Undertakers foton
Har fotograferat en hel del genom mitt korta liv och tänkte att jag kan dela några äldre men även nya resultat här.
För dem som tycker det är roligt med kameror: I dagsläget använder jag en Fujifilm xt3 ii med 18-55 objektiv. Bilderna i tråden är tagna med allt från mobilkamera till alla kameror jag haft tillgång till i mitt liv.
Alltså wow, sista bilden på båten är skitsnygg 😍 En sån hade jag lätt satt upp på väggen här hemma!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Ibland har man verkligen tur med väder och ljus.
fina! :)
Fina bilder. Skriv gärna vad bilderna föreställer också. Känner igen den första bilden, men resten är jag lite osäker på. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2022-12-28 20:23 av Carmarino
#4: Gräna.
- Tower Bridge, London
- Gata i London
- -
- Fågelpark (minns inte vart…)
- St. James’s Park, London
- Västkusten
- Mürren, Schweiz
- Schweiz
- Thames, London
- Ungerns parlament, Budapest
- Gata nära Thames, London
- Thames, London
- London
- Västkusten
#5: Tack. Borde ju ha känt igen nr. 10, men det är förstås över 30 år sedan jag var i Ungern, så kanske inte så konstigt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#6: Jag blev själv kort tveksam då jag har flera bilder på olika maffiga och palatsliknande byggnader med belysning. Tyvärr är alla tagna med mobilkamera så bara ett fåtal blev bra.
Jättefina bilder!
Helt underbara bilder.
#8 & #9: Tack. :)
#0: Det var en bra tanke! 😊 Verkligen fina bilder vi får se! 😊
💖🧡💛💚💙💜
Några bilder som jag tagit denna och förra månaden:

(Syns bara med högsta ljusstyrka och i mörkt rum samt utan filter på skärmen…)

(Lite mycket brus, hann inte ställa om allt innan solen ”slocknade.)

Beställde ett billigt stativ innan nyår som jag ska få hämta kommande vecka. Kommer underlätta när jag ska ta bilder på till exempel stjärnhimmeln. Sparar även till en adapter för att kunna använda mina andra objektiv men det lär dröja.
Fina bilder!
Gillar du tåg?
#13: Jep. :')
#14: En trainspotter!
#15: Busted.
Här kommer lite fler tåg (och tågstation) medan jag ändå håller på och rensa bilder:

(Svårfotograferat då det alltid var personer i vägen.)
#16: Intressant!

#12 Jättefinabilder! Gillade också båten på sista bilden i första inlägget.
Men berget i solnedgången i detta inlägg, var är det nånstans? Ser otroligt fint ut. Älskar ljuset.
#18: Alla i #12 är tagna i Mürren, Schweiz. Bergen är Eiger och lite av Mönch. Man fick ungefär 3 minuter mörkare himmel med rosa berg varje kväll så det gällde att se det snabbt nog för att hinna ta en bild innan solen försvinner bakom bergen. :’)

#19 Tack. Det kanske inte hade varit lika magiskt om man fått det 3 timmar om dagen istället för 3 minuter.😉
#20: Det har du nog rätt i.
Då ska det lekas med adaptern samt Minolta RF objektivet. 0 kommunikation mellan dem så allt måste jag ställa in rätt på kameran och se till att det är rätt för objektivet. Vissa saker faller ju helt bort. Ska bli spännande. Framförallt att lyckas få fokus rätt.
#23: Lycka till. 🙂
#26: Så fina bägge två. 😍
#27: Jepp! Bocken är inte alls skygg. Han bara kollar på mig när jag öppnar eller stänger fönstret. :’)

Hann få en bild. Lite svårt då jag måste manuellt ställa on fokus på tre ställen: Två på kameran och en inne i kamerans meny, ganska undangömd.
Men att inte ha kommunikationen mellan detta objektiv och kameran ger mig en chans att öva. Även om jag föredrar att inte pilla i menyerna (vilket jag slipper med 18-55mm objektivet).
En fin besökare.

