Mina foton iFokus

Mina foton

Etikettdäggdjur
Läst 94 ggr
kamera0710
5

Geparder i Boråsparken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några bilder på geparderna, efter mitt besök i Boråsparken.

kamera0710
5

.

kamera0710
4

.

kamera0710
4

.

kamera0710
4

.

kamera0710
4

.

kamera0710
4

.

kamera0710
4

.

kamera0710
4

.

kamera0710
4

.

[GTBLovesAnimals]
1

Häftigt

Sindri
1

Åh, finns det geparder i Sverige! Hade ingen aning. Är enormt fascinerad av dessa djur sedan jag köpte Den fläckiga sfinxen av Joy Adamson.
Jag gillar egentligen inte djurparker, men det skulle vara häftigt att få se en gepard på riktigt.

kamera0710
1

#11 Ja, de finns i Parken Zoo i Eskilstuna, förutom i Boråsparken.

Carmarino
1

Fina katter - trots att de alltid ser så sura ut. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sindri
0

#13: Jag ser stolthet och integritet! 😊 Inget kela här inte.
Fast det finns faktiskt två svenskar som gör det
https://www.expressen.se/nyheter/lisa-26-lever-med-geparder-i-vildmarken/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/lever-sin-drom-bland-geparder-i-afrika
Tyvärr finns inte filmen om den senare kvar på SVTPlay.

Under uppväxten i Haninge drömde hon om att få jobba med djur. Nu lever Lisa Kytösaho, 26, med geparder på Sydafrikas savann.
kamera0710
1

Geparder är, vad jag läst mig till, lite som stora och lugna hundar. I boken Vilda vänner, av Boråsparkens grundare Sigvard Berggren, är det en bild på hans dotter, där hon står och håller en fullvuxen gepard runt halsen.

Sindri
1

#15: Lugna och lugna. Vilda djur är vilda. Många, många är det som har klappat vargarna på Kolmården tills de dödade en av sina skötare.
Timothy Threadwell trodde att han var accepterad av grizzlybjörnarna han filmade, tills han blev dödad av en.
Vi skall inte tro att domesticering kan ske så fort och att vi kan bli vän med rovdjur. Vi vet nog mindre än vi tror om spelreglerna bland vilda djur.
Jag är otroligt fascinerad av både geparder och vargar men inbillar mig inte att jag skulle kunna bli vän med en.
I naturfilmer kan man ibland se lejon och antiloper fridfullt dricka ur samma vattendrag, men vi tror ju inte att de är kompisar för det.
Jag säger inte att det inte kan hända, men vi kan aldrig veta riktigt vad som gäller.

Skeppskatten Dina
1

Vackra katter! 🐆

🤗 Elisabeth och Amira 🐈