Mandarin-anden.
Undrar också var du fotat denna. Jätte vackra bilder på en fin fågel.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Den finns just nu i Västerås.
Fågelskådare jag pratat med förra veckan tror att det är samma and som synts i Enköping. Inte så vanlig fågel och är otroligt vacker. Drar snart vidare.
Hoppas den kommer neråt landet då. Min man som fågelskådar har en dröm att få se denna fågel :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#10 #11
Jag är totalt okunnig gällande fåglar, men borde kunna gå att googla om denna fågeln och vanliga rastplatser i landet.
Har sätt en engång i Stockholm tydligen är den vanligare i södra delen av landet. Jättefina bilder skulle med vilja få den på bild.
Bara dyka över innan den far vidare 🙂
Sådan skulle jag vilja fota
Bara trimma rullen och rulla över 🙂
Härliga bilder!
Tackar..
Blev faktiskt 202 stycken. Vågade inte riskera, så det blev en jäkla massa olika inställningar i kameran 😃
Ojojoj vilken fin fågel! Vilka fantastiska bilder du fick. Så den var en ensam Mandarinand? Ja då drar den väl vidare för häckning snart då. Har aldrig sett en sådan i vårt land & jag bor i Västergötland.
Fantastiskt roligt Vsk & Grattis till att du nu fått den på så fina bilder!🏆
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Tack Marr 🙂
Jo den var ensam där jag fotade den. Andra vanliga änder fanns det ju gott om och dessa verkade trivas ihop.
Verkligen strålande bilder!
Finns en faktaruta här om Mandarinandens förekomst i Sverige. Står även en del om den i den här tråden.
Tack för länken.
Just nu gästas centrala Göteborg av en mandarinand.
Wow så vackra bilder.
Hela fågeln är ju som ett konstverk.
/Maria
Har för mig du bodde nära där? Om så är fallet ut och fota 🙂
Ja denna fågeln är helt magiskt vacker.
#24 Får bara fram att prenumerera på GP samt bioannonser
För mig funkar länken.
Nu kunde jag se länken också. Det är ju nere vid "Feskekörkan" så då kan man kanske få syn på den.
/Maria
#28 Nu blev det perfekt
#24 Tror inte att den bli så länge i Rosenlundskanalen. Mandarinhäcken har tidigare häckat i Änggårdsbergen i närheten av Botaniska. Man kan ju hoppas att den återvänder dit.
Vilken snygging. Har aldrig sett eller hört talas om den.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Mycket vacker and, jag har inte heller hört talas om denna and förut.
Vad bra VSK för att du fick se den och hade möjlighet att fota den, när du väntat så länge på denna fina fågel. Grattis till tidningsartikeln också 🙂
Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell.
"Big Journeys Begin With Small Steps"
Jag är väldigt mkt nybörjare på att fota fåglar, men denna fågel upplever jag vara så mkt finare live än på bild. Det går liksom inte att jämföra. Jag önskar ni alla får chansen att få se denna livs levande. För mig är den helt magiskt vacker.
Fyra mandarinänder gästar nu Vuoggatjålme i Arjeplog. De verkar ha fått smak för ortens mörka bröd, enligt lokalbefolkningen.
Denna fågeln verkar trivas på många platser i landet 🙂
#37 Ja, och just de här fyra herrarna som turistar i Lappland uppträder som om de är rymlingar från någon park - kanske österut.
Jo det tros ha rymt. Läste nånstans att dessa fåglar är experter på att rymma och tar varenda chans de får. Mandarinen jag fotade finns kvar än, och första åren så drog de vidare ganska så snabbt. De har nog kommit för att stanna. Tyvärr om man syftar på klimatet.
#39 De tycks faktiskt gilla vårt klimat (vilket kanske är mer än vad vi själva gör ibland…)🙂
😃
Oj, den ser ju onaturlig ut ❤️ På ett bra sätt, att den ser ut som ett konstverk.
_No way! Yes way!
#42 Mandarinanden är faktiskt vackrare i verkligheten än som konstverk…
Fantastiskt att den fick sitt latinska namn enligt Linnés system 1766. Redan då bör den alltså ha varit känd av svenskar.
Håller med #43
Mandarinen är så mkt vackrare IRL än på foto.
#10 Tog lite tid, men nu finns det en mandarin i Sydsverige…
#45 Det finns en i Västerås (västra hamnen) omgivningar enligt artportalen.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Den brukar simma runt Kokpunkten eller mot Notudden till. Utloppet från reningsverket (kallat skitviken) brukar den vara. Finns även sköldpaddor där i krokarna. Enligt en jag pratade med så skall dessa sköldpaddor överleva vintrarna, hur konstigt det må låta.
Göteborgare som strövar i Vättlefjäll har chansen att se en Mandarinand just nu.
https://www.gp.se/nyheter/västsverige/här-flyter-fågeln-från-asien-i-en-göteborgssjö-1.26680492 (ännu ej betalbelagd artikel)