Annons:
Etikettvattenlevande
Läst 733 ggr
Draken
2020-01-01 23:31

Rovfisks "Vattenvärld"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har Hundar, gnagare (barnens), reptiler och Akvarium. Jag har redan en tråd med min reptiluppfödning, nu tänkte jag att jag skulle visa lite bilder från min vattenvärld här hemma.

Jag har, i dagsläget, bara ett akvarium (har haft 11 igång som mest) men det är ett akvarium med en fisksoppa utan dess like 😉

Akvariumet är 160x75x60, måttbeställt möbelakvarium från Diamant aquarien i Tyskland. Inbyggd ledramp x 4, heltäckande lock och en FX6'a för filtreringen.

Ledbelysningen är jättebra för växterna och man får fram färgen på fiskarna betydligt bättre än med en vanlig lysrörsramp. Det blir ett klart, vitt ljus i karet, men det finns även komponenter av rött och blått i ledrören, vilket, som sagt, framhäver fiskarnas färger.

FX6'an har en kapacitet på 3500 l/h.  jag anser att det är ytterfiltrens Rolls Royce. Det är tyst, man kan rikta utblåsen ( det är 2 utblås) lite hur man vill. 2 gånger om dygnet stänger filtret ner själv för att pumpa ut all luft i systemet. Det står still ungefär 20 sekunder innan det slår igång igen.

Jag behöver inte göra rent filtret ofta alls, jag gjorde rent filtret senast i Juni i fjol, akvariumet är i princip självgående. har dessutom massor med växter som också hjälper till att hålla stabila vattenvärden :)

Jag har flera olika arter i karet, men de arter jag har tillsammans har samma krav på vattenvärde, inredning, miljö och temperatur.jag har i huvudsak Sydamerikansk tema i karet, men det brukar slinka in ett och annat inslag från både asien och Centralamerika ibland, om jag hittar något jag gillar och som har samma krav som de jag redan har 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2020-01-01 23:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vinkeltetra (Thayeria boehlkei)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-01 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Metallpansarmal (Corydoras aeneus)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-01 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Röd fantomtetra (Hyphessobrycon sweglesi)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-01 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Chokladciklid (Hypselecara temporalis)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-01 23:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Rosentetra (Hyphessobrycon rosaceus)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-01 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Alla tetror är stimfiskar, så jag har minst 10 av varje. Förutom Rosentetran som bara är 3 kvar. De andra har trillat av pin pga. hög ålder. Ska fylla på det stimmet när plånboken har hämtat sig från julen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2020-01-01 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Även Corydoras är stimfiskar. Just nu har jag 7 (tror jag det är) men det stimmet skall också fyllas på.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-01 23:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har även snäckor och malar för att hålla efter alger och skräp som blir i karet. Malarna vill inte vara med på bild, snäckorna var lite mer samarbetsvillig =)

Herculeasnäcka "snow white" ( Brotia herculea)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-01-02 07:08
#9

Fina bilder, det väcker många minnen från när jag hade stora akvarium.

Carmarino
2020-01-02 13:56
#10

Roligt att se lite fiskar. Önskar att malarna vågar sig fram så småningom, så att vi får se bilder på dem också. De är mina favoriter. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-01-02 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9 Akvariumet har legat  i stiltje de senaste 2 månaderna. Jag har fyllt på vatten när det har dunstat och matat varannan dag. Men fiskarna var i god kondition när jag  "grävde fram" dem från djungeln ;)  har rensat upp, så nu ser det trevligt ut igen 🙂

Det är det som är så himla skönt med ett stort akvarium med bra filtrering, det blir inga problem om man inte hionner med vattenbyten och ansning av växter. Jag har inga kemikalier överhuvudtaget i karet, och det växer som ogräs  =)

#10 Förr eller senare lär de nog dyka fram. Har visserligen bara Ancistrus just nu, men min "avelshanne" är en riktigt biff med långa fina slöjfenor, och otroliga spröt hela vägen från nostippen till mitt uppepå huvudet 😍 Ska se om jag lyckas locka fram honom med lite extra gotta 👍

Djungeln, innan jag tog tag i akvariumet och rensade ;)  Jämför med bilden i #0, så ser det ut efter att jag har rensat upp ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-01-02 17:27
#12

#11 Det är särskilt Ancistrus som är mina favoriter. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-01-02 18:49
#13

#12 Zebramalar är min favorit.

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=321

Annons:
Draken
2020-01-04 12:02
#14

#12 Aha. Brukar oftast inte vara Ancistrus som är favoriten ;) Jag gillar dem, och jag har ett helt gäng i karet. Yngel som har vuxit till som jag inte har fått såld. Tyvärr mestadels hanar, så det blir lite race i karet imellan åt.

