Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var tvungen att förstora upp bilden till helskärm!
Kom att tänka på det här barnprogrammet, om någon minns!?😃
Vacker natthimmel.
Augustinätterna kan vara helt fantastiska när det är klar himmel. För första gången i augusti i natt, fick jag se samma himmel som du Vsk. Dock inget av Perseiderna…En timme senare ösregnade det igen.
Ja det är sannerligen färgglatt…Jättefint Vsk!✨
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Jo man måste trycka på bilden för att få se.
Och jo då visst minns jag bröderna Dal 🙂
-
Tack.
#4 Jobbade på Storumans kommun för några år sedan. Där blev en kvinna i växeln kontaktad av en norrman. Hon blev väldigt full i skratt när hon hörde rösten och undrade om det var en av de tre bröderna i denna serie. Och det var det, hon hade hört rätt!
😂
Apropå stjärnhimmel så läste jag precis om en app som visar stjärnhimlen exakt där man befinner sig. Finns tyvärr bara till Android än så länge: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.stardroid&hl=sv
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tack för tips.
Finns många liknande appar. Kul att ha ibland 🙂
#8 Ja, särskilt när man står där ute och glor som ett fån på himlen och undrar var polstjärnan finns. Lyckas aldrig hitta den. 
Mina två drömyrken som barn var astronom och arkeolog. Bägge stupade på matematiken. Insåg rätt snabbt att man inte kom så långt med de fyra räknesätten. 
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ha Ha -känner igen det där. Ikväll skall xxx-stjärnan synas extra bra. Ja happ och så står man där och kikar uppåt medan man kliar sig i skallen 😃
#10 Speciellt när man har fått veta att den ska synas i väst, strax söder om jungfruns stjärnbild. Jaha, och vilket håll är väst (har inte stenkoll på väderstrecken och hittar inte kompassen) och hur ser jungfruns stjärnbild ut? 😃
😂
#8. Finns det någon bra för datorer? Jag har massor av böcker men lyckas nästan aldrig räkna ut vad det är för stjärnor och stjärnbilder jag tittar på. De enda jag vet med säkerhet är Karlavagnen, som jag knappt kan se från min balkong och så Orion som jag "hälsar" på ofta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
# 1 Mitt favoritprogram 😃
#15. Tack, det verkade krångligt så det får jag läsa igenom lite mera noggrant.
👍
Åh, Professor Drövel & Bröderna Dal!
Fantastisk nattgimmel VSK!
Jättehäftig bild 🙂
SkyView Free finns även för iPhone
https://itunes.apple.com/us/app/skyview-free-explore-universe/id413936865?mt=8
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺
Finns för Android oxå tror jag.
Tack.
#13 Det finns ju även http://www.heavens-above.com/SelectLocation.aspx. Skriv in vilken ort du befinner dig på och tryck på Uppdatera-knappen längst ner. Du kommer då till en sida där du kan välja lite olika saker. Under "Astronomi" finns t.ex. Internaktiv stjärnkarta där du ser hur stjärnhimlen ser ut just nu. Håller du markören över någon av stjärnorna i bilden så får du upp mer information om dem. Du kan också välja något annat datum och/eller någon annan tid.
#22. Tack, skall studera det också!👍