Fina bilder! 🌞
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Härliga bilder 👍
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
New York är så crowded!
Och en lite rolig nyhet: Jag har nu investerat i ett "begangnat" (oanvänt) Fujifilm Fujinon XF 150-500mm objektiv.
Mitt 25 år eller äldre Minolta objektiv är 75-300mm, dessutom då med adapter till kameran. Kameran känner inte av objektivet och kan inte heller ge feedback på om saker är i fokus eller mina inställningar är helt åt helvette vad gäller fokus. Och det funkar med djur som står stilla men allt i rörelse hinner jag inte manuellt få till fokus då det är så lite som gör så stor skillnad… Dessutom får jag med de objektivet ett udda flimmer när det hyfsat ljust/soligt. Flimmret gör det hela även suddigare.
Vad jag måste säga är dock att Minolta är ett märke jag gillar. Jag har två gamla objektiv men de är trots åldern och utmaningarna som uppstår väldigt behagliga objektiv att fota med. Visst, med kameran jag har kommer nyare och framförallt Fujifilm objektiv vara bättre men jag har ändå varit positivt överraskad.
Ska bli spännande att se. Objektiven har samma vikt men ena är ju ett betydligt modernare samt gjort för min kamera. Målet blir väl att framförallt just testa att få med djur i rörelse. Jag tror dock att ha använt Milonta objektivet har varit en väldigt nyttig övning men jag hoppas det nya objektivet även ger mig nya möjligheter. Samt så en längre möjlig distans till djuren. :)
#38: Så fin. Det är inte lätt att fotografera ödlor. De är snabba med att försvinna innan man hinner få upp kameran. 😊
#39: Är det ungarnas mat som är på väg att levereras?
#40: Lycka till!
#41: Jag hade ett 18-55mm objektiv så inte direkt idealt för att fota små saker från långt håll men jag kunde sitta 15cm från ödlan innan den flyttade sig. Då blev jag för hotfull. 😅
#42: Tror det. Tyvärr väldigt tät skog/tätt buskage så ingen aning om vart mamman och ungarna väntade. Men han var väldigt duktig.
#44: 15 centimeter är väldigt nära. Så du var tydligen inte jättefarligt i alla fall. 😁
#46: Tydligen inte.
Jag delade aldrig majoriteten av bilderna jag tog i NYC. Men här kommer tre i alla fall.
Right, iFokus ville inte vara med.
#48:
Snyggt 👍
#48: Tror inte iFokus kan visa jfif-bilder. Så man får klicka på dem för att se dem.
- Redigerat 2024-05-31 11:08 av Carmarino
#51: Ja, filformatet blev inte som tänkt vid skickandet till datorn tydligen.
#54: Fina. Jag är inte så bra på fågelarter dock.
#55: Har som tur är redan fått fram namnen tack vare iPhones funktion hos bilder. :)
Väldigt praktiskt.
Fråga kring mina nya bilder. Upplever ni dem mörka eller ljusa? För min ena dator tycker de är ljusa, mobilen med, min andra dator tycker de är väldigt mörka. Och alla har "normala" skärminställningar.
#57: Inget jag direkt har tänkt på, men nu när du påpekar det så går de nog lite mot det mörka hållet. Har kollat både på datorn och mobilen, och det är samma på båda.
#58: Jag får kolla mina egna inställningar… Då jag ändrar lite med ljus på datorn och om den skärmen är udda inställd så lär allt jag editerar bli lite fel i ljus/färg…
#59: Ja, det är inte helt lätt att få färgerna rätt på bilderna. De flesta skärmar är ju kalibrerade lite olika, så det som ser rätt ut på en skärm blir fel på en annan.
#60: Ja, men om det generellt är mörka på andra skärmar än de jag just brukar använda när jag editerar så tror jag att jag får ändra hos mig. Tanken är ju att bilden ska se hyfsat likadan ut för de flesta…
#56:
Det låter praktiskt. Jag hade en app på mobilen förr som kunde få fram vilken art av växt det var om man fotade den med mobilen. Lite häftigt.
#57:
När jag kollar på min datorskärm och har inställningen sRGB (som jag brukar ha när jag redigerar foton) så är dina bilder åt det mörkare hållet. Själv brukar jag redigera ljus och kontrast med något som heter Nivåer i Gimp. Då om man drar reglagen på ett visst sätt så får man ut så mycket "information" i bilden som möjligt (att inga detaljer blir helt vita, eller helt svarta och på så sätt försvinner), detta utan att kontrasten går förlorad och bilden blir för grå så att säga. Bara ett tips om du inte tänkt på det. Och då borde ju bilden visas rätt på alla skärmar också (om inte de som kollar på bilden har helt fel skärminställningar).
#62: Jag har än inte skaffat ett program som är gjort för att redigera bilder men vet att det också skulle underlätta, utöver att lista ut vad min skärm har för inställning som spökar.
På mobilen ser det bra ut också… Och om jag har inställningar så vore det sådana som tonar ner ljus på mobilen… Så jag är nu väldigt brydd över varför den är så mörk på ena datorn men behaglig på min mobil där jag har dragit ner färg och ljus…
#63:
Ok, förstår. Gimp är ju helt gratis om du inte redan visste det😊
Bara ett litet tillägg, så här ser nivåer-verktyget ut:

