En miljon fÄgelholkar nu klara
Heja Finland đ
"Kampanjen "En miljon fÄgelholkar" nÄdde sitt mÄl tidigare Àn berÀknat.
Projektet, dÀr Yle och en rad miljöorganisationer deltog, gick ut pÄ att tillverka eller sÀtta i stÄnd en miljon fÄgelholkar till och med utgÄngen av maj. Men redan i gÄr kvÀll var den miljonte holken klar. HÀr kan du se pÄ vilka orter alla holkar har registrerats.
Att mÄlet uppnÄddes i god tid Àr viktigt, eftersom fÄglarnas hÀckning de senaste 50 Ären har inletts allt tidigare.
Ugglornas parningssÀsong har redan börjat, och ocksÄ andra hÄlbyggande arter letar efter boplats".
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/23/en-miljon-fagelholkar-nu-klara-langt-tidigare-beraknat
Dom holkar man har uppsatta ska nu rensas ur frĂ„n gammalt skrĂ€p o eventuella döingar med. Sen kan man ha lite torrt grĂ€s i botten för trivsel för fĂ„glarna anvĂ€nder dom som övernattnings stĂ€llen nu. đ
âïžđđđ đđ€Șđđđ đĄ Medis pĂ„ FĂ„gelskĂ„dning đđ„łđ€đŽđđŁđâšđđâ€ïžđ
âŠâŠâŠâŠ đŠ đŠ đ đ đ đŠ (^I^) đŠ đ đ đ đŠ đŠ
Kan nog aldrig bli för mkt fĂ„gelholkar đ
En fin kampanj som gör en glad! đ
Alla holkar Àr förstÄs vÀlkomna, men jag har en kÀnsla av att starholkar och knip- och uggleholkar (som ofta Àr identiska) Àr speciellt saknade. Dessutom gör nya taktÀckningar att tornsvalornas hÀckningsmöjligheter minskar i moderna byggnationer.
http://www1.vasteras.se/naturskolanaskoviken/om-faglar/bygg-en-fagelholk.shtml
đđ
GlÀdjande! Och Àven om det Àr lite sent att sÀtta ut holkar nu inför Ärets sÀsong kommer det ju nya hÀckningssÀsonger. (En författare till en bok om fÄgelholkar tyckte att det Àr "helt fel" att sÀtta ut holkarna pÄ vÄren. Lite underligt resonemang tycker jag, eftersom det ju kommer nya hÀckningssÀsonger.)
HÀr en starunge i ett "höghus" vid SvartÄmynningens naturreservat, 2016-06-06.
#5 tjusigt.
Ăr nog en gammal holk dĂ„ den saknar plĂ„t đ€
Soligt i KlÀppen för tillfÀllet.
#6 Tack!
Detta Àr dock inte EN holk utan mÄnga. De har anvÀnt lÄnga brÀdor sÄ att det Àr flera "vÄningar", det var dÀrför jag skrev "höghus".
Aha, jo dÄ blir det ju mÄnga vÄningar som mÄste fÄ plÄt. Varför sÀtter man plÄt. Jag har fÄtt för mig för att skydda tex fÄgelungar frÄn andra större hackande saker, eller Àr det bara för att vissa fÄglar hackar ÀndÄ?
#10 PlÄt runt hÄlet skyddar mot hackspettar. Dock inte ofta jag sett att de angripit holkar som saknar plÄtskydd.
Ăr detta hackande för hackandes skull av hackspettarna eller har de med föda att göra eller om det ligger nĂ„t genetiskt att bygga bon? Jag vet faktiskt inte varför en hackspett hackar om jag ska vara Ă€rlig. Har alltid trott det handlat om mat eller bobyggande.
#13 Kanske frÀmst att de vid födosöket hör att det rör sig i holken nÀr ungarna klÀckts. (De söker sin föda i trÀdstammar med hjÀlp av hörseln.)
Sedan hÀnder det ju att hackspettar hÀckar i holk och de kan de vÀl dÄ hacka bohÄlet större om sÄ krÀvs.
En annan hÄlhÀckare, nötvÀckan, murar igen för stora hÄl med hjÀlp av lera, sÄ att det blir lagom stort!
Tack för besparandet av google sökmotor đ
har sjÀlv deltagit i miljonprogrammet för holkar i Söderhamn, Àven byggt ett antal fjÀrilsholkar, jo ni lÀste rÀtt, fjÀrilsholkar. den ser ut som vanlig holk fast med tre stÄende springor pÄ framsidan, i stÀllet för ett hÄl. undrar hur det gÄr till nÀr det Àr holkvisning, fÄr man kvittra en tid och bestÀlla visning i ett omrÄde eller?
Idag var det storstÀdning av 4 holkar nu pÄ eftermiddagen och i 2 holkar var det pjoddar som vila dom blev lite griniga pÄ mig.
Det blev 2 gamla holkar till som blev uppspikade i halvdöda trÀd. Jag kan se holkarna frÄn fönstren, blir kul att se om det blir nÄgra som flyttar in.
âïžđđđ đđ€Șđđđ đĄ Medis pĂ„ FĂ„gelskĂ„dning đđ„łđ€đŽđđŁđâšđđâ€ïžđ
âŠâŠâŠâŠ đŠ đŠ đ đ đ đŠ (^I^) đŠ đ đ đ đŠ đŠ
PÄ en tidigare arbetsplats satte min chef upp en holk pÄ en fönsterruta, sÄ att vi kunde följa den svartvita flugsnapparens hÀckning! Den lÀt sig inte störas av att det pÄgick mycken aktivitet runt byggnaden dÀr holken satt!
LĂ„ter helt fantastiskt detta. Dels att sĂ€tta upp holken och sen bli bjudna pĂ„ skĂ„despel pĂ„ det đ
#20 Ja, det var fantastiskt! Och glÀdjande att de Äterkom flera Är pÄ raken, om det nu var samma individer.