Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En liten huvudräkning ger vid handen att det alltså har skrivits 6600 bildhörnsinlägg sedan starten i januari 2017. Imponerande! 🙂
Hip hip hurra 🏆
#1 Inte illa. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Börjar misstänka Göstage är en fena på huvudräkning 🙂
#4 Det tror jag också faktiskt. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Visualisera mera…😉
😃
#8 Verkar lugnt…
Snygg selfie 👍😃
#11 Bajen?
#11 Är det gröna ärtor du har fyllt det med? 😉
😮
😃
#11ff Jag tycker det ser ut som VSK:s klubbhalsduk?
Tjusigt! 👍
Tack 🙂
Nu återstår bara stora karet i vardagsrummet 😮😭😉
Skönt att få svar på något jag har undrat länge på 😃
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/studie-spermier-simmar-inte-som-vi-trott-ror-sig-som-uttrar
😂
Så- inga uttrar i akvariet, VSK! 😎
☺️
😃
#8 Men vad trevligt att få träffa släkten så här i coronatider 👍😃
#11 #16 Snyggt 😍
#24 Lite tidigt för hösten än?
#24 Nej usch, ingen höst ännu 😮
Nej, skenet bedrar, höst vill jag inte kalla det! Sensommar! Häggen har sett lite höstaktig ut länge, vet inte om det var torkan det berodde på. Men nu hade det trillat lös de här blodröda bladen, så det kan nog vara lite höst på gång ändå. Vi har grönt och fint för övrigt. Vissa blommor har blommat ut och andra har sin blomningstid nu. Ölandstoken blommar nu, ståndsen är vackert gula längs vägen men Lupinerna och de olika liljorna har gjort sitt. Allt har sin tid! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#26 Jag beställer höst till Sundsvall. ☝️
#28 Kontrar med full snöstorm och 3 meter snö på Jimmy.L's gård 😈
#29 Kontrar med trillingar till dig 😂
😮😓🤪
😂
Att ni bara orkar, speciellt i denna värmen ha ha ha 😃
😃
När VSK har fått ett paket med kameradelar.
#34 😃
😂
😃
#32 Jimmys fel, det var han som började 😎🤪
#34 😂
#38 Nä det var tant som började. 😛
#39 NÄHÄ 😡🤪😛
Och helt plötsligt så hamnade man i sandlådan 😂
#40 Nu blir det utegångsförbud för dig.
#41 😂😂😂😂
#43 Bits dom. 😃
😂
En våghalsig kille 👍
Om ett år senast så får du införskaffa medicin för högt blodtryck för då är rampen ännu större och högre 😃
#48 Då hoppar han nog över korna som ses i bakgrunden ☝️
Och perk skriver inlägg från sjukbädden 😃
#46 Ja de kan de små liven 😉
Ja det är en orädd vilding har varit och sett då han tränar cross på sin 80 kubikare, det är nära psykbryt många gånger för mig🤦♂️
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
#53 De påstår i filmen att det är en boa constrictor (kungsboa), men jag tycker det ser ut som en regnbågsboa. Fast det är svårt att se eftersom man inte får se några närbilder på den, och de bilder man får se är rätt oskarpa.
Hörde inte riktigt vad "ormjägaren" sa, men jag tyckte det var något om att ormen var så stark att han fick hjälpa till med handen också. Klart att han fick. Ormen hade ju slagit svansen om toa-ringen. Det är i princip omöjligt att dra loss en orm som håller fast i något med svansen - åtminstone om man inte vill rycka av svansen på ormen.
Sedan är det väl inte så ovanligt som de påstår. Har för mig att det har krupit upp en del ormar i toaletter lite här och var även i Sverige.
#53 😂 Förlåt att jag skrattar, men det såg lite roligt ut. Hur kan man vara så rädd för en "harmlös" Boa 😎
Nej skämt åsido. Skulle nog inte vara så kaxig jag heller om jag inte viste vad det var för orm och den låg i min toalett ;)
Håller med dock, tror inte det är en Constrictor, den är för smal i kroppen. Tror också att det är en regnbågsboa.
Man har ju hört om ormar som har krupit upp ur toaletterna lite då och då tycker jag. Även här i Sverige.
#55 Ja se upp så ingen orm biter dig i baken när du sätter dig på toa.
Ormarna är i låsta rymningssäkra terrarier, så ingen risk 😃
#55 De säger ju att den är ca två meter lång - så nu vet du på ungefär hur en fullvuxen regnbågsboa ser ut. Den ser absolut inte ut att vara två meter lång tycker jag, men det är för att den är så smal i kroppen. Så skenet bedrar.
