Den stora Skansentråden #6
Skansentråden fortsätter här.
Vill du läsa del 5 klicka HÄR
- Redigerat 2021-11-06 19:58 av [Jimmy.L]
Måste ju följa här också. Älskar bilderna på kurre. Finns många andra fina bilder här också 😍
Skansens lodjur har fått ungar.
#2: Ser fram emot bilder på dem så småningom. 😻
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#0: Jättegullig Kurre som vanligt!
Ser också fram emot bilder på lodjursungar.
#5: Är det gammelfar?
#6 Vilken sort?
#7 Du hann med en vilostund!
#8 Jag passar!
#9 "Något ätbart?"
Jättefina bilder! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#13: #5 Jerry 😂
#6 Jag trodde fröken var blomsterexpert
Ojdå, nu blev nog Jerry förnärmad, bli kallad gammelfar!! 😆
Såna där blommor ser ju likadana ut, fler olika sorter! Vi hade någon utredning i fjol i någon tråd, minns dock inte skillnaderna. Jag gissar på kamomill! 🙂 Vackert är det i varje fall! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-06-22 15:07 av Sabah
#8: Har aldrig en hört ordet vad jag kan minnas.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#15: Hon hade pojkvännen med sig idag med som hon jagade bort.
#6: Det verkar vara prästkragar.
- Redigerat 2021-06-22 15:30 av Carmarino
#18: Vi har varken fjäll eller fäbodar här nere. 😊
#17: Stackarn! Inte lätt att vara förtjust i Jerry! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#18: Trevligt att man bevarar gamla traditioner på det här sättet! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#21: Jerry var nog nöjd när han tappade bort henne, jag såg han sätta kurs mot hennes bo.
En tråkig nyhet rävarna tog en renkalv i våras fick jag höra idag.
#12: Oj, vilka näpna små killingar! 🥰
Tack för jättefina bilder igen.
#25: Tack
#24: 😢
💖🧡💛💚💙💜
#19: Okej! 🙂 De är snarlika den här typen av blommor! 🌼
💖🧡💛💚💙💜
#23: Har hon ungar i boet som han skulle försöka flörta in sig med!?
💖🧡💛💚💙💜
#29: Nej då skulle hon skydda ungarna.
Du tror inte att hon skulle acceptera honom om han visar sig som en god far😉😁
💖🧡💛💚💙💜
#31: Möjligt när ungarna blivit större, annars föder honan upp dom själv.
#28: Ja, det är inte lätt att se skillnad. Är inte själv säker på att det är prästkragar. 😊
Jättefina bilder! 🌝
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#34: Tack Dina.
Åh, kattungar! 😻
💖🧡💛💚💙💜
#36: Kul, gör ett försök i morgon att se dom.
#36: Vilka små charmtroll. 😻
#36: Väldigt söta! 😻
#36: 😍🥰
Dom sista hasselnötterna från i julas gick idag, blir att öppna 10 kg säcken nästa gång.
Jättefina bilder 🙂
Så söta de är! 💗
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
"Hurra nu kommer våran kompis Ekorrfarbrorn med nötter till oss, hela väskan full!" 😋😋😋
#57: 😁
Underbara bilder! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#59: Tack.
Skön stil på ekorren! 👍
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#62: De blir tuffare och tuffare! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#62: "Detta är ett rån. Försök inte smita nu."
#64: Oj, så försiktig! En nykomling? Årsunge, kanske! Så mörk svans!
💖🧡💛💚💙💜
#66: En veteran, årsungarna har inte så tjock svans.
#67: Nykomling då? Verkar inte som den känner dig. Eller stämmer bara inte personkemin!?
💖🧡💛💚💙💜
#68: Mycket duvor och påfåglar gör vissa ekorrar ängsliga.
Okej! Och alla kan ju inte vara lika tuffa som Jerry! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#70: Precis
Sötingar! 😍
💖🧡💛💚💙💜
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Väsktjuv.
Bättre att gå direkt till källan än använda sig av mellanhänder! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#76:
Så söta de är! 😻
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#82: Mycket alger blir det…
#82: Alger?
#83 Ser ut att gilla det!
