Stripgås
Glad överraskning vid Hjälstaviken i går, stripgås. Den räknas dock som så kallad parkrymling, även om små bestånd häckar i Norge och England. Den hör hemma i Centralasiens högland.
På 30-talet gjordes inplanteringsförsök i Kalmarsund av denna art, samt snö- och kanadagås. Kanadagåsen har sedan dess spritt sig över hela landet, medan snö- och stripgåsen är fåtaliga.
Har bara sett den en gång tidigare. Det var på samma plats för två år sedan, men då var det för långt avstånd för att fota.
Snygga bilder. Häftigt med den lite vitare gåsen i mitten. :)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Fina bilder på den ovanliga gåsen.
Tjusiga bilder.
Tack alla!
Fina bilder (som vanligt) 🙂
Det är roligt att få se de ovanligare fåglarna, men ack så korkat att införa eller försöka införa nya arter eftersom man aldrig har en aning om hur de kommer att påverka de inhemska arterna. Bengt Berg, som var den som planterade in kanadagåsen i Sverige mellan 1927 och ända in på 1940-talet, har fått mycket kritik genom åren för det tilltaget, även postumt.
Nu börjar den vitkindade gåsen sprida sig i Sverige, trots att den inte aktivt planterats in, utan spritts som parkrymlingar. Även mandarinänder dyker upp allt oftare i olika syd- och mellansvenska vattendrag. Det är ganska märkligt att parker inte avkrävs större ansvar när det gäller potentiellt invasiva arter och tvingas se till att de inte kan sprida sig utanför parkerna tycker jag.
Nyligen har EU gemensamt beslutat om införselförbud av en hel rad djur som man på senare år fått problem med i den inhemska faunan, även i Sverige. Folk som håller dessa djur tröttnar på dem och när det inte har gått att sälja dem, har man helt sonika släppt ut dem. Det gäller bland andra arter som exempelvis tvättbjörn, rödörad sköldpadda och gulbukad sköldpadda.
#8 Håller med! Att jag skrev att det var kul att se den (eftersom det finns ett litet bestånd av den) ska inte tolkas som att jag tycker det är bra att införa främmande arter i ett område.
När det gäller den vitkindade gåsen är det väl lite oklart om den hade börjat häcka på Gotland om den inte redan förekommit på annat håll i Sverige.