De är dock väldigt lätthanterliga. Min regnbågsboa tyckte om när jag tog upp honom. Särskilt kul tyckte han det var att hänga över mitt öra och titta ut över nejden. Mindre kul - för mig alltså - var att han "pustade" mig i örat hela tiden. 😃
#59 Utan att bjuda in mig 😭
Men jösses så gott det där såg ut 😛
😭
VSK vi får flytta in hos Sabah 👍
Fast nu är ju gosakerna slut ju 😮
#65 Vi får ligga på lur och snabbt hoppa fram när hon tar fram gosaker.
Irma bevakar mig stenhårt, hon släpper inte fram någon annan! (får knappt i mig det själv om jag ska vara ärlig 😉😄)
💖🧡💛💚💙💜
#66 Irma mutar vi med möss, matte får vi nog använda tortyr och kittla henne tills hon tar fram gosaker. 🙂
Där har du otur, Jimmy! Det finns inga möss i år! Det är säkert, man tror att den konstiga vintern gjorde att det rann in vatten i gångarna som sedan frös.. Det betyder att jag nu får köpa mer kattmat än jag nånsin har gjort! Hon äter mig ur huset!
💖🧡💛💚💙💜
🤪
💖🧡💛💚💙💜
Hörde jag hjortronsylt 😛
#71 😄
💖🧡💛💚💙💜
#58 Såg inte ut som den var 2,5 meter lång. Den ser ut att vara ungefär i samma storlek som min KP, han är 85 cm just nu (juvenil). Nej jag lutar mer åt att det är en Regnbåge faktiskt.
#59 MUMS , villhöver😃
#73 Jäpp, en två meters regnbågsboa ser ut som om den är drygt en meter, just för att de är så smala. Så de är väldigt lätthanterliga. 🙂
Jag tar mig till en gårdsmejeri på lördag men inte Sanda denna gång.
Fiskmås? 😃
😂
#76 WOW. Vacker 😍❤️
Det är Internationella Fyrdagen i helgen vissa fyrar håller då öppet.
Har du köpt ny ficklampa 😃
Glassmonster 🙂
#82 Taggemans kåk ju.
#81 Glassiga katten.
#76 Komma här med havets kung, för en stund sedan seglade självaste kungsörnen här över!! Har dessvärre inget bildbevis, ni får tro mig på mitt ord! Den cirklade runt lite innan den drog iväg. För mycket träd och för liten kamera!
💖🧡💛💚💙💜
Taggemans fågeltorn 🙂
Kungsörnen är grymmare än havsörnen men nu hade jag ju bara bild på havsörnen ju 😛
#85 Taggemans villa men toan är röda huset.
#85 1-1 Jag har fått se kungsörnen, du har foto på havskungen! 😃
💖🧡💛💚💙💜
#87 Det var inte en stor mygga då, vi har ju sätt dina dartpilar.
#86 Käkar bruna bönor med havsutsikt och ingen hiss 🤪😅
💖🧡💛💚💙💜
#88 🤔 ja, det kan det ju ha varit förståss! 😆
💖🧡💛💚💙💜
#90 Eller så har grannen skaffat drönare.
OJ, jag som var så lättklädd 😮
💖🧡💛💚💙💜
😮
Jag tror jag ska flytta till Norrland och studera den vackra utsikten. 😛
Det är så mycket träd här så man ser nog inte så mycket ändå! 😉😁
💖🧡💛💚💙💜
Finns kikare 😙
Du kommer att behöva bägge händerna till att slå ihjäl all mygg!! 😄
💖🧡💛💚💙💜
Äh jag har myggnät
Du kommer ändå inte kunna se något när de får lukten av dig, när de anfaller blir det som ett svart moln!
💖🧡💛💚💙💜
Snart ser man Jimmy på moppen iklädd i dykardräkt (myggen) samt en motorsåg hängandes på ryggen 😃
Vilken syn! 😂🤣
💖🧡💛💚💙💜
😂
Wilda får passa sig, Lappis verkar svartsjuk, ser ut som han kastar nåt i huvudet på henne! 😮
💖🧡💛💚💙💜
Jag tror ni har fått lappsjukan i värmen
Är iofs ingen lappis 😛
Tror det är nåt slags bord av nåt slag. Ett norrländskt snapsbord 😮
😂
Varför tror du det. Skulle bara handla lite mjölk och fick med mig denna hem ☺️
😃

Tror både du och ugglan har tagit en hutt! 😉😃
💖🧡💛💚💙💜
Och jag kallas för gottegris 🙄
🎶Gottegrisar är vi allihopa, jag med och du med 😋😄
💖🧡💛💚💙💜
Tittut! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Det lät spännande med havtornsglass! 🙂Tror aldrig att jag har smakat havtorn överhuvudtaget.
💖🧡💛💚💙💜
Havtorn är rätt syrliga i smaken, men de är både goda och nyttiga. De finns i frysdisken, om man inte råkar ha havtornsbuskar i närheten. De har dock väldigt långa - och vassa - taggar, så det är inte helt lätt att plocka bären.
https://mittkok.expressen.se/artikel/8-saker-du-inte-visste-om-havtorn/
Havtorn finns som sylt och dricka
#116 Ja, det är gott det också. Bären har ju en rätt stor "kärna" i mitten, och skalen är ganska sega, så oftast passerar man dem för att få ut saften från dem. Tror dock att man tar med hela bären när man gör sylt. Kärnorna är ju inte farliga att äta.
Såg den här bilden från Trolltunga i Norge, i en (låst) artikel i Helsingborgs Dagblad.
De flesta tycker nog den är väldigt vacker, och visst är den. För mig som lider av höggradig svindel så gör det ont i kroppen bara av att titta på den. Behöver alltså inte själv stå på platsen för att drabbas.
Så illa är det när man har riktig höjdrädsla. Det är många som rycker på axlarna och gör narr av mina känslor. Till dem vill jag säga: Önskar att ni själv kunde få uppleva hur det känns. Då hade ni inte varit så kaxiga.
#119 Finns många som är höjdrädda. Jag skulle inte ha några problem att stå där men inte för nära kanten.
Jag slarvläste visst.. " För mig som lider av höggravid svindel" 😂 Nä, då är det bäst att ta det lugnt, Carmarino! Reagerade faktiskt inte så mycket på bilden (tittade inte så länge heller, vill inte provocera hjärnan då jag länge lididit av hjärnstress). Vissa bilder kan jag inte titta på alls så detta var positivt! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Grattis Carmarino 😃
Tack Jimmy. 😃
Trodde du skrev finne, 🤐
Du kan ju försöka klämma den! 😄 Jag tror att det bara är en tidsfråga så kommer det att växa ut öron och ögon också 👀
💖🧡💛💚💙💜
😂
#127 Törs jag klämma, tänk om jag får smaka på björkriset. 😲
Det blir definitivt björkriset! 😆
💖🧡💛💚💙💜
"Storgråter" 😭
Jag har en fundering! Vad är det som bestämmer hur stor en bild blir? När jag ska lägga ut bilder får jag beskedet att de är för stora. Jag har nu tittat på lite olika bilder i telefonen och jag ser att de är olika stora. Det verkar inte ha någon betydelse om de är stående eller liggande. Jag hittade en bild som är under maxgränsen som jag kunnat lägga ut (se nedan). Den enda skillnaden är att jag zoomat på denna. Jag har inte gjort någon annan inställning när jag fotat denna eller andra bilder som inte godtagits. Hjälp, vad ska jag göra? 😭 Jag vill ju visa mina bilder som jag tar med mobilen!
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2020-09-07 16:04 av Sabah
#132:
Du är inte ensam om detta problem, plötsligt måste jag posta alla mina bilder via mobilen istället för datorn.
Vet inte vad du har för mobil men det ska finnas inställning där de väljer vilken maxstorlek bilden ska ha.
VSK är duktig på sådant här.
Jag förstår! Det är lite problem lite här och var nu!
Hoppas VSK tittar in! eller någon annan som vet hur man ska göra! Har påpekat problemet inne på 'Support' också.
Jag är väldigt okunnig när det gäller tekniska termer och inställningar. Tog en skärmdump på hur upplösningen är inställd, är det den jag ska ändra?
💖🧡💛💚💙💜
#134: Är ingen expert men som jag tolkar det är din kamera inställd på att ta bilder med väldigt hög upplösning, vilket gör dem jättestora. Testa att ändra till 8MP och se om det blir någon skillnad i storlek.
Jag har ingen aning alls om vilka storlekar (pixelbredd) eller storlek på fil som är max numera.
Jag brukar sällan visa bilder större än 2048 pixlars bredd då jag är lite lat och tar de bilder jag visar på fb och det har gått bra förut iaf. Sista bilden på skådarsajten på iFokus 2.0 va 5000 pixlar bred.
Tar en gammal bild nu och den är 2048 pixlar bred (har säkert visat den på iFokus 2.0) så får vi se om det funkar eller inte.
#136:
Det gick ju bra iaf.
Max 5 MB, enligt Niklas. Han säger också att det inte har ändrats.