💖🧡💛💚💙💜
Japp alger är det.
Ja vattenmelon var gott tills den upptäckte jag hade nötter då släppte den den 😂
#86: Du får inte ta fram esset för tidigt! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#87: Ja jag får hålla dom gömda
#82: Andmat 😖
#89: Dom äter inte det.
#90: Andmat är en flytväxt man kan få in i akvariumen, och den är omöjlig att bli av med om den väl har fått fäste. Ytan brukar se ut som bilden du visad. inget ljus kan tränga igenom 🥴
Tips för den med bil och som tänker parkera utanför Cirkus i anslutning till Skansen, var ute i god tid helst parkera där senast 09:00 kring 09,30 är parkeringen fullsatt!
#92: Detta beror på att Gröna Lund öppnar 09:30 så parkera så tidigt som möjligt!
#92: Tack för tipset 🙂
#94: Ska man lämna Skansen sen undvik hamna i bilkö mellan 15-16 ca då lämnar alla Gröna Lund.
- Redigerat 2021-07-29 16:03 av [Jimmy.L]
#94: Säg till om ni åker dit så kan vi ses så visar jag vart ni kan mata ekorrar och fåglar👍
Alltid trevligt med lite ekorrar! 🐿️🐿️🐿️
💖🧡💛💚💙💜
#104: Nästan mer folk som kollar in ekorrarna än vargarna 😀
#105: De charmar alla, sötnosarna! 🐿️😊
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-08-01 09:00 av Sabah
#106: Ja det säger alla jag möter på Skansen 😊
#95: Vi brukar försöka undvika rusningstider så gott det går 🙂Skall lägga den tiden på minnet 🙂
#94 Det skall jag absolut 🙂
Apropå ekorrar:
Forskare har länge fascinerats över gnagarnas förmåga till akrobatiska jätteskutt mellan trädtoppar. Nu visar en studie att en kombination av fördelaktiga egenskaper ligger bakom.
En slutsats är att ekorrarna föredrar att ta sina skutt från de stadigare delarna av grenarna i stället för längre ut – trots att hoppdistansen därmed blir längre. Ingen av de studerade ekorrarna föll en enda gång; enligt forskarna tack vare en mängd olika strategier som används för att återfå kontrollen vid mindre bra hopp och landningar.
De allra mest avancerade hoppen liknar forskarna vid parkour – när ekorrarna inte riktar in sig på närmaste gren direkt, utan i stället tar sig dit via ett skutt på en närliggande vägg.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/studie-parkour-och-akrobatik-vid-ekorrehopp-1.52507635
#112: Ekorrarnas päls är väl sådan att vattnet bara rinner av dem?
Praktiskt att sitta på din axel och äta. Då har de överblick över omgivningen och slipper oroa sig för att någon annan kommer och knycker maten från dem. 😊
#116: Var bara när regnet ökade dom försvann upp i träden så fort det lugnade ner sig så dök dom upp igen .
Sötnosarna! 😊
💖🧡💛💚💙💜
#123: De är verkligen kompis med dig nu. 😊
#124: Ja vid 10 när jag dök upp och började mata småfåglar hörde jag något i väskan bakom mig, en ekorre tog för sig. 😄
#125: De har lärt sig att du alltid har godis i väskan. 😄
Japp och Jerry klättrar upp på mig och in i ryggsäcken 😁
#127: Glöm inte att kolla noga innan du åker hem, så att du inte får en fripassagerare med dig. 😄
Underbara! 🐿️ 😊
💖🧡💛💚💙💜
De är verkligen söta! 🐿️
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
- Redigerat 2021-08-17 15:48 av Skeppskatten Dina
#133: De lär sig snabbt. Om du inte aktar dig så kommer du snart att ha klasar med ekorrar hängande på din ryggsäck så fort du visar dig. 😄
#137: Ja den första ekorren inne på Skansen dök i ryggsäcken så fort jag ställde ner den 😂
#138: De är intelligenta djur. 😊
#139: Ja verkligen.
Skön stil ekorren har! 🐿️🌰
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Träffade på kamera0710 utanför Skansen idag innan öppning, blev lite snack innan vi gick in på Skansen han mot lodjuren och jag som vanligt mot ekorrarna.
