Mina foton iFokus

Mina foton

Etikettbyggnader
Läst 728 ggr
[helga21]
0

Kyrka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

En något äldre kyrka än den från Danmark. Denna står i Kristianopel och byggdes 1624 när det var danskt.

[helga21]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får lägga in skylten separat!

[VSK]
0

Lite för mig udda design på kyrkan. Kanske inte finns såna "här uppe" där jag bor.

[helga21]
0

# 2 Beror förmedlingen på att den är dansk!

[VSK]
0

Jo ha ha, tänkte mer på det fyrkantiga tornet.

[Jimmy.L]
0

Fin kyrka.

Carmarino
0

#4 Nästan alla kyrkor i södra Sverige har fyrkantiga torn, men de brukar oftast finnas på kortsidan av kyrkan. Så denna är lite annorlunda genom att tornet finns mitt på långsidan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
0

Jag bor i Västmanland, så det är väl kanske lite mer norröver. Men å andra sidan så har jag väl ingen direkt koll på alla kyrkor heller.

Carmarino
0

#7 Ja, med södra Sverige menade jag "dansklänen" Skåne, Halland och Blekinge. Så det är ju rätt långt från Västmanland. 🙂
Vad jag vet är det väldigt vanligt med fyrkantiga torn på kyrkorna i Danmark, så det är nog därifrån det kommer. Förutom Bornholm då, som är känt för sina rundkyrkor. Många kyrkor i södra Sverige byggdes ju när det tillhörde Danmark.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
0

🙂