Man använder alltså fotots histogram för att få ut så mycket bildinformation som möjligt. Men nu kanske det blir lite överkurs…..😁
#64:
Ja, det är lite konstigt. Det är nog för att mobilen och din skärm har olika ljusinställningar, osv trots allt. Det är min gissning.
#65: Jag har histogram även på min kamera när man kollar bilder i avancerat läge. Då kan den även påpeka om det finns för mycket vitt, etc. Men den kan jag ju tyvärr inte använda när jag redigerar.
Men då har jag nu i alla fall ett program att används i framtiden!
#66:
Ah, ja det är ju bra, att kameran styr en i rätt riktning automatiskt. Precis, Gimp är ungefär som Photoshop, men "open source" och därför helt gratis att använda och t o m bygga vidare på. Med Gimp behövs inte Photoshop enligt mig..😉
#62: Har för mig att man kan göra det med Google Lens, eller Google bildsökning.
#68: Ja, just det. Ser nu att man kan göra det. Det visste jag inte 😊
#54: Jättefina bilder, dock lite mörka.
#70: Det har vi redan diskuterat. 🥲
Beror på att datorn jag editerat bland annat då ljus med råkar tydligen ha väldigt andra inställningar.
#71:
Detta får du så klart säga nej till, men kom bara på idén om att jag skulle kunna prova redigera ett av dina fågelfoton i #54 på min dator och se hur jag får till ljus och kontrast? Skulle i så fall så klart ta bort alla spår av ditt foto från min dator när redigeringen var klar, eftersom du äger bilden. Hade bara varit intressant att se hur ljuset och kontrasten kunde bli… Men om du inte vill detta så förstår jag, eftersom bilden är din😊
#72: Får du gärna göra! Har bara haft tid att ladda ner GIMP än, inte heller kollat mina inställningar. Min partner använder min dator hela tiden. 😅
#73: kul, då gör jag så ikväll när jag kommit hem.😊😅
#75: Glömde helt svara!
Tycker det nästan är på gränsen till för ljusst/knalligt (egentligen är det mest att lilla filuren på fältet har väldigt gula blommor bakom sig som nästan lyser) men (jag använder nu den skärm där jag först upptäckt att mina bilder nog råkat bli mörkare än önskat) betydligt mycket bättre! Ska se över mina inställningar och så hoppas vi att kommand bilder blir lite mindre dystra efter min editering.
Får se när jag har nya bilder att editera. Hjälper även nu när vi faktiskt har dagsljus och inte bara ett grått täcke över oss. :)
#76:
Jag förstår din tanke om de gula blommorna. Det är ju också sånt man kan justera med färgmättnaden.🙂 Men ja, man ser ju att det finns potential i dina foton att bli ljusare efter redigering i alla fall.
Sen är det ju som du säger ljusförhållandena när man fotar som är av största vikt. Att redigera kan bara göra så mycket, för fotot, så att säga.
- Redigerat 2024-06-06 10:54 av snowy00
#77: Originalen var ju även de ljusare än det jag redigerat. Kanske vore originalen helt okej ljusmässigt.
Kanske lite mörka men kunde inte ha allt för mycket högre ISO på grund av att shutter speed vore för låg då, framförallt på längre distans blir det snabbt oskarpt… Hm. Får testa lite. Fota i olika ljusförhållanden för att lära mig bättre. För det jag ser på skärmen och det objektivet fångar i ljusmängd varierar också.
#78:
Förstår. Ja, det kanske var din skärm som spökade när du redigerade då, som vi kom fram till tidigare.🙂
Själv brukar jag se till att hålla "kurvan" (om det nu kallas så) i histogrammet så att ingen del av kurvan blir utelämnad när jag fotar, eftersom man då förlorar bildinformation. Så vissa foton för mig personligen kan ofta vara alldeles för mörka (eller för ljusa) tills jag redigerat dem. Men det är bara min personliga reflektion…😄

Besökte Zürich Zoo i början av förra månaden. Många djurhägn är inte tillgängliga i dagsläget då de bygger om massor. Framförallt byggs större och bättre hägn. Mer up-to-date med forskning och djurskydd.
Zoot bedriver flera projekt för att skydda regnskog och djur. Just hos fåglarna och det mer exotiska djuren tar det vad jag vet över omhändertagna djur bland annat.
#82: Så fina bilder. Gillar särskilt strutsen med ungen. 😍
#83: Påfågel*
Jag får dinosaurie känsla av bilden. Fascinerande vad för djur som finns och hur häftiga de är.
Har en del bilder kvar att gå igenom, lite olika däggdjur.
#84: Självklart är det påfågel. Vet inte var jag fick struts ifrån. Nog dags att gå och lägga mig nu. 😁
#85: Ja, det är lite sent, märker själv hur jag sakta börjar bli lite snurrig med namn… både på djur och föremål.
#82:
Riktigt fina bilder! Måste se dem på datorn och inte bara på mobilen, senare.
#87: Tack! :)
#88:
Såg dem just på min 4K-TV och det är väldigt bra bildkvalitet på dem måste jag säga.
#89: Så kul att höra!
Fina bilder! 🦚
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#91: Tack!
#94:
Det är något jag inte själv utforskat så mycket 😊 minns en gång när jag var på resa genom Norrland och stannade i Kiruna. Där fotade jag i stan, men undvek att ta med människor i bilderna. Ändå var det en kvinna som blev arg på mig, och halvskrek åt mig att ta bort bilderna trots att hon inte fanns på någon bild 🤷 jag sa bara att "jag ska ta bort dem"…
Det är lättare att fota natur och djur. De blir oftast inte arg på en..😄
Men fina bilder har du tagit iaf.
#99:
Fina omgivningar du har :)
- Redigerat 2025-02-03 06:47 av [Undertaker]