Jag får prova ställa ner upplösningen men det finns ju två 8 MP? Jag får testa imorgon!
Men hur kunde molnbilden bli mindre än de andra? Jag hade inte gjort någon ändring i inställningarna när jag tog den.
💖🧡💛💚💙💜
#139: Niklas har fel jag kunde förut ladda upp bild utan att göra om den till 5 MB.
#139:
Menar du upplösningen? Den har ändrats. Bilden blir endast 1920x1080 istället för bredd på 2048 som bilden är.
Jag förstår mig inte alls på sånt här! 😐 Jag får testa imorgon!
💖🧡💛💚💙💜
#139: Du har ju 20MP 16:9 nu, så testa med 8MP 16:9.
#143:
Testa minsta upplösningen som #144 föreslår. Håller tummarna.
Ja, det hoppas jag funkar! Annars får jag skälla på Niklas! 😉
💖🧡💛💚💙💜
#147:
Va bra =)
Nu är det så här förstår du att om jag eller Carmarino har vägarna förbi så blir du skyldig en fet fika ha ha :-D
Va mest Carmarinos förslag (jag hakade bara på) så hon får du ge en extra påtår 😂
#148: Måste ha kortare minne än vanligt, för jag minns inte alls att jag föreslog något sådant. 😁
VSK vill ha bullar 👍
Det ska ni få! 🍩☕😃
💖🧡💛💚💙💜
#149:
Va, gjorde du inte? Hmmm ok då tar jag ditt fika då 🤣
Det funkar 😅
#151:
Jimmy vill oxå ha fika. Han är lite mer kräsen än vad jag är så för han duger det vara med minst 10 sorters olika kakor och bullar :-P
- Redigerat 2020-09-08 11:57 av [VSK]
#153 🛑 Stop! Där går gränsen! 😉😄
💖🧡💛💚💙💜
#152: Det kan du göra. Jag har eget. 😁
#154:
Jag förstår det inte går att hålla sånt förråd hemma så det räcker till Jimmy 😄
VSK vill ha minst 10 påsar med Pågen gifflar 🤪🥐
#157:
Ah ha ha ha ha 😂
No comment visslar
#158:
VSK hör en öppna en påse med gifflar på
1 mils avstånd 😂💪
Kafferepet löper amok! 😆
💖🧡💛💚💙💜
Prinsesstårta 🎂
#159:
Om inte annat så känner jag det på lukten. Fråga Pågens 😂
Om ni har svalt bullarna och kaffet kanske ni kan svara på en fråga till?
Nu när jag skulle lägga ut dagens bilder blev det stopp på en av bilderna 😕 måste jag beskära den för att minska den eller kan man göra på något annat sätt?
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2020-09-08 13:55 av Sabah
#163: Använder du en app på telefonen för att redigera bilderna? Kolla i så fall om det finns någon funktion i den för att förminska bilderna utan att beskära. Jag redigerar alltid mina bilder på datorn så jag vet inte hur det funkar på mobilen.
Tack för tipset men jag har kollat nu och hittar inget sånt😕 jag får kanske installera nån fler app, som har den funktionen!
💖🧡💛💚💙💜
#165: Testa annars att bara beskära bilden pyttelite. I många fall räcker det.
Jo, det funkar och är helt klart användbart ibland men ibland vill man verkligen inte ta bort något, det kan förstöra helhetsintrycket.
Jag kikade lite på andra appar för ett tag sedan, jag får kika igen om de har en förminskningsfunktion!
💖🧡💛💚💙💜
Såg reklam för den här mattan på Instagram. Vet inte om jag skulle våga ha den på golvet. Hade nog fått svindel bara jag kom i närheten av den. 😁
#168: 😁
#170:
Helt fantastiskt 😋
GPS-koordinaterna då?
#171 Spelar ingen roll för bullarna är slut!
#172:
😥😅
Fina bilder.
Tack, Jimmy! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#177: Ny fin rödprickig hatt på dig idag.
Den är ju vitprickig 😤😄 Senaste modet!
💖🧡💛💚💙💜
Fina bilder Sabah! 💟
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#180: Tack, Dina! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#182: Hon får börja fota matte i stället.🔥😀
Smile! 📸😄
Hon är fenomenal på allt hon tar sig för!
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2020-09-14 15:21 av Sabah
#182 Söta Irma! 💗 Du passar i alla fall alldeles utmärkt som fotomodell även om du inte gillar det. 😻
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Vi har haft några fantastiskt fina dagar där jag gått i shorts och T-shirt! 🙂 Idag har jag sydväst och dykardräkt! Det blåser och regnar nånting hemskt 🌀 När jag utmattad kom hem från affären låg detta på bron! Alltid trevligt med hjärtan, ser det som positivt! 🙂
Hjärtliga hälsningar från Norrland!❤️
💖🧡💛💚💙💜
Sabah ska vi åka den här?