Det tog 30 min innan första dök upp plötsligt bakom mig hördes ett ljud en räv sprang bakom mig och bort mot en träbro och försvann.
Annars en okej matning idag mycket folk som matade ekorrar idag.
- Redigerat 2021-09-04 16:33 av [Jimmy.L]
Väldigt ovanligt utseende! Och vilka klor!!
💖🧡💛💚💙💜
#144: Utmärkt att ha när det kliar på ryggen.
#145: Trodde det var en katt du hade! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#146: När det kliar på ryggen är alla medel tillåtna.
#147: Du och kamera i samarbete! Personalen märker inte att det bara är en bild på sengångaren! Antar att korrarna ätit upp alla nötter så den rymdes i ryggsäcken! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#148: 😁
Korren har lärt sig ny sak. Den hämtar nötter ur min ficka på tröjan.
#149: Snart följer de dig hem!
💖🧡💛💚💙💜
#133:
Avslöjad 😁
#143: Tycker sengångaren är jättecharmig 😊 Ungarna tycker att jag är helt störd i huvet 🤪
#149: Om du hittar en korre i fickan eller ryggsäcken när du kommer hem får du lite tips här. 😄
https://www.allas.se/relationer/har-ekorre-som-husdjur/7823781
- Redigerat 2021-09-08 15:31 av Carmarino
#153: Läste om dom i en FB-grupp som gillar ekorrar.
Höst på Skansen pågår
#156: Fin bild.
Min plan idag var att gå till Skånegården och kolla om korna hade fått en kalv men träffade massa trevliga människor vid ekorrematningen.
Tyvärr tycks vissa människor fatta att min ryggsäck som hänger på staketet med hasselnötter inte är okej att ta ifrån. Tror det är tredje helgen i rad jag får säga till denna gång en turist som grävde i min ryggsäck.
#157 Tack!
Ja, tyvärr kan det ju vara svårt att få ha sina saker i fred.
#159: Dom var väldigt aktiva idag.
Full fart på björnarna (fjolårsungar)
#163:
Fullt ös medvetslös 😁
Vilka jättefina porträtt! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#157: Fattar de inte att det är en privat ryggsäck, tror de att det är någon "allmän" utdelning av nötter som vem som helst kan plocka från och ge till korrarna? (antar att det är nötterna turisterna är ute efter?)
💖🧡💛💚💙💜
#166: Det är turisterna som är nötterna. 😉
#166: Bra fråga, jag har hängt ryggsäcken där i flera månader utan problem. Jag brukar ge någon nöt eller fågelfrön ibland till människor som står och tittar.
Ibland säger jag nej då är det ofta barn eller vuxna som kommer fram och säger "ge mig nötter". Det är inte av snålhet utan mer att på sättet dom säger på.
#169: Ståtliga djur.
#171:
Skrollknappen på musen pajade exakt just vid din bild 😂
Strix nebulosa är favvopippin 😎
#168: Ok, jag förstår, folk börjar ta det som en självklarhet! Sätt musfällor där! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#171: Den bilden inbjuder till en pratbubbla med någon lustig kommentar men jag har så ont i huvudet så jag kommer inte på någon! 😁
Tjusig fågel!
#169 Tjusig!
💖🧡💛💚💙💜
#173: 😁
#174: "Inte i kväll älskling jag har huvudvärk".
😎
Jättefina bilder både Jimmy och Kamera0710
#177:
Eller hur. De är grymt flitiga killar.
Jimmy måste ha världens mest slitstarka kamera med tanke på de antal bilder han tagit 😁
#176: 😁
💖🧡💛💚💙💜
#178: Blir mycket mobilfilmer med.
Fina bilder! 🌞
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#183: Söt krabat! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#185: Den var också söt! Tror aldrig jag har sett någon sådan förut! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#186:
Är ju jag på bilden 😘
#187: Ah! 🤗
💖🧡💛💚💙💜
#188:
😂
#190: Men så söt! Många sötingar du träffar, kamera! 😊
💖🧡💛💚💙💜
#193: Jättesöt! 😊
💖🧡💛💚💙💜
#166: Hände igen i lördags står med ryggen mot ryggsäcken då är det 3 spanska turister som grävt i min ryggsäck och hade händerna fulla med hasselnötter. Jag sa till och dom lämnar tillbaka nötterna.
