Bildhörnet #26 (OT)
Då kör vi en ny babbeltråd om allt möjligt.
- Redigerat 2021-07-31 17:45 av [Jimmy.L]
I natt var det bara 16-17 grader varmt. 👍
Nu är det däremot lika varmt som igår och knappt någon blåst, så det fläktar inte ens. Ska på 4-årskalas i eftermiddag, så jag måste sätta mig i en varm bil och köra en halvtimme för att komma dit. 😓 Tur jag har AC i bilen. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Inte världens bästa väder denna helg, men jag jobbar, så jag märker inte så mycket av fulvädret 😉😁
Hammarby Bandy? 😂
#2: Vi smälter i värmen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
VSK har skaffat senaste modellen av brödrost..
Här har vi 13° och mulet. I natt var det blixtar och dunder inkl.skyfall!⛈️
💖🧡💛💚💙💜
#6:
15 grader svalare utomhus idag än igår men det gör ingen skillnad för egen del för det handlar om dyngsurt eller plaskvått 😰
#7: Yeah! 🎵🎶 Där svängde det!
💖🧡💛💚💙💜
Det kom en rejäl åskskur precis när jag kom hem från kalaset och skulle köra in på parkeringen. Tur att jag varit förutseende att lägga ett stort paraply i bilen. 👍
Temperaturen sjönk åtminstone till drygt 20 grader, men i gengäld blev det väldigt hög luftfuktighet. Vet inte vilket som är värst; varmt och torrt eller svalt och fuktigt. 😓
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Otroligt varm natt, sov näck 🙈 utan täcket ändå varmt.
#11:
Om du kommer förbi här så kan du få ta en knippe med fläktar 😁
Orkar inte räkna antalet fläktar vi har men det är en och annan.
Här har temperaturen legat på runt 15 grader hela natten och även när jag körde och handlade på förmiddagen var det 15-16 grader. När jag hade handlat färdigt så hade det börjat regna, så jag hann bli rätt blöt innan jag kom hem. Bättre det än tropisk värme i alla fall. 👍
Om ni får utländskt besök till midsommar så kan ni alltid sjunga den engelska varianten av Helan går till snapsen: 😄
Hell and gore
Chung hop father allan
allan lej
Hell and gore
Chong hop father allan lej
On handsome in the hell and tar
Hell are in the half and four
Hell and gore
Chung hop father allan lej
(Vissa delar av texten är obegripliga om man inte sjunger dem. 😊)
Vi ska endast få 24 grader ute idag och det är jag tacksam för. Lite smått jobbigt att ha 30 grader inomhus så som vi haft ett par dagar nu.
#14: Gäller att ta det lugnt med det starka.
#16:
Huvva
I går fick jag min första vaccindos. Det var inte alldeles lätt att hitta till platsen för vaccinering, men som tur var kunde man fråga sig fram. Med tanke på semestern var det i alla fall klokt att ta första dosen så nära semestern som möjligt. Det blev Moderna och dos nummer 2 ska tas efter 6-7 veckor, perfekt när semestern är 5 veckor.
#7: Nu blev man nostalgisk. Jag var 12 år den gången och jag var störtkär i sångaren 🤪🤣
Någon som kan hjälpa mig att få till Cirkumflex på tangentbordet, bra att ha om man skriver på värmländska.
Trodde jag kunde det, har kunnat det men nu får jag inte till det ens med hjälp av Google 🤔
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
#20: Menar du på datorn eller telefonen? På datorn hittar du cirkumflex på knappen till höger om bokstaven å. Tryck Shift och skriv den bokstav du vill ha cirkumflex på, t.ex. û.
En arbetsdag kvar, sedan semester. För första gången på evigheter ska jag ta fem veckor på raken. Får se om jag kommer iväg till Öland på guidad skådarresa sista veckan. Än så länge är vi tyvärr för få anmälda för att resan ska kunna genomföras.
Jag kommer inte att sakna trängselkontrollerna på Södertäljes serveringar under tiden!😁
#22: Tripp norrut?
#23 Ja, det blir det. Kommer att ta någon vecka i Jämtland och Härjedalen. Och i Orsa blir det ett besök för att se isbjörnsungen.
#24:
Låter som du kommer få en ruskigt fin semester med massor med äventyr och bilder. Hoppas du har vädret makter med dig så du slipper spöregn och blåst.
