Hacke
Kul att du äntligen fick den på bild.
Tack Jimmy.
Japp äntligen 🙂
Det är en väldigt vacker och färggrann fågel.
Haha! Jag har "jagat" en hackspett i flera år, men den är raka motsatsen till den som Kalle Anka träffade. Är den någorlunda nära så flyttar den sig hela tiden så att den sitter bakom stammen. Eller så klättrar den så långt upp i trädet att det knappt syns bakom alla grenar.
Men vilken oerhört fin fågel det är. Grattis till fina bilder.
Tack..
Jodå de här två fåglarna på bild rörde sig som en ekorre ungefär 😃
Härliga bilder!
Ett tips är att lyssna efter ljuden när de sitter och hackar i sig frön från kottar, då sitter de still. (De klämmer fast kottarna i en så kallad smedja och under dem ligger ofta massor av urätna kottar.)
En grön hacke?
Finns de i hela landet eller är det speciella län där den trivs bäst?
#13 Gråspetten finns i grova drag från norra Uppland och norrut. Söder om denna gräns finns den andra gröna spetten, gröngölingen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här en filmad hacke, med en fastklämd kotte i sin så kallade smedja. Lite skakigt i början. Takten i hackningarna är väldigt karaktäristiskt för denna art. (Trumningen för att hävda revir låter helt annorlunda.)
Då är det kanske Gröngölingen jag får leta efter då.
Kul med film, tackar.
Den var tjusig. -borde inte gå att missta den dagen man ser en sån.
Fina foton VSK 😃 Vi hade herr Hacke här idag också på våra jordnötter men jag brydde mig inte om att fota då det var mulet.
# 15 Intressant att höra hur de låter när de hackar, Vi har nämligen en annan hackspett här som jag aldrig sett men väl hört och den lät inte så. Grannen sa att det var en gröngöling. Den hackade mycket mera intensivt.
Lite fubbigt att hacke kommer på besök ett par meter från fönstret 😭
😃
# 20 Men vi bjuder på så god mat 😃
😃👍
#19 Jag var ute i skogen en gång och det lät som om någon kom och gick på lite avstånd. Jag började gå mot det hållet, men efter några meter insåg jag att ljudet kom från en annan hacke! Det var en tretåig hackspett som satt och slet barkflagor från en död tall.
Här en bild på att par från i somras. Hanen till vänster, med gult på huvudet.
Bra fångat och riktigt fin fågel.
Söt Hacke! 🙂
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Japp, och nyfiken 🙂
Grymma bilder.