När ryktet på stan går att Carmarino har bakat.
#187: 😲 Jag lämnar min biljett till VSK! Han vill säkert följa med och spana efter fåglar!
💖🧡💛💚💙💜
#188: 😅 Där var det rusningstrafik!
💖🧡💛💚💙💜
#188: Undrar om de äter kakor också? 🤔😊
#189:
Jag tyckte jag hörde nåt om nån gratisbiljett så jag for (notera att jag skrev for, borde bli guldstjärna på min bok nu) förbi och knackade på men ingen Sabah öppnade. Attans…….
😱😄
Typiskt! 😁 Jag skickar den med en brevduva!
💖🧡💛💚💙💜
#193:
Du kan inte skicka den med en lappis istället. Va länge sen jag såg en sån IRL och lappstinenesen är oerhört svår just nu 😎
Jag förstår! Klart jag skickar Lappis! 😁😄
💖🧡💛💚💙💜
Jag såg lappis idag…… På Skansen.
#196: 🤫 Sch! VSK blir så avis!
💖🧡💛💚💙💜
#196:
Det bara brummar här. Kan inte höra (läsa) vad du säger 😄
Okej då, lite avis är jag allt.
För sent 😁
En mycket objuden gäst i ena terrariet 🤢 Fick nästan hjärtstopp när jag såg den.
Tur pojken var hemma så han kunde vräka den snabbt som attan. Den blev förpassat till en mycket nöjd Lucifer, där blev den inte gammal 😈
#200: Du klappade den väl 👍
#201: Du är ju inte riktigt riktig.😳
Nej du, jag vrålskrek efter sonen som var hemma 😝 . Ena hunden tittade på mig som om jag vore alldeles galen. Och sonen bara garvade 😤 🤣
Ser ut att kunna var nån form av Trollslända ?
#204:
Ja trollslända är det ju men vet inte vilken av alla arter. Tänkte Taggeman kunde ramla in här snart för han är ju duktig på trollsländor, eller vem som helst med kunskap.
VSK har tömt lagren så nu tvingas dom återbruka.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/polisfynd-345-000-second-hand-kondomer
#206: Uppfinningsrikedomen tar aldrig slut när det gäller att tjäna pengar! 🤦♀️
💖🧡💛💚💙💜
#207: Ja verkligen.
Ska käka brunch i morgon på Södermalm. Innan blir det lite fotande i City.
#209:
Måste berömma dig för ditt arbete med kameran. Tummen upp där.
Har köpt ny mobil med 48 MP kamera och vidvinkellins. Men naturligvis spöregnar det idag, så jag fick nöja mig med att knäppa kort på fiskarna ;)
#211: Fin altumskalar.
#212: Tack 😊 Hon är dock inte "renrasig" tyvärr ;) Men hon liknar mer på en Altum än den vanliga Zebran :)
#211: Blöta bilder oavsett 😉 Fin bild! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#214: Tack 😊
211 Fina fiskar! 🐠
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#216: Tack 😊
Carmarino i köket.
#218: Jag har varken mustasch, yvigt hår eller kockmössa. 😜
Inte? 😁
#220: 😛
Idag är det kanelbullens dag (och gräddtårtans dag). Igår bakade jag min egen variant av kanelbullar. Tycker det är så kladdigt att rulla bullarna, för fyllningen rinner alltid ut. Därför testade jag att göra släta bullar och ha fyllningen inuti.
De är dessutom både mjölkfria och sockerfria (därför inget pärlsocker ovanpå). Trots det smakar de lika gott som traditionella kanelbullar.
(Nej, någon gräddtårta blir det inte idag. Är inte jätteförtjust i det nämligen.)
- Redigerat 2020-10-04 16:08 av Carmarino
#222: Tack, jag kan gärna provsmaka! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#223: Du är så välkommen. Har fortfarande några kvar i frysen. 😄
Ja vill provsmaka sådär 5-6 st 😋
#224: Landar om 15 min!😄
💖🧡💛💚💙💜
#225: Du får nöja dig med tre. 😊
#226: Sätter på kaffet. 😁
#228: 👍🏻
💖🧡💛💚💙💜
#227: Snålt, ja vill ha sex….😊
#230: Hmpf, mums😋Sorry! Nu är de slut!
