Mina foton iFokus

Mina foton

Etikettfåglar
Läst 484 ggr
kamera0710
6

Sädgås

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som jag nämnde i OT-tråden besökte jag Hjälstaviken i fredags, i hopp om att få se de oftast så skygga sädgässen i vackert morgonljus. Ett ex dök i alla fall upp i bra fotoläge, men inte när det fortfarande var det vackra morgonljuset. Men det var i alla fall härligt att se den så fint!

kamera0710
5

.

kamera0710
4

.

kamera0710
4

.

[Jimmy.L]
0

fina bilder, vart flyger den söderut?

kamera0710
0

#4 Tack!

Den övervintrar i Centraleuropa i stora drag, ända upp till Danmark.

[Jimmy.L]
0

#5 Okej.

[Carpinus]1
0

Märkligt att medan grågåsen ökat nästan explosionsartat så är ökningen av sädgäss mer blygsam.

kamera0710
0

#7 Sedan får man väl se vad som händer. På en informationsskylt vid Hjälstaviken kallas vitkindade gåsen "mindre vanlig". Det stämmer sannerligen inte längre!

Vet inte hur gammal denna skylt är, det är bra tre år sedan jag började besöka lokalen.

[Carpinus]1
0

#8 Ytterligare ett bevis på hur snabbt bestånden kan förändras.

[VSK]
0

Tjusiga bilder.

Om jag inte såg helt galet så såg jag en hyfsat stor plog igår med gäss, men de flög norrut av nån konstig anledning. Kanske de tar ut vid sväng?

kamera0710
0

#10 Tack!

De flyger en hel del på platser där de rastar och fyller på sina bukar. Jag såg plogar åt flera håll i fredags.

[VSK]
0

Skulle försöka fånga kungsfiskaren på bild igår (men gick bet) då jag såg en stor plog med gäss. 

Vet man hur många ggr gässen stannar på vägen ned eller flyger de non-stop i vindarna? Tänkte om det fanns nåt medelvärde.

kamera0710
0

#12 Ja, kungsfiskaren kan vara svår att få syn på och att fånga på bild!

Frågan i andra stycket kan jag tyvärr inte besvara. Men jag kan tänka mig att väderförhållanden påverkar en hel del.

[VSK]
0

Jo jag vet att den lille rackaren är svårt att fånga på bild, speciellt flygande. Kan kanske kanske ha sett en liten grupp komma flygandes igår, men då går jag bara på storleken och önskan. Kan ju ha varit vilken småfågel som helst i mina ögon. Ett tränat öga hade jag behövt igår.