Kvällens Fullmåne
Fint jag inte märkt sömnen med syftet med månen. Men en del annat .. Så här års mer för sova dag tid.. En är inte höst ! Aldles för varmt för vara det.
Läckra bilder på månen.
Tjusiga bilder.
Tur att Taggeman lyckades fotografera fullmånen. Här var det mulet så den syntes inte alls, men nu fick jag ju se den ändå. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Du har lika fin måne i kväll bara någon % mindre i storlek.
Ska bli några mer bilder i kväll, det var en fin mångata i vattnet som glittra ska se om jag kan få den på bild. 🙂
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Här är det grått ute så ingen måne lär synas här ikväll.
#6 Såg den i torsdags natt. Även då var den rätt stor och fin. Som det ser ut nu så lär jag inte se någon i natt, för det är rätt grått här också. Fast jag kommer att märka om den syns, för den brukar lysa in genom mitt fönster hela kvällen. 🙂
Eftersom jag inte har någon direkt avancerad kamera så lyckas jag aldrig få några bra foton, men jag har gjort åtskilliga försök. Som ni ser gick det inte direkt lysande. Man kan kanske med lite god vilja säga att de är "konstnärliga" - åtminstone det översta. 😃

Månen på natten

Månen på dagen

Mars och månen på natten. Det är alltså månen den stora ljusa fläcken och Mars den lilla röda fläcken till vänster om månen. De andra röda fläckarna är fönster i husen under.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Häftig bild med Mars 👍
#9 Tack. Ja. synd bara att jag inte hade en bättre kamera. Fotot är faktiskt taget med min gamla FinePix M603 (i september 2003), så det är något av ett under att Mars syns överhuvudtaget. 🙂
Det kommer fler chanser 🙂
#11 Ja, fast just 2003 var mars närmare jorden än på mycket länge (60000 år läste jag någonstans, men vet inte om det är sant). Sedan gäller det att det är stjärnklart också. Har märkt att det ofta vid alla "stora" himlafenomen är mulet just där jag är. 😃
Hm ja då låter det lite jobbigt om Mars bana är så pass. Kan ju bli lite drygt att vänta 60 000 år eller mer på nästa tillfälle. Glöm dock inte att ladda batteriet i kameran ☝️😃
Ja dessa moln säger jag bara.
#13 Ja, batteriet får vara på ständig laddning så att jag inte missar något. 😃
Man kan se Mars nu också, men planeten är inte lika stor och inte lika lätt att hitta, så jag hade nog behövt en kamera med ett ordentligt teleobjektiv för att få en bra bild. Sedan är ju ovanstående foto taget i stan, så hade jag masat mig ut på landet hade säkert fotot blivit bättre.
Aha, men ser man Mars med blotta ögat då eller krävs det brännvidd och sen leta?
Man ser Mars med blotta ögat, men man måste veta var man ska leta för den är inte så lätt att få syn på. Hittade en bra sida om hur stjärnhimlen ser ut just nu (åtminstone i Borlänge). Där står det om Mars:
"Mars syns lysa svargt orange mycket lågt i söder på kvällen under hösten. Den lyser inte heller speciellt starkt så den kan vara svår att leta reda på. Det är först framåt slutet på året som den klättrar något högre upp på himlen."
Tack för länken.
#17 Sidan är ju avsett för skolor och den är inte helt uppdaterad, men du kan även kolla http://www.heavens-above.com/, som det länkas till på sidan. Vill du se hur stjärnhimlen ser ut någon annanstans än i Borlänge så klickar du bara på platsen i rutan längst upp till höger och söker upp den ort du befinner dig på.
Tack.
#0 Fina bilder.
😮
Fantastiska bilder!🙂
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
#6 Det var faktiskt klart igår kväll, så månen sken så fint hela kvällen. Ingen spökmåne här inte.🙂
Igår var det fullt med duntäcken där uppe 😭
#25 Här är det bara duntäcke i sängen. 😃
(Jo, det har börjat bli lite kyligt på nätterna nu, eftersom jag har balkongdörren öppen och det bara är 7-8 grader ute.)
🙂