#25 Ja, nästa vecka ser ganska lovande ut vädermässigt. Så jag hoppas att prognosen har rätt!!
#26:
För en gångs skull säg 😁
Tackar jag fick till det precis då jag hade skrivit och frågat om hjälp.
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
Snart dags att åka och handla lite god mat inför Midsommarfirandet.
Till lunch blir det så klart lite färskpotatis, sill mm och mot kvällen grillat kött. Exakt vilket slags kött har vi inte bestämt än. De som kommer på besök vill ha övergrillat kött så fint nötkött går bort.
Vad skall du äta för gott?
Färskpotatis, sill, gräddfil, gräslök, kallrökt lax, varmrökt sik, varmrökt lax lufttorkad vildsvinsrygg.
Efterrätt jordgubbstårta 😋
- Redigerat 2021-06-24 12:11 av [Jimmy.L]
#31:
Jösses, det där räcker ju till ett halvt kompani 😃
Glömde ju säga att vi gjorde jordgubbstårta igår så den skall det smaskas med så klart. Provade ett eget recept så jag hoppas det smakar. Antal Kcal denna jordgubbstårta innehåller vågar jag inte tänka på.
City Gross säljer färdigskivad rostbiffstek för ~100 kr kg. Har inte en aning om det är bra pris eller inte men låter ju som det är bra pris med tanke på vad kött kostar numer.
https://www.citygross.se/matvaror/kott-och-fagel/notkott-farskt
Tänkte mest som att labba lie med grillen. Gästerna får annat kött som passar deras smak bättre (välgrillat).
#33: Inlägg på Facebook "japansk Wagyu från Kagoshima. 1795:-/kg, kvalitet A3. Ordinarie 2595:-".
Nu har vi fått varmt! 25° i skuggan på balkongen! Jag och Irma njuter😊🐈
💖🧡💛💚💙💜
#29: Ibland blir det "omedvetet" lyckat, eller vad man ska kalla det! 😃
💖🧡💛💚💙💜
#35: Tål Norrländskor sådan värme?
#37: Om man inte behöver göra något! 😃 Skönt att sitta i skuggan och bara vara! 😊
💖🧡💛💚💙💜
#38: Trodde ni började svettas vid 5+. 😁
#36: Ja, jag skrattade gott när jag såg kortet. 😊
#34:
Attans jag missade detta superpris! 😂
Va hur menar du nu med bara vara, fotar du inte 😱😁
-
Nu har vi iaf handlat lite men köttet jag ville ha hade jag inte läst på om för det gällde först nästa vecka detta pris 😭😭😭
Nåväl, nu får man äta havregrynsgröt tre veckor -minst
😅
#39: 5 går bra men 7😱
#41 Haha, det blir så svårt att peta på skärmen när man svettas! 😆 Men jag tog några bilder i morse, lägger strax upp dem!🙂
💖🧡💛💚💙💜
#42:
Fråga: blir det rörelseoskärpa eller skakoskärpa då? 😂
#43: Det var en svår fråga!! 😄 Det blir nog svettoskärpa! 😆
💖🧡💛💚💙💜
#44:
Hmmmm Hmmm Hmmm
Ja, varför inte 😎
#46: 😂
💖🧡💛💚💙💜
#46:
🤣
#46: 😂
#50: Fin bana.
Snyggt arbete! 👍🏻🙂
💖🧡💛💚💙💜
#50: WOW 😲
Maffig bana.
#51: - #54: Tack. Fick inte med hela banan på bild, för den fyller hela rummet, med bara de två smala gångarna emellan. 😊
#57: Fina bilder.
#57:
Kanonbilder !!!! 😍
Visst ser fjällugglan finurlig ut 😁
I förrgår kväll hade vi besök av de här två fåglarna. Som vanligt kommer jag inte ihåg vad det är för en sort, men jag räknar med att alla fågelskådare här kan hjälpa mig med det. 😊
- Redigerat 2021-06-29 14:48 av Carmarino
#60:
Strandskata.
Tjusiga bilder 😊
#62: Tack. Ja så var det den hette ja. Hade ett vagt minne att det var något med "strand". 😊
#63:
Eller skata 😁
#64: Ja, det också - så jag borde ju ha kunnat sätta ihop de bägge orden och fått det rätt. 😄
#60: Fina pjoddar
#61: Be matte släppa in dom.
