.
.
Fina bilder lockar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Tack
Fina bilder, det var mycket rönnbär på det trädet.
Så vackra bilder !! Man vill borra in huvudet i dessa och skaka om och nosa ! 🙂
HH 🙂
Tack
Det verkar vara ett riktigt rönnbärsår i år. Minns inte säkert vad det betyder enligt Bondepraktikan, men jag har för mig att det betyder att det blir en kall vinter (eller om det var en lång vinter).
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag kommer från Norrland och där sa vi att träden ska bara bära tyngd en gång per år. Så då blir det lie snö
Det gällde tydligen oktober, och vi är inte där än. I Bondepraktikan för oktober står det "Är det gott om ek- och bokollon eller om rönnbär, blir vintern sträng."
Sedan verkar det vara olika "bud" beroende på var i Sverige man befinner sig. Norr om Dalälven säger man som du, att det blir lite snö, men söderut sägs vintern bli sträng.
Enligt alla forskningsresultat så stämmer dock inget av alternativen. 🙂
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-tar-dod-pa-myten-baren-spar-inte-hur-vintern-blir
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5301987