Annons:
Etikettövrigt
Läst 390 ggr
Carmarino
2019-10-30 14:22

Nya fönster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Efter många år med otäta och dragiga fönster ska jag nu äntligen få dem utbytta. 🥳


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
2019-10-30 15:12
#1

Dom gjorde liknande hos mig för några år sen.

Carmarino
2019-10-30 15:18
#2

Har länge velat ha dem utbytta, eftersom de gamla är så otäta att ljuslågorna fladdrar av draget - trots att ljusen står mitt inne i rummet.

Förra vintern fick jag lägga en tjock frottéhandduk i sovrumsfönstret, för det drog så kallt annars. Plus att de är helt hopplösa att tvätta. Så det ska bli skönt att få lite mer lätthanterliga fönster nu innan det blir riktigt kallt i vinter. 👍 Fast just nu är det iskallt i lägenheten, eftersom det varit öppet i flera timmar och det är bara ett par plusgrader ute. 🥶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
2019-10-30 15:37
#3

Hos en som dom bytte fönster o dörr på så var det tjuvdrag under fönstret o dörr där sockeln är så jag fick ta bort sockel o ha en flaska skumtätning efter golvkanten sen blev det blåsfritt i rummet.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
2019-10-30 15:39
#4

Tror jag slipper det här. 🥵 De har bytt fönsterna hos bl.a. grannen tidigare, och de är jättenöjda med jobbet de gjort.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ary
2019-10-30 16:25
#5

Fast just idag drog det en hel del då. 😃

Desto bättre ska det väl bli imorgon. 🙂

Carmarino
2019-10-30 16:42
#6

Ja, det har varit ett väldigt drag hela eftermiddagen. 😃 De håller på ännu, och är inte klara med fönsterna på bilden ens, så de får fortsätta imorgon. Fast de har lovat att sätta i fönsterna så att jag slipper frysa i natt. 🥶🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Ary
2019-10-30 16:48
#7

Hu! Tur det! Har de en värmefläkt som de lämnar också? Annars tycker jag att din värd kan få skrämma fram en om du hyr…

Carmarino
2019-10-30 16:50
#8

Nej, ingen värmefläkt. Tvivlar på att hyresvärden har en heller. Får nog använda min egen, eller tända en massa värmeljus. Tur jag har ett stort lager. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-10-30 16:52
#9

Måste du ha fönster med, du fick ju en fin utsikt. 😃

Carmarino
2019-10-30 16:54
#10

Ja, utsikten är det inte fel på, men fullt så luftig lägenhet vill jag inte ha. Ville ju få bytt fönsterna för att det skulle bli varmare i lägenheten - inte att det skulle bli en igloo. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-10-30 16:55
#11

Vilka krav du har. 😉

Carmarino
2019-10-30 16:57
#12

Ja, man blir ju lite bortskämd med att ha 19-20 grader varmt inomhus. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-10-30 18:55
#13

Nu är åtminstone de nya fönsterna och balkongdörren isatta, men de är inte helt klara än. Dock slipper jag isvindar genom lägenheten i natt. 👍

Imorgon är det dags för fönsterna i de andra tre rummen. 🥶
Åtminstone trodde killarna att de skulle kunna byta alla imorgon, men då vill det till att de fönsterna inte är lika knepiga som tydligen fönsterna i vardagsrummet var. Det tog sex timmar för killarna att blir klara.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Skeppskatten Dina
2019-10-30 23:04
#14

Det var väl hög tid för er att få nya täta fönster. 

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[VSK]
2019-10-31 05:06
#15

Frisk luft ser det ju iaf ut att vara 😃

[Jimmy.L]
2019-10-31 07:29
#16

#15 Ja luftig lägenhet blev det. 😃

Carmarino
2019-10-31 10:13
#17

#14 Ja, verkligen. Har länge önskat mig lite mer lätthanterliga fönster, men så länge de inte var trasiga så fick jag ha dem kvar. Förra året såg jag att de hade börjat byta ut några av fönsterna i huset, men just då (strax innan jul) kände jag inte att jag hade ork att ha allt stöket.

Efter att ha genomlidit en vinter där jag frös ända in i märgen nästan varje dag, så bestämde jag mig dock för att fråga om jag kunde få nya fönster - och det fick jag. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-10-31 10:17
#18

#15 & #16 Jodå, det var väldigt luftigt igår. 😃

Inatt har det varit 5-6 plusgrader, och det är ungefär samma nu, så det är inte lika kallt som igår. Fast de har inte börjat byta ut de andra fönsterna än. De upptäckte nämligen att de hade fått fel fönster med sig, så de måste köra och hämta de rätta - som finns drygt 8,5 mil härifrån! 😮


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2019-10-31 14:03
#19

5-6 plusgrader är väl nästan i varmaste laget 😃

Carmarino
2019-10-31 14:11
#20

Ja, jag sitter här i kortärmad t-shirt.😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
2019-10-31 14:12
#21

😂

Ary
2019-11-03 08:46
#22

Hann de bli klara? Vad är tempen uppe i? 🙂

[[eskils_]]
2019-11-03 12:19
#23

Usch så jobbigt du har! Man ska inte behöva frysa i sin bostad, inte år efter år. 😕Hoppas hantverkarna vet vad de gör så det blir klart snart.

Carmarino
2019-11-03 14:45
#24

Alla fönsterna är isatta, men det är lite efterarbete som ska göras imorgon. Sedan ska det förhoppningsvis vara klart. Har inte kollat så noga, men det verkar åtminstone vara mindre drag nu.

Däremot kunde jag konstatera att det är några grader kallare i fönsterkarmen i köket än några decimeter därifrån. Fast det kanske beror på att de inte är klara med tätningen där än. Får se hur det blir när allt är färdigt.

Det drar ganska mycket under balkongdörren också, men jag tror att det saknas en list där. Vet att de inte är klara med balkongdörren och -fönsterna, men jag ska höra med dem imorgon så att det inte är något de missar att åtgärda.

Har tidigare inte haft några problem med att temperaturen legat på 18-20 grader, för jag tycker inte om när det är för varmt, men jag märker att jag har blivit mer och mer frusen ju äldre jag blir. Fast det som är värst är draget. Det kyler ner väldigt mycket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-11-03 14:51
#25

Ena stunden fryser du och i andra är det för varmt. Tjejer är knepiga 😃

Carmarino
2019-11-03 15:06
#26

Varmt vill jag inte kalla det. Temperaturen ligger på runt 20 grader. I fönsterkarmen i köket var det drygt 16 grader.

Pratade precis med en kompis och han sa att han tyckte att min lägenhet har blivit kallare de senaste åren, så tydligen är det inte bara jag som märker det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: