Lavskrika
Oj vad fin den är! Tror aldrig jag sett någon i verkligheten!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Ja, de är helt underbara. Här en filmsnutt som visar hur orädda de kan vara.
Otroligt fina fåglar, men i mitt minne är de mycket rödare. Är det årstid? Ålder? Kön?
#7 Tror det beror mest på ljusförhållandena.
Får man sånt "handbesök" så behöver man inte så mkt brännvidd 🙂
Vad är det för ätbart i #2?
Tänk, vad jag har fått intresse av fåglar sen den här sajten startades. Riktigt kul tycker jag. En får tacka för inspirationen. Tjusiga bilder på tjusig fågel.
#9 Det är bröd eller torkad frukt. Vi började med det, när vi märkt att de vågade komma till handen tog vi fram lite köttpålägg i stället.
Många gånger har jag för övrigt stått i skogen och haft kikaren riktad långt bort. Plötsligt kan man då ha denna orädda fågel ett par meter ifrån sig, utan att man ens hört den komma! Oräddheten har gjort att den blivit mytomspunnen i äldre tider och den har ansetts bringa både lycka och olycka.
En annan sak som kanske bidragit till att den är så mytomspunnen är att de ibland kan vara som bortblåsta, trots att man är i områden där man vet att den finns.
Den är en av de arter jag saknar mest, sedan jag flyttat från Jämtland och Västerbotten.
Mer om lavskrikan: När ungarna är ungefär 2 månader gamla blir det stridigheter i syskonskaran. Detta för att de kämpar om möjligheten att få stanna i föräldrarnas revir. De tuffaste ungarna kör iväg sina syskon och stannar själva kvar. Att vara kvar i föräldrareviret ökar möjligheten att överleva tills de är gamla nog att själva börja häcka. Föräldrarna varnar exempelvis för hot i form av rovfåglar med mera. Det har till och med visat sig att de har olika varningsläten för olika hot. En hök utlöser ett läte, en uggla ett annat. Och inte nog med det; en flygande hök utlöser ett annat läte än en stillasittande och utlöser därmed också helt olika reaktioner. Ett så avancerat ”språksystem” har hittills knappast påvisats hos någon annan fågelart, men vem vet vad som väntar i kommande betéendestudier? (Källa: Fågelliv av Staffan Ulfstrand)
Har sett många mata fåglar med äpplen.