De smakade väldigt bra, Carmarino!🙂
Risk för överlast.. Tankar lite extra 🚁 Dax för hemfärd, Irma vill ha mat! 🐈
💖🧡💛💚💙💜
#230: Ja, det gäller att vara snabb i vändningarna när Sabah är i farten. 😄
#231: Du är som en dammsugare 😁
#231: Trevligt att du kom på besök. Får baka lite mer nästa gång du kommer, så att det blir åtminstone en bulle kvar till Jimmy. 😁
För en norrlänning sitt he aldri fast, he e' ba å åk!😁
Okej, jag lovar att spara en till Jimmy nästa gång! 😁
På återseende! 🙂 🐈
💖🧡💛💚💙💜
#235: Efter du har tömt Carmarinos bullförråd så får du nog betala extravikt på planet hem 😁🤐😜😏
Har egen kärra! 🚁
💖🧡💛💚💙💜
#237:
#237: Tog du Lloyden hit? 😉😄
#238 Juice är för veklingar!😁
#239 Japp, hällde 'Red Bull' i tanken och flög ner! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#241: Tjusigt
#243: Tack, Jimmy! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Kanelbullar för ett helt regemente.
Ingredienser
Deg
125 paket jäst (à 50 g)
12,5 kg smör eller margarin
75 l mjölk
12,5 kg socker
2,5 dl salt
200 l vetemjöl
Fyllning
12,5 kg smör eller margarin
2,5 kg malen kanel
12,5 kg socker
Pensling
Ägg för ett helt regemente
En jeepdunk pärlsocker
Deg: Smula jästen i en 455 liter degtråg m/1901. Smält matfettet i 3 st 36 l kittel m/1907. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt resten av degvätskan, socker, salt och nästan allt vetemjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller med de största degspadar du bara kan hitta. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Fyllning: Rör matfettet smidigt med socker och kanel till fyllningen.
Ta upp degen i omgångar på en arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Kavla ut degen till en platta, ca 75 m x 100 m (eller dela upp det på ca 250 mindre plattor). Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på en bakpappersklädd plåt eller i bullformar av papper.
Låt bullarna jäsa under bakduk ca 20 min.
Pensling: Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över lite pärlsocker. Rulla fram din fältbakugn och grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 8 min. Låt kallna på galler innan förtäring.
#245: Jimmys veckoranson! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#246: Räcker till förmiddagskaffet.
#247: 😄
💖🧡💛💚💙💜
#247:
Ska du trycka allt själv utan att bjussa oss andra din snålis….. 😂
#249: Ska jag bjuda dig och Sabah så lär jag bara få smulor. 😁
#250:
😅
Sabah vill åka med mig.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/wow-se-den-hissnande-farden-ner-for-berget/
Jag har redan varit till Schweiz 🙃
💖🧡💛💚💙💜
När VSK inte får ta hem lappis från skogen.
Nu måste det vara höst på riktigt! Jag har börjat ha sockar i sandalerna! I morse 0°👣🧦
💖🧡💛💚💙💜
#255:
Är väl bara sensommar än så länge 😎
#256: 😅
💖🧡💛💚💙💜
15 plusgrader
Stockholmarna tar på sig mössor, vantar och vinterjackor. Norrlänningarna tar ut solstolarna av njuter av det underbara vädret. Varmare än så här blir det ju inte uppe i Norrland!
10 plusgrader
Göteborgarna försöker förgäves starta igång centralvärmen i sina hus. Norrlänningarna, å sin sida, planterar blommor i trädgården. Männen kör med bar överkropp.
5 plusgrader
Skåningarnas bilar totalvägrar att starta. Norrlänningarna gasar runt i sina Volvo 240.
Nollgradigt
Vatten fryser till is. Vattnet i Torneälven blir dock lite, lite tjockare.
10 minusgrader
Örebroarna sätter på värmen i sina hus. Norrlänningen drar på sig en långärmad (men inte alltför tjock) tröja.
20 minusgrader
Stockholmarna flyr till varmare breddgrader. Norrlänningarna slutar fira midsommar – hösten har ju kommit.
30 minusgrader
Folk i Skåne dör av köld och försvinner från jordens yta. Norrlänningarna börjar torka tvätten inomhus och stänger de flesta fönstren. Elementet förblir dock avstängda.
40 minusgrader
Stockholm krackelerar sönder i kylan medan norrlänningarna köar vid den lokala hembrännaren.
50 minusgrader
Isbjörnarna börjar evakuera Nordpolen. Norrbottens flygflottilj F21 senarelägger sin vinteröverlevnadskurs i väntan på bättre vinterväder.
60 minusgrader
Stockholm är en spökstad. Torneälven förfryser. Norrlänningen hyr video, sätter på elementen och stannar inne.
