Tullgarn, 2016-08-20
Fina fåglar. Är dessa "året-runt" fåglar eller drar de när hösten kommer?
#3 Tack!
Ärtsångaren flyttar, de andra är stannfåglar. Gulsparven har tyvärr minskat en hel del de senaste åren. Själv ser och hör jag den inte så ofta längre. Revirlätet är det karaktäristiska "räkna till sju", lägger in en ljudlänk.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=5523400
Tack för länk.
Vilken otroligt fin fjäril. Faktum är att de flesta fjärilar jag sett (irl/bild) verkar fina och färggranna.
#8 Håller med om att de flesta fjärilar är väldigt färggranna, även om en del kan vara lite "grådaskiga".
Jag måste få fråga vart man hittar alla dessa fjärilar. Jag har försökt leta men hittar inte. Vill fota makro. Är det speciella växter de föredrar?
#15 Såväl småfåglar som fjärilar är i detta fall fotograferade runt en stor hög med träd som röjts bort. I övrigt såg jag inte så mycket fjärilar eller andra insekter.
Insekter kan jag tänka mig att det blir färre och färre nu, när vi närmar oss hösten.
Ok då vet jag iaf vart jag skall leta. Jo det kanske börjar bli väl kallt och blåsigt ute nu, men jag skall iaf göra ett försök tänkte jag.
Tack.
Ser mycket citronfjärilar och vita fjärilar längs landsvägar.
Såna har jag oxå sett och jag har försökt fota makro på de men det är totalt hopplöst då alla flyger iväg. Kanske jag som haft fel taktik he eh 😃
#17 Kan lägga till att denna rishög låg ganska öppet där solen kommer åt.
👍
Men om det är molnigt ute. Är de då kvar där solen brukar lysa eller vart tar de vägen då?
#18 Alla fjärilar jag har försökt fota flyger iväg nästan innan jag ens hunnit rikta in kameran. 😃Tror inte jag skulle lyckas komma tillräckligt nära någon för makrofotografering - åtminstone ingen levande fjäril. Brukar få använda zoom för att de inte ska flyga bort innan fotot är taget. Därför har det blivit en väldig mängd halvskarpa och suddiga bilder, och bilder på halva fjärilar på väg ut ur bild. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#21 Kan tänka mig att de är mindre aktiva när det är molnigt, eftersom de är beroende av omgivningens temperatur. Ska ha detta i åtanke nästa gång jag går förbi.
Jag tänkte lite så om dessa fjärilar håller till där de brukar känna sig trygga, men i det här fallet sol och värme. Tror många fungerar så.
Tänk så mkt man har tagit för givet i naturen. Tex fjärilar. Men hur de lever och vart saknar jag totalt kunskap om. ☺️
#24 Ett boktips här.
Tackar.
Fina bilder! 👍
#10 Är en storfläckig pärlemorfjäril.
Det är lättare att artbestämma pärlemorfjärilarna när man ser undersidan.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Vackert!
Blev så förtjust i #7 och #13