#66: Tack Jimmy.
#65:
😂
#67: De kan flyga in på balkongen själv, men de flesta fåglar brukar försvinna rätt snabbt när katterna kommer rusande. 😊
#60: Kul att se lite annorlunda fåglar! De har jag aldrig sett i verkligheten, endast här på iFokus 🙂 På min skärm har de lysande röda ögon och näbbar, så jag kommer tydligt ihåg att jag sett bild på dem förut men de kanske inte ser ut så? Min skärm visar tydligen vissa fåglar på detta iögonfallande vis! 😃
Bra att Sanna har koll på dem, så att de inte kommer och skiter på balkongen! 😉😃
💖🧡💛💚💙💜
#71: Både ögonen och näbbarna är knallröda på min skärm också. Fåglarna ser ut så. 😊 Det är inte jättevanligt att de syns till här på vår gräsmatta, men nere vid stranden kan man se dem rätt ofta. Vet inte om de lyckades hitta någon mat, för jag såg aldrig att de hade något i näbben när de hade stoppat ner den i gräsmattan.
Ja, det är inte kul med fåglar på balkongen. Småfåglarna kommer ibland och sätter sig på nätkanten, men om balkongdörren är öppen försvinner de så snart de ser katterna.
Skatorna har säkert festat, därför är dom röda i ögonen 🤓
#73: Nä, det är säkert för att vattnet är klorerat. 😄
Okej! Då går det inte att skylla på skärmen! 😃
#73 Hård midsommarfest! 😅
#74 Haha, rödögda har vi varit allihopa! 😄
💖🧡💛💚💙💜
Fina bilder! 🌝
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#76: Tack. 😊
#78: Vackert.
#78:
De där stugorna känner man igen 🙂
Är det "kallt" och blåsigt där nu?
Mycket vackert.
Framme i Helags! Solen strålar, men när jag startade var temperaturen endast omkring 9 plusgrader.
#82:
Lagom temperatur såvida det inte är halv storm.
Det låg ett vykort i brevlådan idag, med bl.a. det här innehållet. Ingen adress var angiven på kortet så jag vet inte om om det är något de delar ut till alla hushåll.
I den här trappuppgången är det dock rätt bortkastat. Visserligen har paret i lägenheten under min ett barn som är runt två år gammalt har jag för mig, men övriga i huset har inga hemmavarande barn (inte heller barnbarnen bor här) så texten känns minst sagt malplacerad. 😄
Strålande sol i Helagsfjällen! I dag blir det en dagstur med lätt packning.
Dags att lämna ett fullbokat Helags. Hade gärna stannat någon natt till.
#87: Ser goda ut.
#88: Det är de också. Fast de ligger i frysen för tillfället - så att jag inte ska äta för många. 😊
24-25 juli blir det övernattning i Sthlm skärgård 😊
Nu blir det till att fira! Såg just att jag gjort 200 st. inlägg! 🎉
💖🧡💛💚💙💜
#91:
Blir det jordgubbstårta eller smörgåstårta?
Hörde 5 st fullbokade landsvägsbussar rullar uppåt landet 😄
#92: Det blir en Fröknäcke med skagenröra tillsammans med en kopp te! 🍵
Ingen hittar mig! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#91: Grattis!
#93: Vi får efterlysa dig.
Sökes Norrlandsbrud med katt som älskar hjortronsylt.
Sitter nu i Mora. I dag ska jag äntligen få se isbjörnungen i Orsa.
#93:
Låter som perfekt uppvärmning före tårtorna 😉
Hoppas du får en spännande dag med massor med intryck och bilder.
#96: Hoppas den är framme.
#91: Grattis! 🎉🍾
Tack för gratulationerna! 😃
Irma föredrar möss framför hjortronsylt!🐭🐈
Någon tårta blir det inte den här gången! 😁
💖🧡💛💚💙💜
Kollar genom gamla bilder, och denna dök upp. Blev lite tårögd ;)
Hunden närmast tog vi bort i Mars 2016 och den andra i Oktober 2019.
#101: Trist.
Jo det är det. Men samtidigt är jag tacksam att jag har hittat dessa kort. Mycket försvann för mig för 3 år sedan när min dator kraschade :)
#103: Ni får skaffa några till. 😊
- Redigerat 2021-07-09 15:46 av [Jimmy.L]
Jag har kvar en Beardis ;) Han är 11 år fyllda nu, men pigg och alert trots en dålig höft 😁
Vi har även en Wavva som tror han är en rottweiler 🤪😂
Blir inga fler beardisar i framtiden. De är så fuktansvärt sönderavlade. Har haft rasen sedan 1991, men nu är det stopp.