70 minusgrader
Den falska norrlänningen flyt söderut, men den riktiga norrlänningen blir mest frustrerad eftersom det är problematiskt att lagra brännvinet utomhus. F21 skjuter ytterligare på sin vinteröverlevnadskurs.
183 minusgrader
Mikroberna i maten överlever inte. Samernas renar klagar över att mjölkarnas händer känns kalla.
273 minusgrader
All atombaserad rörelse avstannar. Norrlänningarna som möts på stan klagar över kylan.
300 minusgrader
Helvetet fryser till is. Norrlänningarna är ensamma kvar…
- Redigerat 2020-10-14 11:07 av [Jimmy.L]
#258:
😂
-
Förstår det är ett skämt gällande hänga tvätt inne vid -30 ute men ju kallare det är ute ju bättre är det att hänga tvätt. Detta beror ju på att ju kallare det är ju torrare luft är det och ju snabbare går det.
Förut när vi torkade råtobak så kunde det ta tre dagar för tobaken att torka sommartid. Vintertid en dag.
#258 Exakt! 👍🏻😅😂🤣
💖🧡💛💚💙💜
#259: Jag tror att jag som barn såg att nån hängde tvätt ute på vintern. Verkar ju dumt men är ju egentligen fullkomligt logiskt! Den kunskapen har försvunnit med de äldre (nu har man torktumlare! inte för att jag har det).
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2020-10-14 12:18 av Sabah
#262: Är inte Sabah gammal. 😉
Gammal, äldre, äldst.
Nu var det de äldre som har kunskapen. Jag är gammal 🧓 😄
💖🧡💛💚💙💜
#266: Tjusigt.
Men Sabah du är ju Norrländska då ska det ju vara en ren du färdas på eller snöskoter 👀
#267: Haha. Snart blir det snöskotern! De varnar för stora snömängder i väderappen (men å andra sidan var det brandrisk-varning i våras innan det hade torkat upp också..) 😅
💖🧡💛💚💙💜
#268: Glöm inte renen när du ska handla den parkerar du utanför.
#269:
Har hört att Sabah spelar Vid Foten Av Fjället (Jag Är Lapp…) - Sven Gösta Jonsson i bilstereon när hon skall åka och handla 😎
#270: Oj, hörs det ända dit?! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#269: Tror du att någon märker det om jag tar med den in?
💖🧡💛💚💙💜
#272: Inga problem, Norrlänning som Norrlänning man ser inte skillnad på er 😁
#273: Nu tror jag vi gör inlagd gurka av Jimmy.L! 🥒 😄
Fast jag tycker ju egentligen att renar är söta! 🦌
💖🧡💛💚💙💜
Nu tänkte jag visst fel! Efter en väldigt ansträngande dag flyttade jag visst dig, Jimmy till gurkstaden men jag tror säkert VSK har något bra inläggningsrecept! 🥒😅
💖🧡💛💚💙💜
#274: Haha 😁😁
Jag har en vattenpistol som jag kan spruta på Sabah. 😋
#274:
Blanda inte in mig i det där 😅
#278: Nej, se det snöar, nej, se det snöar,
det var väl roligt, hurra!
Nu blir det vinter, nu blir det vinter
Som vi har önskat, hurra!
😁
#279: Då tar vi kälkarna fram och vantarna på 🎶 när vi går på fotoexkursion 📷 😃
Får man be om en vintertråd?
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2020-10-18 15:09 av Sabah
#280: Jag startar en tråd om vintern nu.
#278 Det var värst! Avundas er inte. 🌨️☃️
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#282: Man vänjer sig! Det finns fördelar med vintern också, tycker det är kul med spår i snön, man ser om det har passerat något djur på gården. Händer titt som tätt! 🙂 Och det blir vackra vinterfoton! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#283: Så kan man bära ut Sabah och rulla henne i snön. 😁
#283:
Man slipper ju myggen iaf 😁
#285: Jag kan hoppa i denna och sticka Sabah med min gadd.
https://www.partykungen.se/mygga-maskeraddrakt.html
😁😋
#284: Innan du har kommit hit med moppen har snön tinat bort! 😄
#285 VSK slår huvudet på spiken! Myggfritt👍🏻😁
💖🧡💛💚💙💜
#286: Randiga stockholmsmyggor överlever inte vildmarken! Räv och Lo får kalas 😉😄
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2020-10-19 08:12 av Sabah
#288: 😩😄
#290: Ser fina ut.
