Mina foton iFokus

Mina foton

Etikettersemesterbilderdagsturer
Läst 673 ggr
[Carpinus]1
3

En vända till Danmark

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Länge sedan det blev någon tur till Danmark, men idag blev det av!

Väckning 05.00, klev på vagnen 06.25.

[Carpinus]1
4

Framme vid terminalen 07.00.

[Carpinus]1
3

Överraskande mycket folk som skulle med, företrädesvis danska skolklasser på hemresa föreföll det.

[Carpinus]1
4

En snabb embarkering av Stena Jutlandica gjorde att vi hade baren för oss själva. Åtminstone några minuter…

[Carpinus]1
6
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Eftersom vi var några stycken blev det inte tillfälle att fotografera så mycket. Men jag smög mig undan för att njuta av soluppgången över Kattegatt.

[Carpinus]1
4

I Fredrikshamn gjorde vi ett tappert försök att segla ner Läsöfärjan, men den slank undan. Vi sökte oss till restaurangen och tröståt efter den missen, så det blev inga fler bilder.

[Jimmy.L]
1

Trevligt att ta del av din tripp.

[Carpinus]1
0

Det blev tyvärr färre bilder än jag hade hoppats hinna ta, men roligt att få dela med sig av det lilla.

[Jimmy.L]
0

Hellre få än inga alls man ska även hinna njuta lite.

[Hayabusa]
0

👍

Carmarino
1

Fina bilder.

Gick ni inte i land?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
0

Fina bilder. Länge sedan jag åkte den turen.

/Maria

[Carpinus]1
4

#8 Sant!

#9-10-11 Tack!

#10 På ett sätt gick vi i land - man måste lämna fartyget 30 minuter för att sedan gå på igen.

#11 För några år sedan åkte jag relativt ofta, men nu var det som sagt ett tag sedan här också. Biljetten kostade 59:-, vilket ju är löjligt billigt!

Längre fram på året väntar en resa till Kiel, vilket blir första gången på den traden före min del.

[Jimmy.L]
0

59 kr var billigt såg att man fick en kryssning med viking Line för 10 kr här under januari. Nog deras sämsta månad att fylla båtarna.

Carmarino
0

#12 Ungefär som att tura mellan Helsingborg och Helsingör då - fast det tar lite längre tid.😃Fast på HH-färjorna får man sitta kvar på båten om man bokat bord för att äta. Är det fortfarande Grenå man åker till från Göteborg (eller är det från Varberg)?

#13 De räknar nog med att man spenderar en hel del på båten.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
0

#14 Jo det är försäljningen ombord som dom tjänar pengar på.

[Carpinus]1
1

#14 Till Grenå åker man från Varberg. Göteborgarna styr kosan mot Fredrikshamn.

Reglerna att man måste lämna fartyget kom som en följd av den utökade kontrollen vid gränserna som infördes i november 2015. Då infördes även kravet att man måste kunna uppvisa giltigt ID. Det gäller också fortfarande.

[VSK]
0

Tjusiga bilder.

Tro´t eller ej, men jag har aldrig varit i Danmark ☺️

Carmarino
0

#16 Aha. Har inte varit i Danmark sedan kontrollen infördes, så kanske är det samma på färjorna mellan Helsingborg och Helsingör numera.

[Hayabusa]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man blir lätt nostalgisk när det pratas färjor till Danmark. En klassisk tura :)

[[eskils_]]
1

Fina bilder, roligt att "följa med" på avstånd! 🙂

(Från Göteborg har jag bara åkt båt till England och det var några decennier sedan.)

[Jimmy.L]
0

går det några färjor till England från Norden nu för tiden?

[[eskils_]]
0

#21 Vet ej, nuförtiden flyger man ju.

Men båtturerna var så trevliga, tog 1½ dygn. Dessvärre var båtarna (som hette Saga, Svea och Spiro vill jag minnas) inte utrustade med stabilisatorer, vilket en av mina hyttkompisar m fl djupt beklagade… 🤢🌊

[Carpinus]1
1

Har också åkt färja till England med TOR-line på fotbollsresa. Havet låg som en spegel på ditvägen. när vi reste hem blåste det 28 m/sek. DFDS går på England fortfarande, dock inga personfärjor.

#21 Hösten 2014 lades linjen Esbjerg-Harwich ner som sista skandinaviska passagerarlinje på England. Dessförinnan hade det funnits passagerarförbindelse med England sedan 1875, har jag läst mig till på nätet.

Edit.

[Jimmy.L]
0

#22 Ja många färjor har försvunnit.

[Carpinus]1
1

Förr i tiden fanns även Sessanlinjen som gick på Fredrikshamn. Ansågs som lite mer exklusivt än Stena, men inte dyrare än att jag hann åka med dem några gånger.

http://kommandobryggan.se/Bryggan/gfl.htm

Maria
1

#25 Man kunde ju få biljetter hur som helst kändes det som. Minns bland annat när de delade ut på Kungsgatan.

/Maria

[Carpinus]1
0

#25 Minns det nu när du nämner det - det var lite krig mellan rederierna innan Stena köpte upp Sessan. I matsalen var det dock dyrare på Sessan, och i de små ombordbutikerna också, tror jag. På den tiden gick man ju alltid av och shoppade i land, det är inte lika vanligt numera.

En av de stora butikerna i Fredrikshamn, Damsgaard, slog igen några år, men öppnade för något år sedan på nytt (dock bara en öl-, vin- och spritbutik). Förr var det vanligt att ,man handlade danskt kött och liknande, men den tiden är väl förbi sedan länge…