Sen har äldsta dottern också 2 hundar som brukar vara här då och då :)
#105: Siberian husky är fina.
#106: Jo de är jättefina. Brorsan har 11 st Alaskan Husky. Han tävlar drag med dem.
#108: Fina bilder.
#108: Underbara bilder! 😍
💖🧡💛💚💙💜
#110: Nu vill Sabah ha en nallebjörn 😎
#108: Så söt. 😍
#111: kamera skulle smuggla med sig den och komma hit med den! 😍 (jag mutade med 🍰)
💖🧡💛💚💙💜
#113: Mamma björn blir nog inte så glad på Sabah gissar jag.
Det är ju inga problem att ha närkontakt med isbjörnar!
#114: Jag tror hon blir glad att ungen får komma norrut!
💖🧡💛💚💙💜
#115: Som en stor hund! 😃
💖🧡💛💚💙💜
#115: Ge nu inte Sabah några idéer om isbjörn som husdjur, räcker att hon har lodjur och renar hemma 😎
Vill ha!! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#108:
Härliga bilder 🙂
Medan man går runt i Sabahs djurpark och blir lite trött så kan det passa att stanna till för en paus vid Sabahs konditori och ta sig en kopp kaffe och en tårtbit 😎
#120: Jag anställer Carmarino till konditoriet! 🙂 😄 Idag blir det chokladtryfflar med jordgubbssaft! 😃
💖🧡💛💚💙💜
#121: Då får jag nog göra lite fler. Det blev bara 21 tryfflar av en sats. 😄
#122: Det räcker till VSK och mig! 😃
💖🧡💛💚💙💜
#121:
När slår ni upp portarna då? 😃
Ja visst, jag kör med denna tekniken:
😋
#124: Har du gått Hemliga Arnes skola😅
💖🧡💛💚💙💜
#125:
Man måste ju kunna alla småknepen ju 😁
#126: Då är man väl rustad för livets alla situationer 😂
💖🧡💛💚💙💜
#123: Jag vill ju också ha!
#128: Ska du ha också, ja, då måste du baka mer! 😉😄
💖🧡💛💚💙💜
#129: Fast chokladtryffel bakar jag inte, den bara rörs ihop. 😄
#130: Rörande! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#131: #132
😂
#132: 😄
Får jag slicka skålen? 😋
💖🧡💛💚💙💜
#134:
Den ger du faen i 😂
#135: Jag var först! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#136:
Ok, jag ger mig. Viftar med den vita flaggan 😃
Det var inte för att du tog alla tryfflar? 😉😄
💖🧡💛💚💙💜
Märklig prognos i går 29 mm regn och åska över Sthlm idag lördag var budskapet.Då var det bara planera in en dag inomhus. I morse var det nere på 2,9 mm regn och vid 08 när jag åkte var det 0.9 mm som skulle komma. Jag kände en vattendroppe vid 14-tiden det var allt.
#134: Den har jag redan slickat ren. 😋
#140: Jag vill ju slicka.
Har haft besök av bröderna Herrey i natt! 😉😄 Blixtar och dunder i flera omgångar! Värsta festen! ⚡🌩️⛈️
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-07-11 07:24 av Sabah
#141: Får väl göra en omgång till då.
#143: 👅
#142:
Så nu är du en skofetisch? 😮
Inser att min syn inte är det som den brukade vara. Tyckte det såg ut som ett litet ärsel och tänkte det va fräckt gjort. Insåg sen att det är en tunga 😅
#145: "Jag går här i mina gyllene skor" 🎶😄
Jag såg inte heller vad det var, tyckte det såg ut som en djävul men den hade inga ögon eller så, så jag blev lite fundersam! Gnuggade mig i ögonen och flyttade telefonen längre bort 😄, då blev det tydligt! Både med bilden och budskapet! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#146:
Är inte bara jag som ser glest. Långt håll och svag syn vettu 😂
Vi kan bilda klubb! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#148:
Lär ju inte komma speciellt många till årsmötet varje år. Ingen hittar väl dit.