#290: Två i en! Bulle och pepparkaka, spännande! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#291: Tack. 😊
#292: Ja, det var en bra kombination. Fast det är förstås inte hela pepparkakor i bullarna, utan jag har bara blandat pepparkakskrydda i smörkrämen. 😋
#294: Ok, tänkte att du kanske hade krossade pepparkakor i smörkrämen. Kan tänka mig att det är gott 😋
💖🧡💛💚💙💜
#295: Nej, så långt sträckte inte min fantasi sig, men det är ju ett bra tips till en annan gång. 😊
- Redigerat 2020-10-25 14:57 av Carmarino
Det ser och låter gott ut 😊
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
#297: Tack perk. 😊
Leker med kamera och bildredigering. Försöker få till lite 3D känsla i vissa av mina bilder ☺️
- Redigerat 2020-10-26 00:41 av Draken
Fick inte riktigt till det med ljuset, men tycker ändå att det är lite "levande" känsla i bilden ☺️
- Redigerat 2020-10-26 00:44 av Draken
#301: Du ser lite ilsken ut 😁
#302: 😂 Du skulle bara veta 😂
Idag bakade jag både himmelsk äppeltosca och bullar till kvällsmaten.
#304: 😋
#304 Ser jättegott ut! 🥮 Tack för receptet!
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#306: Du får tacka Tareq Taylors svärmor. Receptet kommer ursprungligen från henne. 😊
#308: Bäst vi beställer 30 m snö till dig. 😏😁
#310: Ja Thailand vore inte dumt att åka till nu.
#310:
Tror nog det funkar även utan höstrusk 🙂
#309: Det låter du bli! Är du inte lite avundsjuk? Vi har ju fått stockholmsvinter!
💖🧡💛💚💙💜
#313: Redan beställt snö 😁😘😏
#314: Där går du bet! Tittade på leveransen, den anländer i flytande form!
💖🧡💛💚💙💜
#315: Se det som en hemlig överraskning 👅
Jag tycker marmelad är lite för sött.
#316: Nu har din överraskning anlänt! Jag och Irma har tagit en morgonpromenad i duggregnet, Irma hann med några klädklättringar också, nu ligger vi och myser i sängen medans det knastrar i vedspisen! Tack för mysvädret! 🤠🐈
💖🧡💛💚💙💜
#319: Ja, det tycker jag också, men den här är inte särskilt söt utan väldigt syrlig och lite besk. Den smakar väldigt mycket citron. 😖😄
#320: Var så god hoppas ni gillade snön 🥰
#321: Okej.
#322: Du får se över kylanordningen!
(har du lagt in en smiley så ser jag bara kryssad fyrkant)
💖🧡💛💚💙💜
😍
Jimmy!!!
DET REGNAR OCH BLÅSER MASSOR 😡😠
NU BLIR DET TVÄTTLINAN FÖR DIG😈
💖🧡💛💚💙💜
#326:
Jag tankar bilen och rullar uppåt. Tar med kameran så jag kan filma. Vill inte missa detta………… 😂
Han håller sig nog undan nu efter sitt niddåd! 😈
💖🧡💛💚💙💜
Fröken Sabah det blåser och regnar här med. 😗
#329: Synden straffar sig själv! 😈
💖🧡💛💚💙💜
#330: Känns det bättre om fröken får en kram.
#331: Det är nog en kram jag behöver! Irma ligger på en köksstol (framför vedspisen), jag blev så ensam här😟
💖🧡💛💚💙💜
#332: Jag sänder en stoooor kram till dig,
#333: Tack, nu känns det lite bättre 🤗
Irma gick tillbaka till köksstolen efter hon ätit oxkött.. 😭
💖🧡💛💚💙💜
#335: Trodde det var Irma som fått lampor på sig. 😁
#336: Kattögonen lyser i mörkret😁
💖🧡💛💚💙💜
#326: Jag vill också se Jimmy dingla från tvättlinan. Jag kommer 😁😎😈
#338: Jag snackar med din gubbe om trillingar eller har en bättre ide.
Det nuvarande världsrekordet för antalet barn som ett par fått tillsammans är 69. Så vad sägs om 61 barn till 😁😁😁
#339:
☠😂
#341: Håller tummarna för att det ska gå bra.
#339: Du är ju inte riktigt riktig. Stackars barn som isf har en mamma som är 150 år gammal när de har uppvisningar på skolan och liknande ;)
#343: 😁
Heja på och tappa inte orken, för om nio månader kommer storken.
- Redigerat 2020-11-05 16:43 av [Jimmy.L]
Ha en trevlig helg.
#345: 'Dancing all night long' Trevlig helg! 🤠
💖🧡💛💚💙💜
Den här tråden börjar bli trögladdad, så vi fortsätter i nästa tråd.