Lappsparvar
Fina bilder på sparvarna. 👍
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Fina bilder på sparvarna.
Tjusiga sparvar. Är ju ingen fågelkännare, men kan inte minnas att jag sett några så färggranna sparvar här i södra Sverige. Finns de bara i norra Sverige?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Kanonfina bilder på lika fina fåglar 🙂
Tack alla!
#7 Ja den häckar endast i fjällkedjan, men brukar kunna ses längre söderut under flytten. Själv har jag dock aldrig sett den utanför fjällkedjan, trots flitiga besök på rastlokaler under flyttningstiden. (Släktingen snösparv, som också bara häckar i fjällkedjan, har jag sett en enda gång söder om Dalälven.)
Kollade i alla fall ditt landskap Skåne på artportalen, där har den setts en hel del förra året, under januari-april och september-december. Inga stora flockar dock.
#9 Vet du om det finns några färggranna finkar här nere alls, eller är det bara de vanliga gråbruna?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#10 Stenknäck, steglits, rosenfink och hämpling är några färggranna finkar som häckar i Skåne. Steglitsen och stenknäcken kan ofta ses vid fågelborden under vinterhalvåret.
Steglits finns här med (är jag rätt säker på). Tror jag fotade en sån för nån månad sen. Eller tyvärr bara ryggtavlan. Sen drog den tyvärr.
#12 Visst finns steglitsen i Västeråsområdet.
Nu blev jag en si så där 1 dm längre 😃
#11 Vi har inga fågelbord här i närheten tyvärr. Tror faktiskt inte jag har sett någon av de arter du räknar upp. Kan i alla fall inte minnas att jag gjort det. Borde ju ha kommit ihåg det, eftersom det inte är så vanligt med färggranna småfåglar här.