#149: 😅
💖🧡💛💚💙💜
😊
#151:
😍
Underbart 😍
💖🧡💛💚💙💜
Lyxigt. 😋
#155:
Ja jag måste vara ärlig och hålla med. Inte ofta man äter entrecote, revbensspjäll, högrev och annat smaskigt var och varannan dag nu, men skall oxå vara ärlig och säga att vi haft turen med oss gällande riktigt riktigt bra priser.
Har ju inga andra bilder att bjuda på så vad göra 😋
#157: 😎😍
#158:
Visste väl det he he.
#154: Nu blev jag sugen på grilla, det svåra är att välja vad jag ska grilla.
#160:
Beror ju på om du har kött hemma eller om du skall köpa.
Får jag komma med förslag så. Du hade ju portabel grill. Köpt nåt gott fläskkött och sen nån god potatissallad som du köper eller gör själv. Ha på rostad lök på potatissalladen -är supergott och sen åker du till nån mysig sjö och grillar vid stranden. Lägg köttet i nån smarrig marinad nån timme före. Kan nog inte bli så mkt mysigare än så.
Jag tycker City Gross har bäst kött av de stora.
Mattes klänning utgjorde tydligen en bra hängmatta 🤣🥰
#162: Mina katter gillar också när det är hängmatta i mattes knä. 😄
#162: Sött
För de flesta så betyder sommaren långa varma dagar med över 30 grader i vissa fall.
Men det finns också de som har det betydligt kallare än så, speciellt om man jobbar med att packa glass i kylrum, där gradantalet visar på ungefär minus 23.
"Man får en chock av temperaturskillnaden när man går in i frysen", säger Martin Millberg som jobbar i glasslagret.
https://sverigesradio.se/artikel/martin-och-ludvigs-kalla-sommarjobb-man-far-en-chock-av-kylan
#165: Tror inte jag upplevt en enda sommar utan att tidningarna gjort reportage från olika fryshus. 😊
#166: Bara 26 grader just nu väntas bli kring 32, jag hade inte tackat nej till ett kylrum idag.
#167: Ungefär som här. Hade gärna haft ett kylrum att gå in och svalka mig i.
#167:
Vi har endast 29.5 c ute nu men är molnigt än så länge. Kikar solen fram bakom molnen så stiger ju även temperaturen i skuggan. 28.3 c inne.
Man måste nog backa bandet oerhört långt för att hitta där jag gillade högsommarvärmen.
Värmen ska tydligen kulminera i dag, lite svalare i morgon enligt prognosen.
Klev själv upp vid två-tiden i natt och öppnade balkongdörren, det var så olidligt varmt i bostaden. Annars brukar det räcka att vädra på kvällen.
#170: 24 grader i morgon och 27 på lördag..
#171 Men inte över 30 grader som i dag.
#172: Nej men allt över 25 grader görs en värmevarning till dom som inte fixar värmen från SMHI.
#173 Ja, själv uthärdar jag värme ganska bra. Farsan frågade ofta hur jag kunde verka så oberörd under heta somrar.
#174: Jag tyckte det var olidligt i tisdags trots strax under 28 grader på Skansen.
#174:
Du får avslöja din hemlighet så jag oxå kan ge mig ut med kameran 🙂
Vi har 30.6 inomhus nu i det rum jag sitter i nu men datorn värmen ju nån grad.
#176 Det kanske sitter i arvsanlagen…
#177:
Förmodligen.
Då är det kört mao ? 😁
Gör inget det blir varmt nästa lördag då man åker ut i skärgården😎
#179:
Fast om man tycker det är varmt så kan man ju svälja för då har man ju svalt 😉
#180:
#181:
Du skall alltid vara värst 😁
#180: 😅
💖🧡💛💚💙💜
#180: Nu har jag svalt 😉 tidigare i morse var det endast 10°! (nu lyser solen på termometern🌡️)
Jag blåser ner lite svalka till er! 🌬️
💖🧡💛💚💙💜
#184:
Törs man fråga om det är vanligt företeende med isbjörnar och drivis på gatorna där Sabah bor 🥶
#185: Finns massor med isbjörnar, valross och pingviner 😁
Isbjörnar i drivor, ja! Man snubblar över dem lite varstans! 😅
💖🧡💛💚💙💜
#187:
Nu ska Sabah inte vara sån. Inte mobbas !!!!! 😉😂
Irma håller dem i schack, så det funkar rätt bra! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#181: Ge hit 🤤 Jag förgås av värme här.