#13 De är otroligt vackra. Är sugen på sånna själv, men det håller inte min plånbok för i dagsläget ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-01-04 15:12
#15

#14 För många år sedan så fanns det ett akvarium på ett ställe där jag brukade vara lite då och då, och i det akvariet fanns en stor Ancistrus som "satt fast" på glaset".

Tyckte den var så rolig och blev lite sugen på att ha en själv. Fast det blev aldrig till något. Har inte plats och vet med mig att jag inte skulle orka med att hålla rent i akvariet. Så därför får jag nöja mig med att titta på bilder på andras fiskar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2020-01-04 15:46
#16

Tjusiga bilder 👍

Draken
2020-01-05 15:13
#17

#15 har inte sett till Slöjhanen på ett par dagar, undrar om han kan ligga på rom i ena grottan. Skulle inte förvåna mig ;)

De andra drar iväg som en skottspole när jag kommer med kameran och skall knäppa kort 😓 Sen är ju akvariumet stort, och det finns massor av gömställen får malar som tar sig in precis överallt ;)

#16 Tack  🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-01-06 14:06
#18

#17 Visste inte att de var så kameraskygga. 😃

Fast visst har du väl fått med en av dem på bilden i #11, om än på långt håll?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-01-06 14:24
#19

#17 Du får hoppa i och leta, 😉

Draken
2020-01-08 11:07
#20

#18 Jo de är riktigt kameraskygga. Fast det kan ju också bero på att det var fullständigt igenvuxet innan jag tog itu med det. Nu är det ganska öppet och att det kanske är därför de är skygga. De håller sig helst i stora roten som är fullproppat m,ed växter ;) Ska mata idag, så får vi se om de tittar fram ;) Jo, det är ena honan som sitter på glaset ;)

#19  Får skicka ner nån utav ungarna att söka rätt på dem 😂 Jag är nog lite för stor och tung för att göra det 😎😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jimmy.L]
2020-01-08 11:22
#21

#20 Äh på med bikinin och hoppa i nu 😎

Draken
2020-01-08 11:34
#22

#21 Ähh du är ju inte riktig 🤦‍♂️ Men jag kan se för mig scenen där jag kliver ner i karet och allt vatten pressas ut …Snacka om strandad val 😎😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-08 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#18 Jag lockade fram några med lite maltabletter  😃

4 på samma bild ..den du 😃 En flicka och 3 pojkar i varierande ålder och storlek. Dessa är alla födda hos mig 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-01-08 11:36
#24

#22 Det måste dokumenteras av dina barn. 😏🤪😇

Carmarino
2020-01-08 11:37
#25

#23 Åh, så fina de är. 😍

Är det de som blir uppemot en meter långa när de är fullvuxna?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-01-08 11:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

En av de äldre ynglen. En hane.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-08 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Yngre hane

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2020-01-08 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Kameraskygg hona ;) Vuxen och  mamma åt halvväxlingarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-08 11:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

"Big Daddy". Bilden tagen "i flykten undan kameran 😓" Han är pappa ¨åt alla halvväxlingar, men inte till mamman. De kommer från helt olika linjer :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-01-08 11:41
#30

De är jättevackra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-01-08 11:43
#31

#30 Jo jag håller med. har inte lagt ner så mycket tid på att sälja iväg "ynglen" heller. Blir de inte sålda, så får de väl gå kvar ;) Plats finns det ju, och än så länge är det inget bråk imellan hanarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-01-08 11:44
#32

Väldigt fina malar. Brukar du ge dom grönsaker.

Maria
2020-01-08 11:48
#33

Så fina malar

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
2020-01-08 11:58
#34

HAH han kunde inte motstå godsakerna på botten, så han kom fram tillslut. Fick tom bild på honom, ibland lönar det sig att sitta och lurpassa med mobilen i högsta hugg 😃

Normalt är jag ingen fan av slöjfenorna, inte på någon art faktikst.  Slöjfenor är något som vi människor har odlat fram, oftast finns de inte i det vilda. Men  när jag fick denna så tyckte jag han var så vacker att jag behöll honom.😊

"BIG DADDY"

Han för slöjfenorna vidare i sina avkommor, men det är bara ca.20% av avkomman som utvecklar slöjfenor, åtminstone vad jag har sett

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Carmarino
2020-01-08 12:02
#35

#34 Han är också jättefin. Det syns att han har koll på dig, men suget efter godis var tydligen större än vad rädslan för kameran var. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-01-08 12:05
#36

#32 Japp. Gurka, Zuccini, Morot, kokt potatis, kokta ärtor och broccoli. Jag ger även fryst krill och egengjord räkmix, utöver torrfoder (krillgranulat) och Algtabletter. Det är "bara" fiskar, men även de behöver en varierad kost för att må bra. Jag ger aldrig flingfoder, förutom spirulinaflingor 1 ggr. i månaden.

