Ängsmark...
Har besökt en ängsmark där slåttern görs manuellt varje år, tack var den manuella slåttern har flora och fauna bevarats. Bärgat hö från ängen kan innehålla 40 till 80 olika arter av gräs och örter, jämfört med modernt vallhö som innehåller normalt två gräs och en till två klöversorter.
Nu var det mest knott och svidknott när jag var där😂, annars finns det gott om trevligare insekter där nu under sommaren😊
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
Slår man med lie?
💖🧡💛💚💙💜
#0: Vackert ställe.
#1: Man anställer Sabah och Carmarino såklart, som slår gräset samtidigt man sätter sig under ett träd med iskall dricka och klagar på att det är varmt. 😎
#0: Låter bra! Men förklara gärna för en stadsbo varför floran bevaras bättre med manuell slåtter. Bara nyfiken.
#4: Har för mig det är skonsammare mot insekter.
#4: Hittade det här dokumentet där det förklaras så här:
Måste man slå med lie?
Lie är det traditionella redskapet för slåtter. Den skär av gräs och örter utan att trasa sönder dem. Modernare alternativ är motormanuell slåtterbalk eller röjsåg. En välslipad motormanuell slåtterbalk ger ett liknande resultat på vegetationen som lien och om man tycker det är enklare kan man absolut använda det. Men många som lärt sig lietekniken ifrågasätter att slåtterbalken skulle vara effektivare. Den är dyrare i inköp, kräver bränsle, är svårare att hålla vass, bullrar och har svårare att ta sig fram i svår terräng. Lieslåtter är tyst och avgasfri och ger en större naturupplevelse och därtill bra träning. Men tekniken är a och o, både hur man slår och hur man håller sin lie riktigt vass. Gå en kurs eller läs på.
Röjsåg med nylonlina sliter av vegetationen och har ansetts olämplig vid ängsskötsel. Nya rön visar att det kanske inte är så negativt för floran, utan att om alternativet är ohävd och så småningom igenväxning är det ändå ett bättre alternativ om inte lie eller motormanuell slåtterbalk är möjligt. Prova gärna att byta ut snöret mot en vass gräsklinga.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-06-23 11:48 av Carmarino
#6: Aha, tack för förklaring. 😊
Klart att man inte ska trasa sönder växterna.
De slår visst både med lie och slåtterbalk.
Det nyslagna gräset får ligga kvar några dagar så det får fröa av sig, det händer nog inte med modern slåtter.
Sedan så har det aldrig varit konstgödsel på markerna, det märker man på att inte växer hundloka eller hundäxing på ängarna.
En gång i tiden läste jag fältbiologi, nu märker man att huvudet inte längre är som jag vill.
Är glad för att Google hjälper mig att minnas 😂
Det låter underbart att man slår skonsamt! 😊 Men det är nog en konst att slå med lie och man ska nog ha god fysik också! De är beundransvärda som håller på med det! 🙂
#10 Google är en bra kompis! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-06-23 12:58 av Sabah
#11: Om jag minns rätt så fick "Bonderøven" Frank Ladegaard Erichsens barn varsin lie i present när de var rätt små. Liarna var naturligtvis anpassade efter barnen, men jag tror inte de var mer än kanske 4-5 år när de började hjälpa till med att slå fälten. Kanske de till och med var ännu yngre. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vilken härlig människa 👍
#13: Ja, när jag tittar på de programmen så undrar jag ofta över vad som hänt om det hade varit i Sverige. Misstänker att han och hans fru hade blivit anmälda och barnen placerade i fosterhem efter att socialförvaltningen hade sett hur ungarna hanterar både yxor och annat från tidig ålder.
Tror inte dottern var mer än 3-4 år när hon fick sin egen verktygslåda, komplett med verktyg som hammare, såg, yxa och lite annat. Lådan byggde pappa naturligtvis själv. Samma gällde för övrigt sonen vill jag minnas. 😄