SMHI lovade mulet och skurar här idag. Har inte sett ett enda moln mer än på långt håll, och inte minsta lilla droppe har trillat ner från skyn. Nej, runt 30 grader och gassande sol har det varit hela dagen. 😓
#190: Höjer temperaturen till 35 grader i Sundsvall 😎
#193: 😃
💖🧡💛💚💙💜
#193: Ah bra skyltat in till Sabah 😁😎
Nu blir det klädstrecket!! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#196: Oboj, dagens höjdpunkt 😎
#197: Det svajar bra! Bättre än tivoli! 🎢 😄
💖🧡💛💚💙💜
#198: Då blåser jag i famnen på alla tjejer 😋
#199: Jag hörde en kraftig duns mot mitt fönster, var det du?
💖🧡💛💚💙💜
#200: Ja hör du inte ylandet.
#201: 🎧
💖🧡💛💚💙💜
#193:
Sånt varningsskylt måste jag nog införskaffa snart.
#204: Grattis Skåne.
#204: 🎉
💖🧡💛💚💙💜
14° solen skiner, även på termometern 🌡️
💖🧡💛💚💙💜
#207: Solstrålen Sabah 😎
#192: 🤬
Idag är det faktiskt riktigt skönt ute 18 grader och svag vind 😁
Vi har endast 30 c i solen nu, nästan så man fryser 😁
#210: Långkalsonger och vinterjacka så in med dig i en bastu. 😎
#211:
Tar med mig motionscykeln in i bastun så jag får upp värmen 🥶😁
Efter lite beslutsvånda har jag bestämt mig för att åka till Boråsparken i morgon. Kommer även denna gång att unna mig en hotellnatt. De har riktigt bra pris 660 kr, inklusive frukost, på Hotell Solhem Park (tidigare Sköna Nätter).
Hade över 9000 prio-poäng hos SJ, men nu har jag äntligen lärt mig boka resor för dessa poäng. Så resan ner kostar endast 80 kr, för en delsträcka som inte trafikeras av SJ.
Sedan ser jag att det åter är dessa j-a appar som ska användas för att boka måltider i parken. Hoppas att det löser sig ändå.
#213: Ännu värre att försöka boka ett besök på Kolmården där måste man boka tid för insläppt. Hittade inga tider vid 10 när jag ville gå in så jag skippar Kolmården.
- Redigerat 2021-07-18 15:49 av [Jimmy.L]
#214 Ja, jag såg också det. Hade också funderat på Kolmården i sommar, men jag vill helst inte boka veckor i förväg för att kunna gå in när de öppnar, om det blir regnväder. Får se om det blir någon tur när turistsäsongen är över.
#215: Samma här, och gå in efter 11 känns meningslöst på så stort område.
Jag åker till Arholma 24-25 juli!
#216 När jag kollade för några dagar framåt var det bara tider från 13:00 och framåt.
Borås har ett liknande system, men där var det inget problem att hitta lediga tider utifrån mina önskemål. Sedan tycker jag också att Borås är så mycket trevligare än Kolmården.
- Redigerat 2021-07-18 15:54 av kamera0710
#218: Och det vill dom ha över 500 kr för, rena rånet.
Kollade in Furuvik samma krav på bokning.
Parken Zoo har inga tidskrav…
#213:
Hoppas det löser sig.
Trevlig tripp till ön.
#220: Tack
När Kantar Sifo frågade 802 bilister om de någon gång gjort en riktig blunder var det över hälften (55 %) som svarade ja. Vanligast var att ha backat på ett föremål (35 %), näst vanligast att ha glömt stänga tanklocket (10 %) och tredje vanligast att ha glömt handbromsen så att bilen rullat i väg (9 %).
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/svenskarnas-pinsammaste-missar-med-bilen
#222: Klantskallar är vi många! 😄 Glömt lyset på, laddat ur batteriet har jag gjort på jobbets parkering, hade dessutom en tid att passa! 😬
Jag glömde för ett tag sedan lägga ur handbromsen, tyckte bilen både lät och gick konstigt, hann bli lite orolig över att det var något fel på den.. 😅
💖🧡💛💚💙💜
#224: Sååååå typiskt tjejer….. 😁😎🙄🤪
Ultimata handmatningen?
