Långbenta och en färgglad en
Den första bilden var riktigt härlig🙂Ser ut som om fågeln frusit fast i isen. Inget att skratta åt, men bilden var lyckad. Tror aldrig jag sett en häger i verkligheten.
Jag ville inte gå ut på isen för att få komma närmre utan jag stod på bryggan. De är rätt stora men en frilansare jag pratade med sa att dessa var ganska små ändå. Jag vet inte vilka monster denne brukar fota men för mig så räckte de här 🙂
Jättefina bilder! Mandarinanden är verkligen vacker!
Ja den är magisk vacker.
Riktigt fina bilder! Jag visade dem just för gubben min och han tycker att bilderna är grymma 🙂
/Désirée
Din gubbe har bra smak på fåglar (nä jag menar inte mat nu) 🙂
Anka a l'orange är ju gott jue! 😎
/Désirée
Jag vet varken hur den ser ut tillagad eller smakar. Kanske du har nån bild och visa.
🤤Sprängd anka 💣låter gott. 😂
###
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Det tycker nog Dynamit-Harry oxå 🙂
Glömde skriva att det var fina bilder på and o häger. 👍
Jag norpade dina tofflor i smyg 😃
#23 Jo dom är bra när man ska komma dom lite närmare för att få bilden. 🤔
Va, ska man ha tofflorna på sig oxå 😮
🙂
Alltså jag som ska ha tofflan på Havsörnen behöver ha dubbat på isen för att det är snor halt där.
Klorna verkar ha bra grepp. 😂
Jo du den lär ha fint-fint grepp på isen trots att det är tvåhjulsdrift 🙂
Tjusig bild.
Som alltid högklass på bilderna VSK
#27 Dubbdäck. 🙂
Tack
Dubbdäck ha ha ha ha 😃
Fantastiska bilder, men vilka korkade hägrar som är kvar ännu. Mandarinanden är en invasiv art från Kina. Den har spritt sig genom förrymda parkhållna individer i hela Europa. Jag tror att den här har valt fel "böna" dessutom, de kan inte föröka sig tillsammans :)
I Enköping så vet jag att det fotats både hanar och honor. Jag åkte dit förra året men kunde inte hitta på de.
Jag kan inte så mkt om hägrar men vet iaf att de inte är så vanliga i våra breddgrader. De kanske fått nåt fel på GPS-navigeringen och hamnat på fel plats 🙂
Häger ska finnas i Solna har jag hört, även hört om någon som håller till på skansen i Stockholm.
Japp. Frilansaren jag pratade med sa att de finns i Råstasjön och han har fotat de på endast 5 meters avstånd som bäst. Men vissa fotografer kommer ju iklädda i militärfärgat nät över kroppen samt en björk fasttejpad på skallen 😃
#32 Jovisst, det är klart att det finns honor också, annars kunde de inte ha spridit sig som de gjort de senaste 20-30 åren i stora delar av Europa, så även i Sverige, men den här hanen har ju valt en gräsandshona och det går ju inte.
Jag lovar att jag skall tala om det för hanen sen om jag får chansen 🙂
Hitta en notis om hybrid på gräsand/ mandarinand men det är väldigt ovanligt.
http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/ovanlig-and-fodd-i-vasteras
Då kanske det är hybrider i Enköping vars de trott det varit honor?
#37 Märkligt att det kan gå, de tillhör inte ens samma släkte. Mandarinanden är en dykand, som vigg och knipa, medan gräsanden är en simand. Den senare är dessutom en halv gång större.
Läste nyligen att det finns fler mandarinänder i Europa nu, än vad det finns i dess naturliga utbredningsområde. I sydöstra Ryssland och i Kina finns det bara omkring 1000 vilda individer per land, medan det finns omkrin 5000 individer i Japan. Enbart Storbrittanien har också 5000 individer.
Här en underlig bild på en mandarinand. http://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=78697&stc=1&d=1213567700
Här en parning. https://artportalen.se/Mobile/Image/1230469
Fågeln i översta länken ser ju nästan oljeskadad ut eller har nån form av sjukdom. Fast jag har inte en aning utan gissar bara.
#41 ser ut som en vuxen hybrid på mandain o gräsand.
Dom oljeskadade tar havsörnen hand om. 😮
Härliga bilder!
Vad gäller hybrider är det väl ganska vanligt bland just änder. Fågelguiden illustrerar många hybrider bland just änder.
Jag kan säga att det finns en bild på fb som är tagen vid Stockholms ström och där är det oxå exakt samma sak, dvs en Mandarinandhane och en vanlig hona.
Thx.