min säng. Färgpatronerna råkade torka i den för några år sedan, och jag hade inte råd att köpa nya (de patronerna kostar/kostade ju typ lika mycket som en ny skrivare).
Synd att färgpatronerna är så dyra. Annars hade jag haft en fungerande skrivare än.
Ps. Fint med en ny, bra skrivare för dig, Camarino.😊
#95: Färgen till den här skrivaren kostar inte mer än vanliga färgpatroner, men det är flaskor med flytande bläck som man fyller på i behållare på skrivaren. De varar jättelänge, lite beroende hur mycket och vad man skriver ut, men vid normal utskriftsmängd behöver man inte fylla på mer än ungefär en gång om året.
#96:
Okej, ja min skrivare är säkert 8-10 år gammal nu. Säkert finns det skrivare med bättre teknik nu. Är det också risk för att bläcket torkar i en sån ny skrivare som din, tror du? Jag fick på min skriva ut en liten bild typ var tredje vecka för att inte bläckpatronerna skulle torka ut…
#97: Vet faktiskt inte. Brukar skriva ut en testsida i veckan för att kolla att det ser bra ut.
#98:
Ok.
#99: Det händer ju att testutskriften inte är perfekt så då får jag köra rengöringsprogrammet. Kanske det är för att bläcket torkat lite.
Vi fortsätter i nästa tråd.
https://minafoton.ifokus.se/discussion/1637596/bildhornet-33-ot