#226:
Nu blev du tagen med skägget i brevlådan 😅
#227: Jag får mata Babianer istället 😁
#225: Nu blir det tvättlinan igen!
💖🧡💛💚💙💜
#229: Hurra där trivs jag som bäst 😎
Fast senast väcktes jag av ett oljud mitt i natten men det var inget monster bara Sabah som snarkade 😂😎😱👻
#230: Det var nog Thor du hörde! ⚡
Det blåser i träna i dag också! Fladdrar det i byxbenen där du hänger🌪️😄
💖🧡💛💚💙💜
#231: Jag tror det var Sabah som snarkade och drömde sött om årets jätteskörd av hjortron.
#232: 😄
Det swishade nåt förbi fönstret.. Duns💥 Har klädnyporna släppt!?
💖🧡💛💚💙💜
#229:
Jag kommer och dokumenterar med kameran 😁
Stackars Jimmy, nu fick han sig nog en stjärnsmäll! 💫 Du får säkert lifta med VSK! 🙂 (bara han får fota först 😁)
💖🧡💛💚💙💜
#235:
Vad då, är ju jag som skall åka bakpå Jimmys moppe ju.
Restiden beräknas ta tre veckor, fyra dagar och en timme 😁
Haha, nu såg jag Mowgli framför mig! Efter han fått en stock över sig.. "Jag är tuffare än somliga tror!" "Hoppa upp VSK, nu drar vi från djungeln!"
💖🧡💛💚💙💜
#237:
Nu drar vi TILL djungeln menar du väl 😉
Djungel som djungel! 😅
💖🧡💛💚💙💜
#240: 😋
💖🧡💛💚💙💜
#233: Hamnade i famnen på en söt norrländska 😍
#240: Mumsigt
#242: Du krossade väl inte Irma! 😱
💖🧡💛💚💙💜
#240:
Ser smarrigt ut 🙂
#244: Irma jagar stooora råttor till matte
#241: #243: #245: Chokladkakorna var tydligen inte helt färdigbakade, trots 25 minuter i ugnen, för de lossnade inte helt från formarna och var rätt kladdiga. Men de smakade mycket choklad. 😊
#246: Är det därför hon har varit borta hela dagen! Har hon jagat upp dig på tvättlinan igen och ligger och vaktar under!?
💖🧡💛💚💙💜
#247: Mmm, kladdkaka! 😋
💖🧡💛💚💙💜
#249: Ja, ungefär. 😊
#250: Choklad kan aldrig bli fel! 😋😅
💖🧡💛💚💙💜
#248: Hon jagar ren just nu😎
#252: 😱😂
💖🧡💛💚💙💜
#251: Nej, det är alltid gott - utom när det gäller ren, 100%-ig choklad. 😊
Gottegrisar 🐷
#254: 100%-ig choklad har jag aldrig smakat även om jag brukar köpa choklad med hög procent! Beskt?
💖🧡💛💚💙💜
#256: Jag har smakat det, och jag gör inte om det. Beskt är bara förnamnet. 😖 Fast jag har förstås även provsmakat kakaobönor, både orostade och rostade. De är också rätt beska. Har dock konstaterat att om man lägger dem i sprit några veckor blir de mildare i smaken. 😄
#257: Sprit löser alla problem! 😉😅 (skämtar bara!)
💖🧡💛💚💙💜
#258: Gjorde chokladlikör av dem. Det är snart tre år sedan så den har blivit rätt vällagrad nu. Kanske jag skulle smaka på den någon dag? 😊
Sedan delade jag några av kakaobönorna så att det blev kakaonibs (små bitar) av dem. De är rätt goda, så jag ska nog blanda dem i något bakverk - om jag bara kommer ihåg det. 😄
#259: Intressant! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Här blåser det idag också, jag är så trött på detta blåsväder! ☹️
💖🧡💛💚💙💜
#261: I 08-land skiner solen och vi väntas få 27-28 grader.
#261:
Du skulle ju pusta hit lite blåst ju 🙂
Håll i hatten! Här kommer det! 🌬️🌪️
💖🧡💛💚💙💜
Har det börjat fladdra i löven än?
💖🧡💛💚💙💜
#265:
🥶
😁
#266: Din smiley blev bara en fyrkant..
Den blåste väl sönder..! 😅 🌬️🌪️
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-07-22 11:17 av Sabah
#268: Hon är mätt och belåten efter ha ätit upp en ren.
