Bildhörnet #31 (OT)
Gamla tråden är ganska full nu. Fortsätt gärna här.
Gamla tråden finns här:
https://minafoton.ifokus.se/discussion/1536247/bildhornet-30-(ot)
- Redigerat 2024-04-17 07:24 av Draken
#1: Halvnyttiga! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#2: Det kan väl diskuteras - degen innehåller 150 gram smör och drygt en halv deciliter grädde. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Ah, jag förstår! 😅
💖🧡💛💚💙💜
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En härlig YT-film som "gjorde min kväll" - hoppas någon mer gillar den!
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Det är världens måne att fota.
Men allt blir kornigt.
#7: Månen är inte lätt att fotografera. Det krävs oftast manuella inställningar.och gärna ett stativ. Med det sagt så har jag faktiskt lyckats fotografera fullmånen med min handhållna lilla kamera med automatinställningar. Det blir inte lika bra som med en systemkamera, men fullt acceptabelt för mig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det går åt rätt håll. Hoppas det fortsätter att sjunka 😁
#9: Jag fyllde tanken när priset låg på 22,14 kr/liter. Det var billigt då - för en månad sedan. 🤪
(Tanken var som tur var inte tom när jag tankade, så jag behövde "bara" fylla på drygt 17,5 liter.)
#10: Det kändes i plånboken när vi skulle tanka upp Camaron, det kostade bara 1125 kr för full tank, då var det dessutom kvar kanske 5-10 liter 🥴.
Hoppas verkligen att det inte går upp igen. Jag har just nu en gammal Volvo -04, som är rätt törstig. 😜😉
- Redigerat 2022-08-12 14:50 av Draken
#11: Jag klarade mig med 390 kronor för de liter jag tankade. Kör inte så mycket så det är fortfarande nästan full tank i bilen, men håller helt med dig om att hoppas att det inte går upp igen.
#13: Nej det kan man inte påstå.
Jupiter lyste ovanligt starkt bredvid månen igår kväll. Gjorde ett försök att fotografera dem. Det gick så där. Den lilla ljusfläcken uppe till vänster är alltså Jupiter (som syntes bättre med blotta ögat).
Läcker bild 😃
#16: Tack. Har sett de senaste kvällarna att Jupiter har förflyttat sig en hel del, så den befinner sig ganska långt till höger om månen. Tror inte jag hade lyckats få med bägge på bild nu. Den lyser dock fortfarande lika starkt, men månen har minskat i storlek. 😊
- Redigerat 2022-08-17 10:45 av Carmarino
Var hos goda vänner igår, och när solen började gå ner flyttade vi ut på deras balkong och tittade på solnedgången. Senare tittade vi på stjärnhimlen, men den klarar inte min mobil av att fotografera. 😊
#18: WOW 😍
#19: Tack. 😊
Det var en väldigt vacker solnedgång, och det var hyfsat varmt att sitta ute också. Fast när solen gått ner fick vi svepa in oss i filtar, för då blev det lite kyligare.
#18: Vackert! Härligt att sitta ute och betrakta solnedgången! 😊
💖🧡💛💚💙💜
#21: Ja, det är mysigt. Deras balkong är på andra våningen av huset och de har en fantastisk utsikt över en stor del av Öresund. Rätt som det var kom det ett par kryssningsfartyg körande också. Det var precis när det börjat bli mörkt så de tände belysningen på hela skeppet.
Tyvärr var det lite slöjmoln i vägen, så stjärnorna syntes inte så klart, men vid ett tidigare tillfälle när vi satt där ute så såg vi både stjärnfall och satelliter. Igår blev det bara en enda liten satellit som färdades pilsnabbt över himlen. 😊
#22: Mysigt!😊
💖🧡💛💚💙💜
"Vi önskar dig en trevlig parkeringsupplevelse!"
Hälsning jag fick från Aimo Park, när jag laddade ner deras app på tjänstemobilen. Efter många om och men har vi fått möjligheten att ladda ner parkeringsappar. Detta eftersom det är det som gäller på många håll när vi ska ut och kontrollera livsmedelsanläggningar.
#24: Har använt den appen rätt länge. Hittills har det inte varit några problem med den, utan parkeringen har fungerat smidigt.
#25 Låter bra!!
#26: Använde den idag faktiskt. Bara att ställa in vilken parkeringsplats, vilken bil, hur länge man ska parkera och sedan starta parkeringen.
Jag brukar ställa in flera timmar extra för säkerhets skull. Sedan är det bara att trycka på Avsluta parkering när man kör därifrån.
Har lagt in bilnumret i listan, så slipper jag knappa in det varje gång. Praktiskt om man har dåligt minne. 😁
Nu är jag vid Hjälstaviken. Får se vad dagen bjuder på.
Börjar bli mörkt på kvällarna nu.
I dag är det dags att besöka internernas kök på Hall-anstalten utanför Södertälje.
#30: Oj, var försiktig bara, det var väl där nån intern klappade till någon eller hur det nu var ?
#31 Ja, jag får inte gå runt ensam där. På varje avdelning kollas det först hur morgonen varit innan man alls får gå in. På en avdelning var en extra vakt med, eftersom det varit lite oroligt på morgonen. Men de interner jag mötte var alla väldigt trevliga.
Men förra gången kom jag i samspråk med en person, som jag i efterhand fick höra att man ska undvika. Detta eftersom han är totalt oberäknelig.
#32: Vilken tur att det gick bra då 🙂
#34: Gott- Kommer börja med julbaksten kring Lucia 😊
Vargen kommer 😊
Brorsans ena Alaskan Husky. Han ser ut som en varg och han är lika stor som en varg 🥰
#35: Hade inte tänkt julbaka riktigt än, men när jag vaknade i söndags kände jag plötsligt att jag ville göra lussekatter. Kanske det berodde på att det var exakt en månad kvar till Lucia då. 😁
#36: Så söt.
#36: Finis💜
Tjena^^
Han är otroligt vacker och trevlig. Han är brorsans ena ledarhund i spannet och går under namnet Alakaj.
#41: Du har nog lite gröna fingrar 😊
Jag har inga levande växter hemma, eftersom jag lyckas tom ta död på garderobsblomman 😊🙈
#42: Det tvivlar jag på. Den här amaryllislöken är stor och den verkar sprängfylld med växtkraft. Har inte gjort något med den mer än satt den i ytterkrukan och ställt den på piedestalen vid fönstret. Tror jag gav den en skvätt vatten precis när jag köpt den, men sedan dess har den inte fått något.
I dag har jag parkerat med app för första gången. Ett stort steg för mig, ett myrsteg för mänskligheten.😊
#44: 👏👏👏
#43: Ja där ser man 😊
#44 Visst är det smidigt 😁
Råkade titta ut genom fönstret för ett tag sedan. Solen sken bara på det enda trädet med lite löv kvar. Inte förrän jag tittade på bilden efteråt noterade jag regnbågen till höger. Den försvann strax efter, så jag hann inte ta någon bild där den syntes mer.
- Redigerat 2022-11-18 15:32 av Carmarino

En bild på månen igår.
Inte redigerad men ser ut som spagetti.
#48: 😹
Tjena^^
Dags att besöka tandläkaren.
På tåget till Östersund. Det såg ut som tågen till största delen går i tid från Stockholms central.
God jul alla!
#51: God Jul! Hoppas du får en fin jul i Östersund.
Snart bär det av till Uppsala. Väldigt skönt att inte behöva vara i Södertälje på nyår, med allt j-a skjutande av fyrverkerier.
Gott nytt år alla!
I kväll bär det av till Helsingborg, med förhoppningen att få nya fågelkryss.
#54: Har vi några fåglar här som ger kryss? Det visste jag inte.
#55 I Förslöv håller en baltimoretrupial till. Första gången den är sedd i Sverige.
#56: Aha, är det den. Visste inte att den var kvar fortfarande. Tänkte inte på den, eftersom Förslöv ligger några mil härifrån, närmare Ängelholm än Helsingborg.
#57 Sedan håller en amerikansk bläsand till nära Helsingborg. Så flyter det bra kan helgen ge två livskryss.
