Koppla mobilen till kikaren
För dem som inte vill köpa en separat kamera med teleobjektiv, men som har en kikare liggande hemma, så kanske den här Smartphoneadaptern kan vara något?
Har inte själv testat den så jag kan inte säga om den är bra eller dålig, men det är ju en kul idé.
Vad jag reagerar på är att i filmerna får de knivskarpa bilder på långt håll trots att de inte har något stöd för armarna när de håller mobilen och kikaren. Min bilder hade varit väldigt skakiga, då kan jag säga. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Har bara hört talas om dessa men aldrig provat nån själv. Pratade faktiskt med en fågelskådare som nämnde liknande produkter. Och det går få alldeles utmärkta bilder på stilla objekt.
Tack för länken 🙂
Jag lyckas ju inte ens hålla min lilla, lätta kamera tillräckligt stilla för att få skarpa bilder, så jag tror att jag hade haft svårt att hålla både mobilen och en tung kikare stilla nog. 🙂
Fast det hade varit kul att testa. Någon gång i framtiden när jag har 600 kronor över kanske det blir verklighet. Å andra sidan har min kikare kortare räckvidd än zoomen på min kamera. Får kanske investera i en stjärnkikare också - med stativ. Men då blir det avsevärt dyrare än 600 kronor förstås. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Men ju mer förstoring du har i en kikare ju mer nödvändigt kommer det att bli med stabilt stativ. Vet faktiskt inte om mobiler har superbra antiskak då en mobil oftast har rätt kass optisk brännvidd.
Min kikare har bara 10x (kameran har 30x) och den är rätt tung, så jag hade behövt stativ till den om jag skulle använda den.
Stjärnkikare brukar väl alltid levereras med stativ, för det är ju nästan omöjligt att hålla dem stilla annars. Om jag hade en sådan så kanske jag också hade kunnat få lite närbilder på månen. 🙂
Intressant, men som du säger Carmarino så är nog ett stativ ett måste.