Fullmåne
Fina bilder på månen.
VSK är duktig på att fota månen du får be han om tips.
#3: Tack, Jimmy! 🙂 Jag har ju inte så mycket utrustning att komma med så jag är glad för att man ser att det är månen och en tall!
Har du nå' tips VSK så är det välkommet! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Stativ är mitt tips.
Skulle nog ha haft både stativ och bättre kamera! Har bara mobilen så det är därför jag är "nöjd" med att se vad det är! 😃
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2020-10-01 21:19 av Sabah
Tjusiga bilder!
Nu väntar vi på experten VSK:s tips!
Skulle faktiskt rekommendera manuellt läge i din mobil för då ser du exakt hur bilden kommer att bli före exponeringen.
Här en bild jag fotade på månen 2020-05-31 23:05 och EXIF säger följande värden.
Manuell
Slutartid 1/000 s (handhållet).
Bländarvärde f/5.6
ISO 250
Exponeringskompensation -2/3 (Auto-ISO).
Ljusmätning Matris
Focallängd (brännvidd) 500 mm men då kamerahuset är ett APS-C (crop) med cropfaktor 1.5 så får jag ekvivalent brännvidd som motsvarar 750 mm på fullformat.
Då jag kör med Manuellt läge men kör med Auto-ISO så blir det semi-manuellt läge, därför underexponerade jag bilden lite.
Ditt inlägg pluppa upp precis innan jag skulle skicka iväg mitt inlägg ha ha.
Ska du ha experttips av mig så lär du få vänta 😂
#9 Det var väl perfekta tips från en expert!
#10:
Det absolut bästa tipset enligt mig är: Spray and pray 😁
#9: Tack, för svar! Jag har aldrig provat att ändra något annat än ljuset. Jag får testa ikväll om det är klart väder! 🌝
💖🧡💛💚💙💜
#12:
Då en mobilkamera är spegellös så ser du IRL i din display hur din bild kommer att bli. Sätt kameran i manuellt läge och sen är det bara prova ändra tex slutartid eller ISO. Möjligtvis kanske blända ned nåt steg. Prova även de olika ljusmätningsmetoder som finns.
Att få bra ljus på omgivningen samt bra ljus på månen där du ser mer än bara utfrätt ljus i Autoläge går inte.
Skall bli spännande att få se dina kommande bilder 🙂
#13: För närvarande är himlen emot mig, den har dragit täcket över huvudet! 😄 Men mycket kan hända innan ikväll!
💖🧡💛💚💙💜
#8: Tack, Vixxen! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#14:
Samma väderförhållanden här, men då är det ju ännu lättare att få jämnt ljus i bilden. Så nu kommer du inte undan 😁
#17:
Vi resonerar ganska lika. Det minsta man kan få är frisk luft.
Fina bilder ändå.
#26: Tack, Jimmy! 🙂
💖🧡💛💚💙💜