Korpar igen
Fina korpbilder.
Jättefina fåglar!
/Désirée
Fina bilder! Korpar är så vackra!
Riktigt tjusiga bilder 👍
Vad stiliga fåglar de är korparna! Fina bilder!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jäkla grymma bilder, riktigt avis 🙂
Nån som har tagit i en korp? Jag lovar att man måste ha stålmage om man inte måste hålla för näsan för att inte kräkas, de stinker fasa! 😉
Tack alla!
#9 Det där var okänt för mig. Har läst Jan Lindblads bok Tigrarna, om de två tigrar han tänkt plantera ut i Indien, då han samtidigt hade tama korpar. Om detta nämns dock inget.
#9 tror du inte det var för att de korparna du träffade på hade ätit as inte långt innan du träffade dem eller hade suttit i sin avföring utan möjlighet att hålla normal korp hygien?
Inga andra fåglar avger någon egen stark "lukt" på det viset annars utan det är i så fall deras avföring eller matrester som luktar så att säga. Avföringen kan ju stinka illa nog, men lyfter du fågeln ifrån området med avföringen så avsöndrar dem inte själva några speciella lukter liksom.
Har i alla fall aldrig hört talas om någon fågel som avsöndrar stark lukt i sig själva från hud/fjäderträkt så att säga.
Jag tror inte att det luktar så om korpar som hålls tama, men alla större asätande eller rovfåglar luktar härsket. Jag tror det inte bara beror på vad de ätit, utan också på den feta ytan de har på fjäderdräkten för att kunna flyga i fuktigt väder, fettet härsknar. Jag har känt samma lukt i olika grad både från andra kråkfåglar och ugglor till exempel.
Jag tror alla fåglar har den där feta skyddsfilmen på fjädrarna. Jag har sett när jag kokat upp kalkonfjädrar för färgning innan jag använt dem till mina bågskyttepilar, att vattnet får fettpärlor på ytan. Sedan hur mycket en fågels fjädrar luktar och av vad, skiljer sig säker dels beroende på vilken sorts födoval fågeln har och inte minst vilken storlek fågeln har.
Plockade upp en slaguggla från vägen för några år sen när jag var på väg hem med sjukresetaxi från dialysen. Den var nyligen påkörd för den var fortfarande varm när jag plockade upp den från vägkanten efter väg 272 i nordvästra Uppland. Den luktade inte heller hallon.
Jag tog den till polisen i Uppsala för vidare transport till Naturhistoriska riksmuseet eftersom den var ringmärkt. Fick sedermera ett tackbrev med uppgifter om ålder och märkningsplats.
Vissa fåglar har en enorm uppsikt och drar för det minsta lilla.
Jo även om man har tofflorna på sig. 🤔
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
🙂
Alla kråkfåglar har extremt bra uppfattning om sin omgivning och vad som kan innebära risk eller fara, det har jag sett så många gånger under de år fram till 2007 när jag fortfarande var jägare och vi hade lokalt uppdrag att hålla nere skator och kråkor här.
Under de politiska omsvängningarna var korpen dessutom lovlig när vi hade borgerlig regering och olovlig när vi hade socialdemokratisk och här fanns problem med antalet korpar på begränsad areal och de gav sig på lamm och rådjurens killingar. En korp hackade ut ögonen och när lammet/killingen var förblindad angrep uppåt 40 korpar samtidigt.
Under den tiden lärde jag mig hur kråkfåglarnas olika riskbedömningar funkade, i alla fall här. Om jag lagt ut en åtel, exempelvis ett trafikdödat vilt och sedan satte mig i ett gömsle, dröjde det ungefär 5-10 minuter innan nötskrikorna landat på åteln. En kvart senare började skatorna "snacka" i närheten och strax därefter kom de första ner till åtelplatsen för att göra nötskrikorna sällskap.
När skatorna varit på åteln kanske 20-30 minuter eller mer, kom den första kråkan ner. Den landade aldrig direkt på åteln som nötskrikor och skator, utan tog mark 20 meter från åtelplatsen och gick eller jämfotahoppade fram ganska sakta under det att den gjorde uppehåll emellanåt för att utvärdera, innan den till slut vågade sig ända fram för att äta. Efterföljande kråkor landade närmare och närmare tills där var kanske ett halvdussin.
En timme efter den första skatan landat, kunde jag höra korparna snacka i trädtopparna i kanske en kvart. Sedan gjorde de överflygningar 10-15 meter ovanför åtelplatsen flera gånger innan en eller två korpar slutligen landade, kanske 90 minuter efter att jag satt mig i gömslet.
Kajorna har jag hoppat över av den enkla anledningen att de ytterst sällan landar här annat än tidiga sommarmorgnar efter regn, när det kan komma ett tiotal kajor som letar mask i gräsmattan..
#20 Lavskrikorna är riktigt coola fåglar, men här nere finns det inga. Träffade på dem när jag bodde i Jämtland på 70-talet. Så fort man satt sig vid elden kom de och tiggde. Gissar att de aldrig har behövt utveckla någon rädsla för människor. Jag upplevde samma sak i Kanada med deras "blue jay".
Jag läste senast igår att korpen har en IQ som en 6-åring (människa).
#26 Intressant läsning!
🙂
#22-24 Underbart fina bilder.
#29 Tack!
En 6-åring med vingar, näbb och klor…
Lite läskigt tanke faktiskt.. 🥶😃
Fina bilder är det i alla fall! 👍
#31 Tack!