#58: Det var värst. De verkar trivas här - trots vädret. 😁
Rekommenderar att du packar regnkläder och varma underställ. Vädret i helgen ska tydligen blir rätt kyligt. Dock har tydligen den värsta vinden lagt sig. Och kör försiktigt om du kör bil. Det är risk för underkylt regn. Imorse var det tydligen glashalt med en del avåkningar. (Det var dock inte särskilt halt när jag var ute och körde vid 10-tiden.)
- Redigerat 2023-01-20 16:46 av Carmarino
#59 Jag tar tåget ner. Morgondagen verkar bjuda på rätt vackert, om än kyligt, väder.
#60: Ja, det skulle nog bli rätt växlande väder i helgen. Men det är ganska råkallt längs kusterna, så ska du vara stilla och spana lite längre stunder är varma kläder definitivt att rekommendera.
Nu har jag kommit tillbaka från Förslöv till Helsingborg. Trupialen visade sig bättre än jag vågat drömma om!!
Bilder kommer!
#62: Så roligt - och vädret visade sig ju bli rätt bra också (åtminstone här i Helsingborg). Hoppas det blir lika bra i morgon med bläsanden.
#62: Hur gick det med bläsanden?
#64 Den hade inte rapporterats på några dagar där den hållit till, så jag åkte inte till den lokalen. Sedan har den upptäckts igen på en ny lokal, den har dragit runt en hel del.
#65: Synd att du inte fick tillfälle att fotografera den. Fast jag gissar att mötet med trupialen gjorde det värt resan ändå. 😊
#65: Dags för ett nytt besök i Skåne kanske, eller har du redan kryssat en rackelhane? 🙂
https://www.facebook.com/photo/?fbid=485468873780904&set=a.485443430450115
https://www.hd.se/2023-01-30/tv-udda-fagel-for-forsta-gangen-pa-soderasen
(Tyvärr betalartikel)
#67 Nej, jag har inte sett rackelhane.
#1:
Så fina , bra att det är mindre socker i !! Mums!
HH 🙂
#69: Tack. 🤗
Trodde aldrig att jag skulle kunna vara med om fler varianter när det gäller motivering till p-böter. Men i veckan bokade jag en ny poolbil i jobbet. Det visade sig att den hade en automatisk p-skiva, vilket jag missade. Kom till en parkering där det var gratis 2 timmar med p-skiva. Men eftersom jag inte visste om den automatiska p-skivan lade jag ut en som vanligt, där jag avrundade tiden bakåt till jämn timme. Långt innan två timmar gått var jag tillbaka, då satt en p-bot på rutan, med motiveringen: "Dubbla p-skivor, kan därmed ej utläsa ankomsttid".
Det känns som lite buskisrevy över det hela.
Redan när han var liten valp avskydde han snön. Tycker hans blick är väldigt talande 😉🙈
- Redigerat 2023-03-09 16:32 av Draken
Mitt lilla Troll är väldigt billig just nu 🥴🤬
#73: Är glad att jag aldrig haft katter som varit "tuggbenägna". Fast de har nog inte samma tuggbehov som hundar vad jag vet. 😁
#74: Han tuggar på allt han kommer över trots att han har ett flertal ben att tugga på, men det duger inte 😆🙈
Husses strumpor och yngsta sonens fingrar är hans favorittuggleksaker 🥴😎
#77: Tur vi inte har sådana trädgårdsmästare. 😁
#78 Du får gärna låna dem. 😁
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Är det vildsvin?
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
#80 Det stämmer bra.
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#79: Har ingen trädgård, så det behövs inte. 😁
Än så länge har jag inte sett några vildsvin här i stan, men det finns några linderödssvin i Fredriksdalsparken i närheten. Fast de går inte lösa. De används faktiskt för att gräva upp jorden på ytor där det ska planteras senare, och de är minst lika effektiva som vildsvinen. 😊
Trodde det var något som brunnit ned först 😀
#82 Det var ju synd. Hade gärna blivit av med dem. 🐗
De är verkligen duktiga på att böka runt.
