Vilda och hägnade fjällrävar
Sommaren 2011 var jag med på en guidad tur till en fjällrävlya. I somras blev det ett återbesök. De hade inga ungar i år, men föräldraparet kunde vi se. Bilderna är tagna på avstånd för att inte störa, så skärpan är inte den bästa.
Här hannen, som är av den blå färgvarianten (eller morfen på fackspråk).
Fina bilder. Det är intressant att se dem i sommarpälsen också. Oftast ser man bara bilder på dem i vinterpälsen. Har ju hört att de byter färg sommar/vinter, men jag tror inte jag har sett något foto på dem i någon annan päls än den vita.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9 När jag googlar på fjällräv kommer det upp många bilder på fjällrävar i sommarpäls också.
#10 Ja, det finns säkert några, men det vanligaste verkar vara att visa dem i vinterpälsen - åtminstone i de artiklar i pressen som jag har läst. Har inte googlat. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här en filmsnutt från lyan sommaren 2014, när de hade ungar. Ingen bra skärpa dock, pga värmevågor och långt avstånd för att inte störa.
Om ni inte vill se hela så titta åtminstone fram till 10 sekunder, när en av ungarna jagar sin egen svans!
#12 Helt underbara! Det är något visst med djurungar i den åldern. 🙂
Fina bilder på rävarna.
Riktigt fina djur fångade på bild.