Mina foton iFokus

Mina foton

Etikettväxter
Läst 1719 ggr
[helga21]
0

Maskros

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några mindre välkomna vårtecken 😡

• Redigerat 2022-03-26 11:44 av Carmarino
[VSK]
0

Jösses vad ni har vår 😮

Har precis sett de börja växa upp och de i sluttande mark.

Carmarino
0

#0 Har du inte hört vad Carl Anton sjunger; "Små solar i gräset…". 🙂Späda maskrosblad lär också passa fint i sallad. Dessutom räknas maskros tydligen som "en av de fjorton viktigaste vilda växterna i en överlevnadssituation": http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/tio-saker-du-inte-visste-om-maskrosor

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[helga21]
0

# 2 Men jag vill inte ha dem mellan mina stenplattor 😡

Carmarino
0

#3 Bästa sättet att utrota dem är kanske att göra en vårsallad av dem - eller brygga vin på dem. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4

Läste precis att bin tycker om maskrosor. Eftersom bin är nyttodjur som vi behöver i vår natur, så är det bra att låta maskrosorna stå kvar som "små solar i gräset". 👍

Sabah
1

Jag kanske var bi i mitt förra liv 🐝 jag har alltid gillat maskrosor! 🙂 Äter både blommorna och bladen. Och så är de ju så vackra!! De lyser verkligen upp som små solar i gräset! ☀️

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

Gillar också maskrosor. Tror att enda anledningen till att de anses vara ogräs är att de så lätt sprider sig och tar över hela gräsmattan. Hade det inte funnits så många av dem hade de säkert funnits att köpa som rabattväxter eller liknande. 🙂

[Jimmy.L]
0

#6 Jag gillar inte maskrosor så jag måste ha varit en gräsklippare i mitt förra liv. 😛

Sabah
0

😄

💖🧡💛💚💙💜

lockar
5

Maskrosen är fin. Den kan växa överallt

Sabah
0

Den bilden är så fin på flera sätt! Livskraft och vackra färger! 🙂

💖🧡💛💚💙💜