Skäggmesar igen
Vilka fina dunbollar. Stannar de över vintern, eller flyttar de snart?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4 De stannar över vintern. Har funderat på att åka dit när det är rimfrost i vassen och försöka få bilder av dem då, men tyvärr är det ju rätt slaskiga vintrar på dessa breddgrader.
Hårda vintrar kan gå hårt åt bestånden.
#5 Då får vi hoppas på en lagom kall vinter i Hjälstaviken, utan slask och med rimfrost. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Precis! Sedan är det också ett väldigt lotteri med hur bra man får se dem. Vid mina senaste besök har de visat sig riktigt fint. Ibland skymtar och hör man dem bara inne i vassen.
När jag besökte Tåkern för första gången år 2000 hade jag inte sett den, for och smög försiktigt på spängerna genom vassen och fick till slut en kort glimt av ett par. Sedan läste jag ett tips om att man inte alls ska vara tyst, utan att man kan prassla lite i vassen för att locka fram dem! De är tydligen ganska nyfikna.
#7 Lycka till i vinter. Glöm inte att posta bilderna här sedan. 🙂
Fina bilder på fåglarna.
#9 Tack!
Underbara bilder!