Norröra
Jösses så kul att se det huset.
Jag har ju några filmer med Vi på saltkråkan.
Vart ligger Furusund?
I Roslagen norr om Stockholm, var där Astrid Lindgren bodde på sommaren det huset står kvar.. Det går även ta båt från Stockholm till Norröra det gjorde jag. Man är på ön ca 1,5 timme innan båten hämtar upp en tillbaka till Stockholm.
Kul info, tack.
Det där får mig att minnas Björkö en del. Var ju där förra året och kollade på Platsen där Birka låg.
Farbror Melker, vet du vaaaad.. 😃
#8 Skäms att säga jag aldrig besökt Birka men den står på min lista.
#10 En klassiker 😃
Är väl egentligen inte så mkt att se då det inte finns nåt kvar av staden Birka. Men väl på ön så har de ett litet museum samt kafeteria mm. Sen så finns lite vikingabåtar och några vikingahus osv. Det var en intressant tripp dit. Rekommenderas.
Rätt schysst utsikt från öns högsta punkt där Ansgarskorset står (om jag minns rätt namn på korset).
Ja det korset har jag tidigare sätt på bild. Får ta en tur dit med Strömma kanalbolag eller Ejden.
Ta den guidade turen för det är en hel del intressant information man får. Värt varenda krona.
Ska prova det när jag tar mig dit.
#18 - #19 Såg intressant ut och fina bilder.
Jag kan starta en ny tråd om mitt besök på Björkö (benämns oftast som Birka) sen. Fast jag har mest bilder från museum faktiskt.
#20 Gör det låter mycket intressant.
👍
Vilka trevliga bilder från er båda 🙂
🙂
#24 Tack.
Så fint foto på huset, Tänk att få se Saltkråkan eller Norröra
#27 Tack.
Fastnade särskilt för bild #9 och bild #11. Skottkärran som ligger mitt på bryggan och de lite gömda sjöbodarna.
Hittade en artikel om huset och familjen som bor där.
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3624769-syskonen-eriksson-ar-de-akta-saltkrakebarnen