Mina foton iFokus

Mina foton

Etikettdäggdjur
Läst 712 ggr
kamera0710
3

Järvbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några bilder på Skansens järvhanne.

Samtliga tagna 2017-10-29.

kamera0710
3

.

kamera0710
2

Visst vattnas det i munnen😉

kamera0710
2

En aptitretare till…

Carmarino
0

Vacker herre, men jag kan inte påstå att jag håller med dig i #2 och #3. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
0

Ett djur med dåligt rykte.

kamera0710
0

#4 Vad har du för smak!?😉

#5 Ja, den har dåligt rykte. Och jag hör en del andra Skansenbesökare som jag blivit bekant med som inte heller gillar dem.

Carmarino
1

#6 Föredrar sådant som inte har päls, huvud, tassar och svans kvar. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
0

Tjusiga bilder, trots allt måste jag säga. Har blivit blödig på ålderns höst 😭

[Jimmy.L]
0

#7 Vi får slänga på den på grillen till dig. Hur vill du ha den, rare, medium eller well done. 🙂

Carmarino
0

#9 Very well done, men fortfarande utan päls, huvud, tassar och svans - och inte heller vill jag ha benen kvar. Rena filéer ska det vara. 🙂

[VSK]
0

😂

[Jimmy.L]
0

#10 Kräsen dam. Det blir ingen dejt med järven för din del. 😉

Carmarino
1

#12 Jag kan leva med det. 🙂

kamera0710
0

#8 Tack! Om du blivit blödig kanske det är tur att du inte varit där när vilda rävar hoppat in i hägnet och blivit ihjälbitna, fick bevittna det för några år sedan.

[VSK]
0

Usch.. Sånt hade jag ogärna bevittnat.

kamera0710
0

#15 Ja, det var inte så trevligt att se. Hon slet i den ganska länge, vet inte om det tog tid att få död på den eller om det var långvarig aggressivitet (hon hade ungar då som inte var så gamla).

[VSK]
0

Gick nog rätt fort (lyckligtvis för bytet). Naturen har sin gång jag vet, bara det går fort.

papa-bear
0

är det inte järven som samerna gillar minst, de finns väl där i renbeteslandet?

[Jimmy.L]
0

#18 Det stämmer.

kamera0710
0

#18 Det är väl främst vargen som samerna inte gillar, målsättningen är ju därför att vi inte ska ha varg i renbetesområden. 

Järven är ju inte heller så omtyckt, men det är ju ändå i renbeteslandet den överlevt när populationen var som minst. (Järven har en gång varit vanlig även i skogslandet och nu har den åter börjat sprida sig dit. En del föryngrar i skogslandet har noterats på senare år.)

[Jimmy.L]
0

#20 Tydligen är LO den som tar flest renar och på andraplats hittar vi järven.

https://www.sametinget.se/rovdjur

kamera0710
0

#21 Ja, även lon hålls ju efter i renbeteslandet. Målsättningen är att de ska sprida sig söderut i stället.

[Jimmy.L]
0

Varg har vi ju redan i sthlm, lo och järv är väl mer sällsynt.

Vixxen
0

Nu ska de ha förebyggande skyddsjakt på järv i Jämtland. 13 järvar skulle skjutas sammanlagt.