Mina foton iFokus

Mina foton

Etikett: däggdjur
Läst 816 ggr
kamera0710
0

Kronhjortar i Lycksele djurpark, juli 2016

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjuren med sin mäktiga hornkrona.

kamera0710
0

.

kamera0710
0

.

kamera0710
0

.

kamera0710
0

.

kamera0710
0

.

[VSK]
0

Jättefina djur (så klart) men nåt som slog mig var underlaget. Finns det nån speciell tanke bakom detta underlag, eller är det så de vill ha?

kamera0710
0

#6 Tror inte att detta underlag "fixats" på något sätt. Om det är så lämpligt att ha så pass stenigt får vara osagt.

Föreskrifterna säger följande om nordliga idisslare över 50 kg (kronhjorten hör till släktet cervus):

"Flera olika vind- och regnskydd. Regn- och vindskydd krävs ej för Cervus, Odocoileus och älg. Myskoxe ska ha skydd för regn och dessutom solskydd under den varma årstiden. Fast, kuperad och väl dränerad mark som medger klättermöjligheter för bergslevande arter. Fejningsmöjligheter. Sölgrop för Cervus. Endast ett könsmoget handjur under brunstperioden vid angivet mått. "

Kanske är orsaken till att kronhjortarna hamnade där att marken delvis är lite blöt och lerig, eftersom sölgrop är ett krav.

Här en bild som visar lite mer av själva hägnet.

[VSK]
0

Tack för svar.

Det var nog mest jag som fick ont i mina fotleder när jag såg bild #1
Men dessa djur har nog full koll och balans.

kamera0710
0

#8 Du kanske då syftade på att det ser ut att vara lite för sank mark? I ett av älghägnen (de har flera) är det några få kvadratmeter sankmark. Där har jag ofta sett dem vara "nergångna" till magen, trots att största delen av hägnet består av torr och fast mark.

[VSK]
0

Tänkte mer på de små stenarna under gräset/mossan.