Basfodret består dock av krillgranulat och algtabletter. Jag kör mixtabletter (algae wafers mix) som är bra för både carnivorer (pansarmalarna och snäckorna) och omnivorer.

#33 Tack 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-08 12:08
#37

#35 Ja eller hur. Det går bra så länge jag bara tittar på honom, men kommer mobilen eller kameran fram, då drar han som en avlöning ;) 

Han är dock en godisråtta utan dess like, så man kan locka fram honom med lite list och ha mobilen redo direkt han kommer fram ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-08 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Blev ett till kort också ;) Jag älskar tetror och andra stimfiskar, men vinkeltetran är bland mina absoluta favoriter. De ser inte mycket ut för världen och de flesta skulle nog kalla dem ganska tråkiga. men jag gillar dem skarpt, och jag kommer köpa fler när jag får tag på. De finns inte ofta i butikerna konstigt nog, för den är varken särskilt dyr eller svår att få tag på hos leverantörena.

På bilden 2 av ca.15 st. En liten Röd fantomtetra smög sig också in i bilden ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
2020-01-08 12:43
#39

#25

Har för mig de "endast" kan bli 60 cm fullvuxna 😃

Draken
2020-01-08 12:56
#40

#24 Tror nog barnen skulle idiotförklara mig delux om jag sa att de skulle göra något dylikt 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-01-08 12:59
#41

#25 #39. Ni tänker på Plecomalar och Gibbicepsmalar ;) De kan bli uppemot 60 cm när de är vuxna ;) Skednosmal och vissa andra rovmalar som Clariasmal kan bli uppemot metern som vuxna. Men Ancistrus blir max  10-12 cm :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[VSK]
2020-01-08 13:04
#42

Klädesmalen är iaf liten ☝️ 😃

Carmarino
2020-01-08 13:37
#43

#41 Då var det nog någon annan sorts mal jag såg för många år sedan. Vet inte exakt hur lång den var, men den var avsevärt längre än 10-12 cm. Den "satt fast" på glaset precis som din hona i #11.

Akvariet var nog ungefär lika stort som ditt, och malen hade munnen i överkanten av glaset. Stjärtfenan och en del av bakkroppen hade den längs bottnen på glaset, så den var åtminstone längre än glaset var högt.

Tyckte den liknade Ancistrus, men eftersom den var så stor måste det ha varit en annan sort.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-01-10 12:17
#44

#42 Klädesmal ?

#43 En Pleco som jag hade för några år sedan var nästan lika lång som glaset är högt :) Det står att de uppnår en maxstorlek på 60 cm, men de kan bli större, samma sak med Gibbiceps :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-01-10 13:37
#45

#44 Då var det förmodligen någon av de sorterna jag såg i djuraffären. Liknar de Ancistrus?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-01-10 13:45
#46

Ja, de liknar ancistrus, till kropp och färg, men de blir j, som sagt, betydligt större. Och hanarna där får inte det klassiska skägget som Ancistrushanarna får.

Ska se om jag kan hitta någon bild på mina malar som jag har haft :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-01-10 13:49
#47

Det kan nog stämma, för jag tror inte att den jag såg hade något skägg. Fast det är ju över 20 år sedan, så jag minns inte säkert. 😃

När jag tänker efter så måste den som fanns i akvariet där jag brukade vara ibland, också ha varit en sådan för den var nog 20-25 cm lång. Den var åtminstone avsevärt längre än 12 cm.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-01-10 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Jag hittade en biuld på Gibbicepsmalen jag hade. Han är inte vuxen på bilden, han är bara 2-3 år gammal ;) Men han kommer troligtvis uppnå dubbla storleken när han är vuxen. jag har dock inte kvar honom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[VSK]
2020-01-10 15:14
#49

😮

Draken
2020-01-10 16:10
#50

#49, jo de blir stora ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-01-10 16:22
#51

#48 Så fin han är. 🙂

Är dock osäker på om det var en sådan jag såg. Har för mig att den var mer långsmal i kroppen. Din ser ut att vara rätt bred över ryggen, men det kanske bara är fotot som "förvränger" kroppsformen?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-01-11 09:55
#52

Plecon är mer långsmal i kroppen och har mörkare färg. Pleco har heller inte den stora segelfenan på ryggen, de har mindre fena där :)

Jag har haft Pleco också, men hittar inga bilder just nu ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-01-11 15:01
#53

Då var det nog en Pleco jag såg. Beskrivningen stämmer rätt väl överens med mitt minne av hur den såg ut. Kan inte minnas att den hade någon särskilt stor fena på ryggen nämligen, och den var ganska långsmal och mörk i färgen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-01-12 12:52
#54

Då var det nog Pleco du hade :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-01-12 15:41
#55

Det var inte jag som hade den, men den fanns i ett akvarium i en lokal jag besökte ofta i slutet av 1980- och början av 1990-talen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: