Mina foton iFokus

Mina foton

Etikettövrigt
Läst 273 ggr
perk
0

Fokus punkter?

Får visa min okunnighet igen, och hur trögtänkt jag är😞

Men jag undrar hur jag ska kunna lära mig hur fokuspunkterna i kameran fungerar, eller åtminstone få ett litet hum hur jag ska tänka och försöka träna på det.

Jag skulle vilja få det att fungera för mig då jag ”försöker” ta en bild på en fågel som flyger. Har läst lite i manualen, men tycker det blir lite rörigt och vet inte vilken metod som jag ska försöka testa. De försök jag gjort blir inte bra.

Om jag försöker att fota en fågel i luften, och har flera fokuspunkter i sökaren måste jag då försöka aktivera rätt punkt under tiden jag försöker ta en bild. Eller känner punkterna av var fågeln är i sökområdet.

Någon som vet 🙂

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

[VSK]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du skall använda nånting som heter följande Auto Fokus.

På Nikons språk heter det AF-C. 

Vad har du för kamerahus och objektiv?

Oftast så blir det inte bra för det är så förbannat svårt att hinna med 😃

Vingklippt pippi vill man inte ha på bild 😭

perk
1

Tackar för svaret

Jag använder en Canon 6D och har ett Tamron 70-200 mm och ett Tamron 150-600 mm som jag har testat med.

Ja det går väldigt fort, har undrat många gånger vart tog pippin vägen🤔 Ofta missar jag helt och hållet.

[VSK]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja ibland så säger det bara swooosch och så är det över 😃

70-200 2.8 / 4 har nog alldeles för lite brännvidd för flygande fågel men det beror ju så klart på vilken fågel du skall fota. 

Tamron 150-600 har inte så där supersnabb AF. Gillar du Tamron och vill ha 150-600 mm samt om du har ekonomisk möjlighet så är ju 150-600 G2 betydligt bättre på allt än första versionen.

Jag har haft båda versionerna av Tamrons 150-600.

Nu kan jag inte Canon alls men tror inte 6D har så där supersnabb AF. Kanske värt att känna till så du inte dissar dina objektiv helt.

Skall du fota fåglarna mestadels från sidan så är ju inte AF av samma betydelse som framifrån.

perk
0

Tack för hjälpen VSK 👍

[VSK]
1

Hur gick det då, du måste ju visa bilder om tipsen funkade ☝️😃

Satt å klurade på en sak igår. 

Utan att googla, så torde 6D klara AF på f/8 då det är en ff även om den är gammal. Frågan är om den bara klarar f/8 på mittpunkten, lite runt mittpunkten eller vilka AF-punkter nu funkar med denna bländare.

Låt oss säga att enbart mittpunkten eller de närmaste funkar med f/8 så har du svaret där om du nu fotar med 150-600 då det är f/6.3 (på max brännvidd) och objektet du vill fota befinner sig på AF-punkter som endast kan f/5.6.

Bara en tanke.

Uppkatten
1

Nu har jag ingen aning om hur det fungerar med andra kameror, men jag har en Sony a6000 och brukar vanligtvis använda den s k "sportinställningen" när jag fotar just flygande fåglar (och så ställer jag in kameran så att jag kan smattra av en massa bilder i rad), och tycker att resultatet många gånger blir helt OK. Har svårare att få till dessa bilder bra om jag använder AF-C, men det kanske är en träningssak. Använder ett objektiv med en brännvidd på 55-210. I veckan ska jag ut och testa ett objektiv med en brännvidd på 370 tror jag det var.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

perk
0

Får se när min apati släpper VSK, så jag får mig för att komma ut med kameran😞.

Jag brukar dock försöka här hemma i trädgården till att få någon bild på Rödhake. Men de är ofta skygga tycker jag. Min fru investerade i en robotgräsklippare i våras, nu har jag märkt att de verkar gilla att hålla sig i närheten av den. Nu på morgonen såg jag faktiskt en gärdsmyg i närheten av klipparen, och skatorna brukar också följa den. Så klipparen kanske river fram en massa småkryp åt fåglarna.

Får testa lite mer med följande fokus, har nog bara försökt någon enstaka gång och gett upp då jag inte fattat hur jag ska få till det.

Kameran är inte så gammal, köpte den ifjol så det är en mark II modell. Tamron 150-600 är ett G2 och det är jag ganska nöjd med. För mitt huvud och min nacke är det väl inte det bästa, har en arbetsskada i nacken så jag har kronisk huvudvärk. Och det är lite tungt att släpa på, blir ganska trött i huvud och nacke😕 .

[VSK]
1

Inte alla som kan sitta i hammocken och plåta fåglar 😃👍

Aha ok en MKII, ja den är ju lite nyare än första versionen. Dock så tror jag en 6D MKII är mer tänkt som porträtt, landskap och liknande, men det går att fota det mesta med en sån kamera. Det allra snabbaste kräver ju att AF i kamerahuset är piggt och säkert samt att AF i objektivet inte sitter och slumrar gott. Sen det resterande är en träningsak samt en del tur (och envishet).

Gött det va en G2 du har för den är så mkt bättre på precis allt jämte den första versionen. Jag gillade nog mest att man kunde låsa brännvidden valfritt. 

Japp, G2 verkar ha rätt tunga frontglas för det blir en negativ hävstångseffekt och nu mätte jag aldrig hur lång den blir i utzoomat läge men trots G2 är ~2 hg lättare än tex mitt Nikon 200-500 så fick jag betydligt mera ont i ryggen av G2.

Eftersom du har en G2 så kan du köpa Tamrons USB-puck (Tap in console) och kalibrera ditt objektiv så du har perfekt fokus oavsett brännvidd och avstånd, men det är 18 st kalibreringar du måste programmera in i G2 (6 st olika brännvidder och tre st olika avstånd).

Rödhaken är en fin pippi så visa gärna lite bilder på den sen om du vill.