Mina foton iFokus

Mina foton

Etikettbyggnader
Läst 1900 ggr
[helga21]
2

Raffles hotel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  • Redigerat 2022-03-25 17:29 av Carmarino
Sindri
0

Och när jag en gång i mitt liv kom till Singapore (nej, åker inte tillbaka, - det var gräsligt!) så var det stängt för renovering!

[helga21]
0

# 1 Måste ha varit mellan 1989 och 1991 då det var stängt.

De har Hi noon tea där men inte mer än en timme. Oj det gäller att äta snabbt så man hinner smaka av allting.

Själv tycker jag Singapore är väldigt trevligt och man känner sig säker där.

[VSK]
0

Ser ut att vara ett riktigt välmående hotell. Snyggt som attan är det oxå.

Taggeman
0

Där kommer man inte in
om man är klädd i shorts eller jeans
om man är sugen på en sling. 🍸

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[helga21]
0

# 4 Jo du kommer in shorts men du måste ha strumpor i skorna 😃 Åtminstone i den del som servera Hi noon tea. Vi tog en SIngapore sling innan dess. Fast vi hade riktiga kläder men det kom en norrman som blev avvisad pga av han inte hade strumpor i sandalerna.

[helga21]
0

# 3 Gammal fasad kvar. Helt omgjort inuti  😃

[VSK]
0

#6 Så pass. 😃

Taggeman
1

Det finns en bakficka som man får va lite opassande klädd. 🙂

[VSK]
0

Ungefär som det där skrytbygget i Nordkorea. Ett jättehotell fysiskt sett. Tomt inuti. Bara ett skal.

[helga21]
1

Ett annat ställe i Singapore - men vi gick inte in där 😃

[helga21]
2

Och innanför Raffles vaktar denne!

[VSK]
0

Kan tänka mig att det finns hur många sevärda byggnader som helst att fota.

[helga21]
0

# 12 O Yes!

[VSK]
0

👍

[helga21]
2

Lägger in detta fotot här fastän det inte är någon byggnad. Det är en form av tacksägelse ceremoni i Little India. Det är solkorset som syns på fotot inte hakkorset.

[VSK]
0

Vad står solkorset för?

Taggeman
3

#15 högtiden heter Thaipusam! Det är tusental som går från Littel India till Chinatown ca 5km. Dom går som i trans för att rena sig  från sina synder o för familjen med.

Har sett det här några gånger både i Singapore o Kuala Lumpur fann den här länken om högtiden med lite självplågar bilder.

Länk: Thaipusam Festival

Den 7 februari var det den årliga Thaipusamfestivalen i Singapore. Det är en Hinduisk tradition som firas i de länder där det finns Tamilska minoriteter som tex Malaysia, Singapore och Mauritius.

På denna botgöringens dag piercar hundratals troende hinduer sina kroppar med diverse verktyg till minne av då Shivas son Murugan spetsades med spjut för att räddas från tre demoner.

Traditionen är att man ska rena sig genom att fasta en vecka till en månad innan festivalen. På festivaldagen bär männen tunga "Kavadi" eller prydnader som sätts fast i kroppen med krokar. Syftet med det hela är att man gör ett offer till guden genom att pierca kinder, tunga och kropp i utbyte mot något man önskar. Det är även vanligt att en hel familj rakar av sig håret för att t.ex. hjälpa en sjuk släkting att bli frisk. Kvinnor kan ibland pierca ansiktet och bär tillbringare med mjölk. I Singapore går man sedan fyra kilometer i 35 graders värme mellan två hinduiska tempel och det sjungs och dansas längs vägen. http://famostregard.blogspot.se/2012/02/thaipusam-festival.html

[Jimmy.L]
0

Fina bilder och intressant resmål.

[helga21]
0

# 17 Tack. Det var intressant att få veta.

[helga21]
2

Ännu en byggnad!

[VSK]
0

Lite annorlunda stuk. Är det nån form av kontrolltorn?

[helga21]
0

# 21 Ingen aning 😃

[Jimmy.L]
0

#20 Ser ut som ett parkeringsgarage.

[VSK]
0

Ja, kanske det nu när du säger det.

[Chakra]
0

Vilket maffigt vackert hotell!