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#83 Idag ser det ännu värre ut för de har varit där inatt igen. 😠🐗
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#76: Inte avundsjuk alls 😒
(Bilderna knäppta imorse)
Åker till Stockholm på Tisdag, så jag hoppas på lite vårkänsla då 😊
#86: Tror den mesta snön har regnat bort även i Stockholm, men är inte helt säker. Här är det inte en flinga kvar. Det regnar och temperaturen ligger på 7-8 plusgrader. Kan dock inte påstå att det känns som vår direkt, även om det finns rätt gott om vårblommor här och där.
I dag bär det av till Öland.
#88: Trevligt. Hoppas du får se många fåglar där.
#88: Vi förväntar oss massor med bilder när du är tillbaka 😁
Tillfrågades i veckan om jag kan vara "tjänstefotograf" på jobbet vid behov. Det var såklart inget att tveka om, om man ibland får möjlighet att utöva en hobby på arbetstid. Och det verkar vara en win-winsituation, enligt chefen är det en del byråkrati om man ska rekrytera fotografer utifrån.
Första insatsen blev att ta porträttbilder på en ny Medarbetare, för att lägga ut på kommunens interna webbsida.
#95: Kul. Grattis! 😊
#95: Vad kul. Grattis 😀
I dag börjar semestern! Så det bär av till Mora i dag, i morgon vidare mot Funäsdalen.
Hade såklart kunnat åka tidigare, men det är skönt med några hemmadagar också.
#98: Trevligt. Blir det några fågelexkursioner eller något annat intressant?
#99 Ja, det kommer att bli en del utfärder i fågelmarkerna. Får se om jag åker upp till Ammarnäs i Västerbotten längre fram.
Lämnar nu Mora och åker mot Funäsdalen. Det verkar ska regna en hel del den kommande veckan. Men med tanke på torkan och bränderna som varit får man väl ändå vara glad åt det. Hellre regn än bränder.
Onsdag och torsdag verkar i alla fall bjuda på hyfsat skådarväder.
Har i dag vandrat 16 km och är nu på Sylarnas fjällstation.
#102: 👏👏👏
Har i dag vandrat tillbaka till Storulvån från Sylarna. Prickade in vädret bra, i morgon ska det komma regn.
#104: Håller tummarna för att du slipper ösregn om du ska ut och vandra mer.
#105 Det verkar ska regna en hel del kommande dagar. Men nu är jag ju vid väg och i morgon åker jag mot Östersund igen.
#106: Då slipper du kanske vara ute i regnet åtminstone. 🙂
Det dök upp några väldigt märkliga moln på himlen imorse. Hann precis fotografera dem innan de upplöstes (ca två minuter efter bilden togs). Sedan kom ösregnet och tio minuter senare kom första - och hittills enda - blixten och knallen, fem sekunder bort.
#108 Vackert!!
#109: Tack. 😊
#108: WOW 😍
Hyresgäster i min blomlåda 😉
#112: Söta. 😊
#113: Ja visst är de det 🥰
#116: En fasansfullt söt fasa. 😍
#118: Det kommer nog snart. Här är det också mest gula och gröna löv.
Vackra färger. Härligt när det fortfarande blommar. 🍁🌸🌼
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#122: Tack. Har inte tittat på dem sedan dess, så jag vet inte om de fortfarande är i samma skick. Deras "kompisar" på buskarna är det i alla fall inte, men det var de inte när jag tog bilderna heller.
Idag bakade jag en omgång minimuffins med choklad och citron. Använde samma recept som till muffinsen i #124:, men bytte ut sockret mot florsocker med chokladsmak och clementinen mot citron. De smakade inte citron, men väldigt mycket choklad.
126 Vackra höstfärger! 🍁🍂
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#127: Tack. 😊
Visst är de underbara våra sötnosar. Bra att du får hjälp av Sanna. ❤😻
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#133: Ja, hon hjälper så gärna till att bädda rent i sängen. Även om det nog hade gått rätt mycket smidigare om hon inte hade lagt sig överallt i sängen under tiden. 😄
#126: Här har vi full vinter nu
#135: Det hade vi också haft om det inte hade varit +8 grader, för det har regnat i flera dagar. 😁
Aningen avundsjuk…….man bor på fel ställe 🙄
#137: Snö i parti och minut 😒
Härligt med riktig vinter 👍
Trädet i #126: har blivit aningen mörkare gulorange nu. Bild 1 togs strax innan klockan två, när solen sken direkt på trädet. Nu när solen har försvunnit är trädet lite mörkare i färgerna (bild 2). Löven är dock mycket mer orange i verkligheten.
Fem plus här och det är inte mycket kvar av snögubben nu, eftersom det har regnat i natt.
#146:
Så vackert ! 😊🌹🌞☀️
HH 🙂
Åker till Rättvik i dag, i hopp om att få se alkekung.
#150: Hoppas du lyckas. 👍
#151 Det ser ljust ut, den är rapporterad i dag!!
#153:
Tack detsamma Carmarino ❤️🌲🤩😃
Va fint du har det!!
HH 🙂
#154: Tack. 😊
#153 Detsamma!
God jul säger jag också, på besök i ett vintrigt Jämtland.
#157 Önskar dig detsamma! 🎄🎅🎁
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
God fortsättning från Sundsvall.
#165: Lycka till. I de recept jag hittar på hallongrottor med havremjöl finns det även med lite mandelmjöl, men jag vet inte om det behövs. Du får testa och se hur det blir.
Jag bakade ju minimuffins för ett tag sedan, där jag bytte ut allt vetemjölet mot havremjöl, och de blev jättegoda - godare än de med vetemjöl faktiskt. 😋
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1571912/recept-minimuffins-med-citrus
#166:
Tack så mycket!
Kollar på det sen . 😊👍
HH 🙂
#168: 😍
Sanna tycker inte om att matte har dränkt balkongen i regnvatten. 😁
Hennes älskade dynbänk går inte att sitta på utan att hon blir blöt om tassarna, för det har regnat så häftigt att vattnet kommit ända in till fönsterblecket. Hela mattan ("fuskgräset") var plaskvått så hon tog rätt långa skutt när hon skulle in igen.
#175: 🥰Men vilken liten sötnos, en riktig pimpinetta🥰
#176: 😊
Det är en gammal fröken. Hon blir 14 i år.
Det var dimmigt imorse. Ännu mer än vad som framgår av bilderna faktiskt. Nu har dimman lättat en hel del, men det är rätt gråmulet och jag har fått tända lampan vid datorn för att det inte skulle bli för mörkt i rummet.
Svag sol idag. Och det är mycket snö som ligger
#183:

Inte avundsjuk alls 😒
- Redigerat 2024-03-14 09:40 av Draken
#184: Inte jag på dig heller. 😁
#185: 🤣
Knäppta på morgonpromenaden.
Samtidigt har jag en amaryllis, som jag köpte 2017, som står i full blom. (Det är alltså två blommor som öppnat sig på vars en sida om stjälken.)
- Redigerat 2024-04-09 10:50 av Carmarino
Nu börjar det hända saker här också. Snön förvinner undan för undan, det är vår i luften 😁
#191: Du skall alltid vara värst du 😒😝
Har ingen nytagen bild, men nu är snön i stort sett helt borta.
Igår hörde jag det vackraste ljud jag har hört på många månader …..Jag hörde kanadagässen 😁
#192: Jomen visst. 😁
#193: Vet inte om vi har några kanadagäss häromkring. Tror inte jag skulle känna igen ljudet om jag hörde dem. Har dock för mig att i Malmö finns det gott om kanadagäss. De lämnar sina visitkort i parkerna så att det blir halt att gå på gräset där. 💩
#195: Vi hart ganska mycket Kanadagäss här, men de håller till mestadels på åkrarna och kring sjöarna, så det blir inte så mycket visitkort i parkerna 😉 …vilket kanske är bra 😝
Vet ni. Nu börjar den här tråden bli lång och segladdad, så jag har gjort en NY
Fortsätt gärna babbla där 🙂
Låser denna nu.
- Redigerat 2024-04-17 07:23 av Draken