Annons:
Etikettövrigt
Läst 367 ggr
Mooniq
8/21/19, 7:55 AM

Testat systemkamera - älskar min mobilkamera. Ändå

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Som bekant så älskar jag mobilkameran fastän den dippar emellanåt bildmässigt. 

Har en kollega som snällt nog lånat mig sin systemkamera och 2 olika objektiv. Jag har verkligen provat. 

Men

En systemkamera är pilligt, ett meck, tung, sjuttielva inställningar, eftersom den är tung så blir jag lätt darrig i händerna - märker jag - och många bilder blir suddiga. 

Känslan av att ta med en systemkamera gör att promenaden fortfarande blir ett projekt - och plötsligt finns inget att ta kort på.. Knäppt jag vet.. 

Mobilen är liksom alltid där, lätt, otroliga inställningar som den fixar själv. Mobilen är inte lika känslig för dåligt ljus som just den här systemkameran är.. Men kanske jag mognar och lånar den fler gånger och ser fler fördelar…

Så än så länge tycker jag att mobilen vinner - utom de kort jag önskar kunna förstora rejält eller ta bilder på långt håll - för då vinner kameran/objektivet definitivt!

Några kort som ändå blev bra i kameran 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
[VSK]
8/21/19, 8:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

#0

Som du säger så är ju den bästa kameran den som man har med sig. Hjälper ju föga om man har en värstingkamera liggandes hemma och dammar för där gör den ingen nytta.

Dock så blir jag nyfiken på vilken systemkamera du fick låna då du säger den skapar sämre bilder än din mobil. Låter som en jättegammal kamera med oskarpa objektiv samt dåligt ljusinsläpp samt fotat i autoläge.

Tex den mobilkamera jag har så kan jag ta bilder där slutartiden är 3 sekunder och det är rätt så bra om det är mörkt men det finns faktiskt systemkameror som kan ta bilder med 10 sekunders slutartid om man är riktigt stadig på hand. 

Skall man visa lågupplösta bilder vid okej ljus så duger mobilkameror alldeles utmärkt när man fotar saker som är relativt still.  Och mjukvarumässigt så ligger de nya premiumlurarna långt fram när det gäller finesser och annat skoj. 

Fick äran att provfota min kompis uppsättning och där pratar vi ca 200 000 kr samt runt  5.5 kg vikt att fota handhållet så det är ju klart att det är lite tyngre än en mobilkamera men även dyrare och betydligt bättre förutsättningar.  Ja det  var sjukt imponerande bilder man fick, men konstigt vore det annars.

Foto är en materialsport och beroende på vad man fotar för nåt så kostar det om man vill ha prestandagrejer.  Man brukar säga att kameran inte spelar nån roll utan det är den bakom kameran som skapar bilderna. Sanning med modifikation för det beror på vad man fotar för nåt. 

Igår provade jag lyckan med en viss fågelart men det gick åt pipsvängen tyvärr, men här en bild som är totalt omöjligt att ta med en mobilkamera.

Kvällning och avståndet till stocken som ligger i vattnet ca 70-80 meter.  Körde med telekonverter då mitt kamerahus måste anses som lågupplöst idag (så det finns inga marginaler att förstora direkt) och ekvivalent brännvidd motstavar 1050 mm fullformat bildvinkel.  Bilden obeskuren. Handhållet givetvis. 

Men min mobilkamera använde jag senast för ett par dagar sen som komplement, helt suveränt.

JazzBass
8/21/19, 8:38 AM
#2

Om nånting så är systemkameran oslagbar när det gäller dåligt ljus, men förstår ändå vad du menar, återkommer till det. 🙂 

Själv använder jag mobilen till så gott som all vardagsfotografering, och systemkameran då jag fotograferar med konstnärliga ambitioner. Bildkvaliteten som systemkameran ger är som från ett annat århundrade - till dennes fördel - trots att systemkameran är från 2008 och mobilen en hyfsat modern iphone 7:a. Systemkameran kräver dock betydligt mer av mig, som både fotograf - man behöver känna till alla inställningar för att bilderna ska bli som man vill (och det har jag lärt mig redan för många år sen) - och som bildbearbetare. Bilderna från en systemkamera behöver nästan uteslutande bildbearbetas för att nå sin högsta potential, speciellt om man fotar i råformat vilket jag s.g.s. alltid gör. Som sagt fotar jag med systemkameran nästan enbart i konstnärligt syfte, och då är bildens formvärde det viktigaste för mig. Detta sätter betydligt högre krav på bildbearbetningen, som i bästa fall kan lyfta en annars ganska medioker bild till nånting mer eller mindre magnifikt. Men förstås, de bästa bilderna från en session har jag oftast klart för mig redan när jag ser dem på kamerans display. Komposition och innehåll är till syvende och sist ändå det viktigaste, precis som ett bra mixat ljud sällan är avgörande för om en låt är bra eller inte. 

Mobilkameran vinner klart för vardagsfotograferingen dock, då den levererar helt okej bearbetade bilder som sådana. Den typ av bilder ska inte heller bearbetas för mycket tycker jag, utan bör hållas "neutrala" då det är innehållet som är det viktigaste i dem. Det att mobilen också har lättanvända inbyggda hdr- och panoramafunktioner gör inte saken sämre. HDR-funktionen är speciellt bra då man fotar i situationer med väldigt hårt ljus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mooniq
8/21/19, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Denna har jag lånat. Får nog gå en kurs i alla fall. Slutartider är jag inte så haj på, mobilen sköter liksom alltsammans automatiskt.. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[VSK]
8/21/19, 9:01 AM
#4

#3

Ser inte exakt vilken modell av a-serien det är men när den kom (a100) så var den rätt så brusig över ISO 400. Gammalt kamerahus numer.

Ska man fota handhållet med tele och det är halvrisigt ljus så är bra bildstabilisering AO (krav är väl typ 4 steg iaf) liksom stabil hand. Ju mer brännvidd ju mer krav på stabil hand och bildstabilisering. 

Det där kamerahuset trots sin ålder kan ta bra bilder men tror ett vidvinkel modell ljusstarkt hade varit lösningen för många av dina suddiga bilder.

Fotar du i autoläge så kan ju inte kameran göra annat än att ändra slutartiden, bländaren och ISO. Ju högre ISO (ljusförstärkning) man har ju mera brus blir det för ju varmare elektronik blir ju mer brus skapas det. Så därför så försöker mjukvaran i kameran hålla ISO på hyfsat låg nivå så det kameran gör där (autoläget) är att dra ned på slutartiden samt ställa in större/största bländaren.

Så gott som alla objektiv som finns skapar inte skarpast bildresultat på största bländaren, så där har du en anledning till suddiga bilder, speciellt i hörnen. Kanske du menar skakoskärpa när du säger suddiga bilder (om vi utgår ifrån att du fotat stilla objekt) ?

Mooniq
8/21/19, 9:05 AM
#5

Det är nog mina händer som börja skaka, för att det blir tungt. och med stora objektivet så blir det riktigt tungt. Jag får väl läsa på och försöka bita tag i nån bra kurs. fortsättning följer, med andra ord. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[VSK]
8/21/19, 9:34 AM
#6

#5

Har du små händer och håller i ett för dig stort kamerahus så kan du nog få ont enbart av det. 

Gissningsvis kanske det skulle funka jättebra att fota med stativ det du gillar att fota.  Vet inte om jag missat nåt men börjar du bli intresserad av systemkamera?

Annons:
Mooniq
8/21/19, 9:41 AM
#7

#6 VSK jag är intresserad av foto. Och när jag redigerar mina foton så kan jag ibland såklart se brister. Nu framkallar jag ju en del o hänger på utställningen för fotoklubben i Lysekil och då syns skavanker/blir inte som jag tänkt mig. 

Systemkamera för mig är ett stort monster/mysterium. Jag vill lära mig att fota och då antar jag att jag får läsa på, öva och jämföra. Jag märker ju idag som den amatör jag är, att mobilen klarar mycket men en kamera klarar mer. Så vi får väl se hur det utvecklar sig. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

perk
8/21/19, 9:54 AM
#8

#5

Jag har problem med darrande händer😞 och för mig är problemet tvärtom, jag får ingen stadga med en mobiltelefon så det blir många misslyckade bilder.

Aningen avis på alla som orkar hålla mobilerna stadigt, många till och med bara med en hand 😕

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[VSK]
8/21/19, 9:58 AM
#9

#7

Foto är kul 🙂

Men om du är intresserad mer än att bara trycka på avtryckaren så kolla om du inte kan fota manuellt i din mobil. 

Ja du, vem är inte amatör. Fast det är lika kul för det. 

Faktum är att jag har en helt okej kompaktkamera (Panasonic DMC Lumix LX100) och den har jag för jag skulle kunna fota när hälsan tryter, men jag kan inte med gränssnittet i kameran, trots det finns massor med fysiska reglage, så den kameran samlar damm just nu. Har faktiskt tänkt att avyttra mig den, men sen så tänker man att nån gång så kanske man kommer använda den. Nu underhåller jag bara batterierna och laddningen av dessa 😃

Det där med gamla hundar du vet.

[VSK]
8/21/19, 9:59 AM
#10

#8

Håller med dig där. Fattar inte hur folk, oftast med små händer dessutom, som fixar mobilen med en enda hand.

[Hayabusa]
8/22/19, 8:38 AM
#11

Jag tycker att det är roligt med foto & bilder, det har jag alltid tyckt. Har aldrig gått någon kurs/utbildning och det har, helt ärligt, heller aldrig lockat mig. Även om det säkert hade varit lärorikt…äger en kompaktkamera, Canon Powershot SX432 IS, men imponeras mest över hur bra mobilkameror är numera. Jag kan inte påstå att jag får bättre resultat med min kompaktkamera, vilket givetvis kan bero på mig.  Vissa saker är den bättre på men långt ifrån allt. 

En systemkamera är säkerligen det ultimata, men blir för min del total overkill. För min del är motivet det som jag prioriterar även om jag så klart vill ha en tekniskt bra bild.

[VSK]
8/22/19, 9:04 AM
#12

#11

Premiumlurar har ofta ganska väldigt påkostad mjukvara som enligt många ligger ljusår före de traditionella kameratillverkarna (DSLR). Hårdvaran i dessa telefoner blir ju bara bättre och bättre hela tiden ju mindre de kan krympa tekniken, så idag så finns det ju telefoner med riktigt fin optik samt bildstabilisering osv. 

Allt är ju relativt förstås och det är nog inte så många som granskar bilder i 100% upplösning  (Pixel Peeping). 

En systemkamera kan vara det ultimata om man har rätt objektiv. Kör man med autoläge och 18-55 så kan man lika gärna fota med en instegskamera istället för ett dyrare kamerahus. 

Min vanliga kamera jag använder har inte ens autoläge/grön knapp och lika glad är jag för det, för varför betala för en funktion man aldrig använder.

LX100 och mobilkameran går mestadels i autoläge. 

Tror de allra flesta kameraägare jorden runt prioriterar minnet bilden skapar istället för det där extra, och den bästa kameran är ju som sagt den man har med sig.

Upp till toppen
Annons: