Järvbilder
Vacker herre, men jag kan inte påstå att jag håller med dig i #2 och #3. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ett djur med dåligt rykte.
#4 Vad har du för smak!?😉
#5 Ja, den har dåligt rykte. Och jag hör en del andra Skansenbesökare som jag blivit bekant med som inte heller gillar dem.
#6 Föredrar sådant som inte har päls, huvud, tassar och svans kvar. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tjusiga bilder, trots allt måste jag säga. Har blivit blödig på ålderns höst 😭
#7 Vi får slänga på den på grillen till dig. Hur vill du ha den, rare, medium eller well done. 🙂
#9 Very well done, men fortfarande utan päls, huvud, tassar och svans - och inte heller vill jag ha benen kvar. Rena filéer ska det vara. 🙂
😂
#10 Kräsen dam. Det blir ingen dejt med järven för din del. 😉
#12 Jag kan leva med det. 🙂
#8 Tack! Om du blivit blödig kanske det är tur att du inte varit där när vilda rävar hoppat in i hägnet och blivit ihjälbitna, fick bevittna det för några år sedan.
Usch.. Sånt hade jag ogärna bevittnat.
#15 Ja, det var inte så trevligt att se. Hon slet i den ganska länge, vet inte om det tog tid att få död på den eller om det var långvarig aggressivitet (hon hade ungar då som inte var så gamla).
Gick nog rätt fort (lyckligtvis för bytet). Naturen har sin gång jag vet, bara det går fort.
är det inte järven som samerna gillar minst, de finns väl där i renbeteslandet?
#18 Det stämmer.
#18 Det är väl främst vargen som samerna inte gillar, målsättningen är ju därför att vi inte ska ha varg i renbetesområden.
Järven är ju inte heller så omtyckt, men det är ju ändå i renbeteslandet den överlevt när populationen var som minst. (Järven har en gång varit vanlig även i skogslandet och nu har den åter börjat sprida sig dit. En del föryngrar i skogslandet har noterats på senare år.)
#20 Tydligen är LO den som tar flest renar och på andraplats hittar vi järven.
#21 Ja, även lon hålls ju efter i renbeteslandet. Målsättningen är att de ska sprida sig söderut i stället.
Varg har vi ju redan i sthlm, lo och järv är väl mer sällsynt.
Nu ska de ha förebyggande skyddsjakt på järv i Jämtland. 13 järvar skulle skjutas sammanlagt.