Senare två damer går fram mot min ryggsäck och tar tag i ena påsen och jag ropar "hallå", dom menade att ryggsäcken hänger där "jämt" och skulle bara "kolla".
Jag måste snart fixa en lapp med rör ej eller liknande.
#199:
Helt sjukt.
Ta betalt ordentligt om de inte har egna nötter.
#200 Jag brukar ibland ge nån nöt eller solrosfrön till folk som stannar till.
Jag möter annars många trevliga personer där, som i går en ung flicka och hennes pappa såg mig mata fåglar och ekorrar. Jag frågar om hon vill mata men hon tål inte nötter men solrosfrön gick bra, hon tyckte det var en häftig upplevelse.
Ska ta en bild hur min ryggsäck sitter i veckan.
#199: Lika söker lika! 😅
Bara för att man är en nöt får man inte ta andras nötter!
💖🧡💛💚💙💜
Du får sätta en lapp på ryggsäcken där det står något i stil med "Privat - rör ej". Ekorrarna kan ju inte läsa, så de kommer att fortsätta ta nötterna ändå. 😊
Sätt upp en förbudsskylt, i samma stil som Hundar inte tillåtna med en överkryssad människa🚷
💖🧡💛💚💙💜
#212: Ska prova det om det fortsätter.
Ska testa med en ny grej nämligen en bytta med lock på som jag kan stänga vid behov.
#213: Så fräcka som vissa människor är numera så lär de nog öppna burken och ta nötterna ändå.
#215: Fast ekorrarna kanske lyckas pilla upp locket. De kan ju vara rätt påhittiga. 😊
#216: Kommer ha den öppen och när det blir mycket folk stänger jag locket.
#217: Sätt en lapp på locket att innehållet är privat, inte för allmänheten.
#218: Bra idé.
Ja, du Jimmy!
Tyvärr så slutar man aldrig att förvånas.
Fina bilder! 🐿️🌰
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#220: Tack Dins. 🙂
Tyvärr ingen bild idag men jag kan rapportera att ingen har rört min ryggsäck idag trots mycket folk under dagen idag.
Min gissning är att nötterna inte syns lika bra som tidigare när dom låg i en påse.
#222: Annars får du märka den med en stor döskalle. 😄
#223: 😂
#225: Fin.
Nu startar Skansen åter igen upp verksamheten med dagens djur kl 14:00 varje dag.
Sötnosar! 🐀🐿️
💖🧡💛💚💙💜
#235:
Snart har du lockat djur så du utan vidare kan bygga en Noaks ark 😎
#237: 😁
#239: Hösten är vacker.
#239: Vackert.
#242: 😍💖 Snygg kille 💖
Fina bilder! 🌞
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#244: Tack Dina.
#246:
Gott
Gott 🙂
#249: Tjusig! 🙂 Nu blev jag nyfiken på namnet igen! 😃 Den har ju vita partier men den är ju mest röd..
💖🧡💛💚💙💜
#250 I äldre tider trodde man att den tjuvmjölkade böndernas kor.
#251: Ojdå, var den vackra snoken misstrodd för sådana oegentligheter! Och då uppstår nästa fråga.. Hur kunde man komma på en sån befängd idé? Fanns de på betesmarkerna kanske..
💖🧡💛💚💙💜
#252: I ladugårdar finns det foder som lockar råttor och möss det i sin tur lockade ormen.
#253: Var det sånt överflöd av gnagare så inte lagårdskatterna kunde hålla bort dem!? Eller var det överflöd av snokarna? 🤔
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-10-19 07:23 av Sabah
#254: Även med katt finns det gott om gnagare i ladugårdar, många gömställen gör att en katt aldrig kommer lyckas hålla dom borta.