F-n vad tiden flyger när man är ledig. Nästa vecka är min sista under denna semesterperiod. Men jag mjukstartar som alltid och börjar med en tre dagars arbetsvecka och fyra dagars helg.
- Redigerat 2021-07-22 15:31 av kamera0710
#269: Haha! Mätt och belåten var hon, på oxkött i sås! 😄
💖🧡💛💚💙💜
I kväll bär det av upp till Abisko. Har inte varit norr om polcirkeln på 15 år, så det ska bli härligt.
#272: Ha en Trevlig resa
#273 Tack!
#272:
Du far som en jojo överallt du 🙂
Trevlig resa norröver. Gissar du inte behöver svettas 😁
#275 Ja, det har blivit en del flängande. Det var meningen att jag skulle åka på en guidad skådarresa till Öland i dag, men den ställdes in. Det var för få anmälda.
Drygt 7 timmar kvar till Abisko. Har sovit utmärkt på nattåget. Avundas inte de som reser sittande en hel natt.
- Redigerat 2021-08-04 07:13 av kamera0710
#277:
Du tog väl med ryska björnmössan 😎
#278 Självklart!!
#279: Och foppatofflorna är väl nerpackade hoppas jag. 😉
#280 Ja, det är de. Har alltid med dem till fjälls, det är vidrigt att gå i strumpor på fjällstationer med kalla stengolv.
Kanonväder i Abisko! I dag blir det fjället Njulla.
#282:
Vart exakt var du nu, vandrarhemmet?
#283 Ja, vid fjällstationen/vandrarhemmet. Kommer denna gång endast gå dagsturer härifrån.
#284:
Kikar på satellitbild därav min fråga.
Du är ett par stenkast norröver mao 😁
Spännande 🙂 massor med bilder ill vi se 😁
Lite lat idag fick bli GW:s vildsvinsköttbullar m potatismos, gräddsås o rårörda lingon.
#287: Det lät inte dumt alls! 😋 (har i och för sig aldrig smakat vildsvin, de finns inte här, men det är säkert gott!)
💖🧡💛💚💙💜
#288: Jag föredrar vildsvin före älg. 😊
#289: Det kanske är med dig som med mig, jag är uppfödd på älg! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#290: Möjligt jag har testat älg många gånger det smakar mycket vilt men o andra sidan tycker vissa att vildsvin smakar mycket vilt. Även rådjur tycker jag är mycket viltsmak i.
Jag tänkte skriva: "Det kanske är med dig med vildsvin som som det är för mig med älg!" Jag tappade några ord så här på morgonkvisten! 😴😅 Tänkte att man blir van vid en sorts kött. Numera äter jag mest nötkött och är ok med det, förut tyckte jag inte alls att det var något, tyckte nog att det var mer eller mindre smaklöst tror jag! Människan är anpassningsbar! 😅
💖🧡💛💚💙💜
#292: Jag gillar älg med fast det är en kostnadsfråga med här så är älg lite exotiskt i affärer fortfarande och dyrt även om ICA Maxi nu mer har fått in mer älg i sitt sortiment. Jag gissar att vildsvin är lättare att få tag på än älg här nere.
Köpte färdiga älgköttbullar som jag ska testa.
Jag äter det mesta utom lever, surströmming, räkor och brunabönor 😎
- Redigerat 2021-07-31 09:02 av [Jimmy.L]
Skulle vildsvinskött finnas att köpa här, skulle nog det betraktas som exotiskt och ha ett högt pris! Spännande med olikheterna i vårt avlånga land! 🙂
Jag har nog smakat vildsvin när jag tänker efter. Var en gång på en älgfarm, där vi åt också. Det var vilt-julbord. Det var länge sedan så jag minns inte riktigt vad det var för rätter och hur det smakade men minns att vildsvin och björn fanns med bla. Jag tyckte allt var gott! Är också allätare! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-07-31 09:28 av Sabah
#295:
😂
#293: Du glömde rädisor. 😉
Detta har jag roat mig med 😁
#298:
Risk för glaserad koppling 😉😂
#298: 😎
#297: Visst ja bläääää
#295: Norrländsk orm 😱
#302: Den får du passa dig för! 😁
💖🧡💛💚💙💜
Dags för en ny tråd kanske? Den här börjar bli lång.