#255: För dåliga jägare! Där Irma finns finns inga möss! Det kryllade av möss när Irma gjorde sitt intåg, i takt med att kattungen växte minskade musstammen! Det såg mer eller mindre ut som ett slagfält andra sommaren, det låg döda möss överallt! 🤪 Numer ser man inga möss alls, varken döda eller levande. Det är inte ofta jag sett att hon tagit någon mus heller, hon verkar ha utrotat dem!
💖🧡💛💚💙💜
#256: Duktig Irma 😁
#256:
Det va ju det ja med det där med kattunge. Du trodde du köpt en kattunge men säljarna lurade dig totalt. Du har köpt ett lodjur 😲😜😂
#259: Den är fin, men jag skulle inte vilja ha den som husdjur. 😊
#259:
Släkt med komodovaranen?
Tjusiga bilder.
#261: Ingen släktskap såvitt jag vet. Gilaödlan och komodovaranen är två av de tre giftiga ödlorna i världen. Den tredje är skorpiongiftödlan.
#257 Ja, hon är duktig! Sommargrannarna är också mycket glada över min införskaffade musterminator! Vi har ju nu sett resultatet av Stockholmskatternas mushantering.. 😉
#258 Ha, ha! En mini-lo! 🐱 En mycket trevlig lo! 🙂 🐈
💖🧡💛💚💙💜
#263: Jag är en bra musjägare. 😎
#259: Den är så otroligt vacker 😍 Jag skulle vilja ha den som husdjur, men man måste vara oerhört försiktig i eventuell hantering, och de kräver stor plats, mycket stor plats 🙂
#261 Nej det finns ingen släktskap.
#263 Stockholmskatterna är väl lika förlegade som sina ägare IIIIIIII en mus, ring poolia 🤪
Dagens ekorre.
#266:
😊
#266: 😍
#266 Sötnos! 🐿️🌰
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Jag träffade kamera0710 på Skansen idag.
Tog en nöttjuv idag med, en turist som tycks inte kunna skilja på ditt och mitt men han fick lägga tillbaka nöten i väskan. Annars tycks folk fråga ofta vems är väskan.Men annars få incidenter men jag fick säga åt några Asiater att ge tusan i att jaga ekorren som skulle till min ryggsäck.
Ägnade i dag en stund åt att fota ryggarna på två av årets tre loungar. En vårdare kontaktade mig för ett par veckor sedan och undrade om jag hade några sådana bilder, som de kan använda internt för att visa skillnader i utseende mellan individer.
Så då svarade jag att jag ska försöka fixa det, jag som hänger åtskilligt vid dessa kissekatter!
Fina bilder! 🌝
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#279: Så roligt att personalen vill ha din hjälp. 👍😊
#279:
Fantastiskt 😊
#279: Kul! 🙂
Ja, nu ser man tydligt hur mycket det skiljer i färgteckningen! 🙂👍🏻
💖🧡💛💚💙💜
Underbara bilder 😍
#285: De ställde upp på många fina bilder! 😊
💖🧡💛💚💙💜
#285: Fina bilder
Tyvärr endast på film men en get rymde idag och dök upp där jag står och matar hon var brunstig och var på väg ner till herrarna som hålls åtskilda från honorna. 5 min senare kommer 3 ur personalen med hink med mat för att locka tillbaka henne.
Slutade med att dom fick sätta koppel på henne och leda henne tillbaka till Lill-Skansen.
#289: Brukar dom få mat varje dag vid någon speciellt klockslag?
#290 Nej, hade bara turen att vara på plats när de kom med mat. För de flesta djur vet jag att de försöker variera tiderna för utfordring, för att det ska vara mer stimulerande för djuren.
#291: Okej, förr hade dom fasta tider med matning varje dag.
#289: Är det VSK som har kamouflerat sig med keps och smugit sig in i lappis-hägnet? 😄
#289: Såå fina! 😊
💖🧡💛💚💙💜
Fina bilder! 🌝
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#291: Ska du till Skansen på lördag tänk på att pendeltågen går till och från Stockholm C och ej från Stockholm City.
#296 Ok, tack för den informationen.
#289:
Inte ett dugg avis……………….. 😭
Om det vore så väl 😎
Lägg i en råttfälla. 😁
🤗 Elisabeth och Amira 🐈